Akcje Alphabet spadają przy ogólnym wzroście z powodu rozczarowania wynikami chmury
Joanna Żabnicka
Alphabet odnotował 11% wzrost przychodów w trzecim kwartale, ponieważ odbicie w reklamie spowodowało, że po raz pierwszy od ponad roku ekspansja osiągnęła dwucyfrowy poziom. Akcje spadły jednak o prawie 7% w rozszerzonym obrocie, ponieważ biznes w chmurze nie osiągnął pułapu szacunków analityków.
Zysk na akcję wyniósł 1,55 dolara na akcję wobec 1,45 dolara na akcję oczekiwanych przez firmę LSEG, wcześniej znaną jako Refinitiv. Przychody są równe 76,69 miliardów dolarów wobec 75,97 miliardów dolarów oczekiwanych przez LSEG
Poza tym firma podała też inne dane. I tak na przykład według StreetAccount przychody z reklam w YouTube opiewają na 7,95 miliarda dolarów wobec oczekiwanych 7,81 miliarda dolarów, a przychody z Google Cloud wyniosły 8,41 miliarda dolarów w porównaniu do 8,64 miliarda dolarów.
Przychody z chmury osiągnęły pułap poniżej szacunków analityków. Jednostka chmurowa Alphabet była kluczowym obszarem inwestycji, gdy firma próbowała dogonić AWS i Microsoft Azure.
Biznes staje się jeszcze ważniejszy wraz z pojawieniem się generatywnej sztucznej inteligencji, ponieważ coraz więcej firm zwraca się do chmury publicznej, aby obsługiwać duże obciążenia.
Mimo że jednostka rozczarowała, chmura nadal wzrosła o 22% w porównaniu z rokiem poprzednim, co stanowi dwukrotność tempa rozwoju całej firmy.
Po uruchomieniu pod koniec ubiegłego roku chatbota ChatGPT OpenAI, Google stara się dodać technologię generatywnej sztucznej inteligencji do większej liczby produktów i testuje ją w ramach wyszukiwania podstawowego. Generatywna sztuczna inteligencja, która zapewnia bardziej kreatywne i dokładne odpowiedzi na proste zapytania tekstowe, może potencjalnie mieć poważny wpływ na działalność Google’a w zakresie wyszukiwania i reklam, jeśli ludzie zmienią sposób, w jaki szukają informacji w Internecie.
Dwucyfrowy wzrost przychodów następuje po czterech kwartałach jednocyfrowej ekspansji. Podstawowa reklama Google osłabła ze względu na ubiegłoroczne złagodzenie sytuacji gospodarczej i zwiększoną konkurencję ze strony TikToka. W trzecim kwartale firma odnotowała przychody z reklam w wysokości 59,65 miliarda dolarów, w porównaniu z 54,48 miliarda dolarów rok temu. Przychody z reklam w YouTube’a przekroczyły oczekiwania analityków i wyniosły 7,95 miliarda dolarów.
Jak dotąd znaczna część roku Google upłynęła pod znakiem cięć kosztów po latach niepohamowanego wzrostu. W styczniu firma ogłosiła, że zwalnia 12 000 pracowników, co dotyczy około 6% jej pełnoetatowej siły roboczej.
W zeszłym miesiącu firma dokonała redukcji setek stanowisk ze swojej organizacji rekrutacyjnej. W trzecim kwartale Google dokonał ukierunkowanych zwolnień w różnych organizacjach biznesowych firmy. Szacuje się, że od 40 do 45 pracowników działu wiadomości straciło pracę. Firma zwolniła także więcej pracowników w dziale samochodów autonomicznych Waymo, który niedawno ogłosił rozszerzenie usługi wspólnych przejazdów bez kierowcy.
Przed spadkiem na rynku wtórnym akcje Alphabet zwyżkowały w tym roku o 47%, przekraczając indeks S&P 500, który w tym okresie wzrósł o około 11%.
Świetne wyniki Microsoftu za ostatni kwartał – głównym motorem wzrostu usługi oparte na AI