Boom na Cloud jest obserwowany przez zespoły odpowiedzialne za rozwiązania on-premise z dużym niepokojem. Zwykle żartują, że chmura jest na fali wznoszącej, ale jeszcze tylko przez chwilę. Nie sądzę, że mają rację. Chmura daje firmom większe możliwości, niezaprzeczalne korzyści, których nie sposób uzyskać tworząc własne data center. Fakt, że przedsiębiorstwa na całym świecie coraz chętniej decydują się na inwestycje w chmurze, daje nam podstawy, że Cloud będzie się prężnie rozwijał w nadchodzących latach – mówi Sebastian Nieszwiec, Delivery Architect z katowickiej siedziby Capgemini Polska.
Wśród głównych zalet z perspektywy przedsiębiorstwa koniecznie należy wyszczególnić tempo dostarczenia usługi, nowoczesny – subskrypcyjny model finansowy, który niweluje duże koszty początkowe, na rzecz rozłożenia ich w czasie, dążenie do 0-emisyjności czy też możliwość nieograniczonej skalowalności rozwiązań i gromadzenia oraz utylizacji danych na niespotykaną wcześniej skalę przy zachowaniu wyważonych kosztów posiadania (TCO). Niemalże „od ręki” następuje dostarczenie usługi – w tak dynamicznych czasach wiele firm nie jest w stanie poświęcić zbyt dużo czasu na budowanie własnych rozwiązań on-premise, ich dobór, proces wdrożenia często mija się z oczekiwaniami, w momencie, gdy chmura jest gotowa do wykorzystania niemalże od razu. Usługi chmurowe dostępne w modelu Pay As You Go – to demokratyzacja – choć w rzeczywistości w niektórych przedsiębiorstwach cenowo korzystanie z rozwiązań on-premise jest zbliżone lub niższe od kosztów utrzymania chmury, to wciąż druga z opcji jest bardziej przystępna z racji swojej elastyczności – podkreśla Dawid Benski, Managing Delivery Architect z wrocławskiego oddziału Capgemini.
Chmura to także kilka wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć – m.in. konieczność budowy nowych kompetencji. Współcześnie zakres wiedzy i umiejętności, które jest przydatne dla specjalisty pracującego w infrastrukturze cloudowej jest znacznie szerszy, niż w przypadku rozwiązań on-premise. Co więcej, duża dynamika pracy w chmurze i krótszy czas życia usług powoduje, że praca specjalisty IT nie polega już tylko na posiadaniu wiedzy, ale na szybkim i elastycznym dostosowaniu się do trendów i przyjmowanych schematów postępowań. Umiejętność szybkiego uczenia się i rozwijanie bazowych kompetencji inżynierskich jest obecnie w IT jeszcze bardziej cenną cechą – ocenia Arkadiusz Maciejowski, Managing Delivery Architect z wrocławskiego Capgemini.
My jako Capgemini jesteśmy integratorem cloudowym. Doskonale poznajemy oczekiwania i potrzeby naszych klientów, i spośród szerokiego wachlarza możliwości, które oferują dostawcy chmurowi, dobieramy te, które przyczynią się do wypełnienia luki lub zniwelowania problemu, z którym mierzy się dana organizacja. Naszym zadaniem jest zaplanowanie przejścia na infrastrukturę cloudową, wskazanie nowego sposobu funkcjonowania firmy – ustrukturyzowanie nowych procesów i wykształcenie nowego sposobu myślenia całej organizacji – wyjaśnia Dawid Benski.
Praca w Capgemini przy projektach cloudowych to niezwykle cenna szansa na pracę na najnowszych technologiach, przy najnowocześniejszych – prosperujących projektach. Niejednokrotnie projekty, które realizujemy są niezwykle innowacyjne – prestiżowe, wysokobudżetowe, więc praca przy nich daje nie tylko ogrom satysfakcji, ale także pozwala na zdobycie unikatowej wiedzy i doświadczenia. Co więcej zespoły w Capgemini budują wybitni specjaliści – chętnie i dużą łatwością przychodzi nam przekazywanie wiedzy, co w dalszej perspektywie skutkuje wysoką skutecznością działania – podkreśla Sebastian Nieszwiec.