Według firmy badawczej Counterpoint sprzedaż iPhone’a w Chinach spadła o 24% rok do roku w ciągu pierwszych sześciu tygodni 2024
Joanna Żabnicka
Amerykańska firma na tamtejszym rynku zmaga się ze zwiększoną konkurencją ze strony krajowych rywali, takich jak Huawei. Z raportu wynika, że główny konkurent amerykańskiego giganta technologicznego w Chinach w segmencie smartfonów premium, odnotował w tym okresie wzrost sprzedaży jednostkowej o 64%.
Dane te mogą wzbudzać obawy o spowolnienie popytu na produkty amerykańskiej spółki, której prognoza przychodów na bieżący kwartał była o 6 miliardów dolarów niższa od oczekiwań z Wall Street.
Z raportu Counterpoint wynika, że udział Apple w chińskim rynku smartfonów spadł do 15,7%, co plasuje Apple na czwartym miejscu w porównaniu z drugim miejscem w zeszłym roku, kiedy to jego udział w rynku był równy 19%. Huawei awansował na drugie miejsce, a jego udział w rynku wzrósł do 16,5% z 9,4% rok wcześniej. Dane mówią też, że cały rynek smartfonów w Chinach skurczył się o 7%.
W zeszłym tygodniu Apple zaczęło dotować niektóre modele iPhone’a aż o 1300 juanów (180,68 dolarów) za pośrednictwem sklepów flagowych na Tmall, głównej platformie handlowej Alibaba. Już w zeszłym miesiącu oferował na swoich oficjalnych stronach rabaty na iPhone’a do 500 juanów.
Z kolei Huawei odnotował wzrost sprzedaży smartfonów premium od czasu wypuszczenia na rynek w sierpniu serii Mate 60 po wieloletnich zmaganiach z amerykańskimi ograniczeniami eksportu kluczowych komponentów do firmy.
Honor, marka smartfonów wydzielona z Huawei w 2020 r., była jedyną marką z pierwszej piątki, która odnotowała wzrost sprzedaży jednostkowej w ciągu pierwszych sześciu tygodni roku – o 2%. Chińskie marki Vivo, Xiaomi i Oppo spadły odpowiednio o 15%, 7% i 29%.
Akcje producenta iPhone’a spadły we wtorek w notowaniach przedsesyjnych o 1,6% i straciły tylko w tym roku około 10% swojej wartości.
UE nałożyło na Apple karę antymonopolową w wysokości ponad 1,95 mld USD za streaming muzyki