Tak podają analitycy Canalys, według ich prognoz biznes ten nie przetrwa próby czasu, odmiennego znania są analitycy McKinsey, którzy prognozują wartość rynku na poziomie 5 bilionów dolarów do 2030 roku, a analitycy Citi mówią o 13 bilionach dolarów.
Jeśli więc wierzyć sceptycznie nastawionym analitykom z Canalys, świat nie potrzebuje kolejnej wersji internetu, którą proponuje Mark Zuckerberg. A może potrzebuje, tylko o tym jeszcze nie wie?
“Czy metaverse to kolejna cyfrowa granica do pokonania, czy też przereklamowana pułapka na pieniądze?” zapytał Matthew Ball, główny analityk Canalys, na firmowym Channels Forum w Barcelonie.
Jak zaznaczył, świat wchodzi w bardziej niespokojne czasy gospodarcze, a niektóre gospodarstwa domowe mają problemy z nakładami finansowymi w realnym świecie.
“Jesteśmy w kryzysie kosztów utrzymania, ludzie walczą w świecie rzeczywistym, a co dopiero w wirtualnym, by móc inwestować w nieruchomości i przedmioty oraz inne NFT” – dodał Matthew Ball.
Gaming może wystartować, przyznał, i “jestem skłonny uwierzyć, że istnieje docelowa publiczność dla rozrywki dla dorosłych, być może”, ale jeśli chodzi o sektor biznesowy? Nie.
Microsoft, Meta, Google, Nvidia, Apple, Autodesk, i więcej firm technologicznych inwestują fundusze w platformę. Konsultanci McKinsey twierdzą, że od 2021 roku w metaverse zainwestowano 177 miliardów dolarów. Uważa ona, że do 2030 roku rynek może być wart nawet 5 bilionów dolarów. Analitycy z Citi są jeszcze bardziej optymistyczni, przewidując, że w tym samym roku gospodarka metaverse będzie warta od 8 do 13 bilionów dolarów. Gartner uważa, że do 2026 roku jedna czwarta świata będzie spędzać co najmniej godzinę dziennie w przestrzeni metaverse na zakupach, pracy, spotkaniach towarzyskich lub nauce. A 30 proc. organizacji będzie miało produkty lub usługi gotowe do działania w sferze cyfrowej.
Marty Resnick, badacz w firmie analitycznej, powiedział: “Przedsiębiorstwa będą miały możliwość rozszerzenia i wzmocnienia swoich modeli biznesowych w bezprecedensowy sposób poprzez przejście z biznesu cyfrowego do biznesu metaverse”.
Ostrzegł jednak, że “jest jeszcze zbyt wcześnie, aby wiedzieć, które inwestycje będą opłacalne w dłuższej perspektywie, ale menedżerowie produktów powinni poświęcić czas na naukę, badanie i przygotowanie się do metaverse, aby pozycjonować się konkurencyjnie.”
Zapytany o krótkoterminowe oczekiwania dotyczące metaverse napędzającego sprzedaż biznesową, Mike Norris, prezes w Computacenter, jednym z największych europejskich resellerów technologicznych, powiedział: “Zarabiam pieniądze teraz, to czy zarobię je za cztery, pięć czy sześć lat będzie interesujące, ale w ciągu najbliższych kilku lat zarobię fortunę”.