Dynamiczny rozwój rynku weryfikacji tożsamości jest odpowiedzią na skokowy wzrost zapotrzebowania na cyfrowe usługi. Gdy na świecie wciąż dominuje przestarzała technologicznie metoda weryfikacji tożsamości – poprzez wykonywanie zdjęć dokumentów, a następnie twarzy – Unia Europejska przygotowuje się do rewolucji pracując nad cyfrowym dokumentem tożsamości w smartfonie. Klienci oczekują metod weryfikacji tak prostych jak płatności internetowe. Przegląd aktualnej sytuacji w świecie cyfrowej tożsamości przygotowali eksperci Authologic – polskiej firmy rozwijającej platformę do weryfikacji tożsamości online w niemal 200 krajach na świecie.
Siedem twarzy cyfrowej tożsamości
– Weryfikacji można dokonać przy użyciu jednej z siedmiu najpopularniejszych metod, z których każda ma inną moc: poprzez dokumenty cyfrowe, portfel tożsamości, dane bankowe, fizyczne rozpoznawanie dokumentów, biometrię wspomaganą sztuczną inteligencją, przelew natychmiastowy czy potwierdzenie adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego. W Authologic rozwijamy także metodę, którą określamy mianem powtarzalnego KYC (know your customer). Metoda przeznaczona jest dla osób posiadających portfel kryptowalut. Przyspiesza weryfikację bezpiecznie powiązując dane klienta z jego portfelem i przekazując je do firm znajdujących się w naszym ekosystemie – mówi Krzysztof Klimczak, współzałożyciel Authologic.
Modele weryfikacji cyfrowej tożsamości na świecie
Co zmieni europejski portfel tożsamości?
– Mówiąc o systemach identyfikacji elektronicznej myślimy nie tylko o podpisie elektronicznym, ale wykorzystaniu innych tzw. atrybutów cyfrowej tożsamości jak narodowość, stan cywilny, prawo jazdy, dyplom uczelni, pełnomocnictwa czy certyfikaty dotyczące kwalifikacji zawodowych – tłumaczy Krzysztof Klimczak z Authologic.
– Dotąd istniała konieczność skanowania dokumentów i ich przesyłania. Wprowadzenie cyfrowego portfela kończy pewną epokę, umożliwiając transgraniczną wymianą informacji związanych z tożsamością. Ułatwi dostęp do komercyjnych serwisów i platform internetowych, które oczekują np. potwierdzenia wieku użytkownika. Posiadacz sam zdecyduje, jakie informacje udostępnia. Wymiana danych w ramach wielu ekosystemów jest koniecznością, bo samymi funkcjonujemy w wielu domenach tożsamości: raz jesteśmy obywatelem, raz pacjentem, a za moment już klientem – precyzuje ekspert.