Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Lider zaczyna od siebie. Cyfrowe zmiana Grupy PGE odbywa się w oparciu o technologie chmurowe Microsoft.

Grupa PGE jest liderem transformacji sektora energetycznego w Polsce, a jednym z filarów jej strategii jest kompleksowa transformacja cyfrowa. Budowa nowoczesnego i bezpiecznego środowiska pracy, również zdalnej i hybrydowej, jest jednym z kluczowych elementów transformacji cyfrowej. Obecnie Grupa PGE włącza technologie cyfrowe w prawie 40 swoich spółkach do wszystkich obszarów działalności, takich jak zarządzanie relacjami z klientami, modernizacja metod pozyskiwania i dystrybucji energii oraz gromadzenie czy przetwarzanie danych IoT. Cyfrowe przyspieszenie Grupy PGE odbywa się w oparciu o technologie chmurowe Microsoft.

Sektor energetyczny jest w trakcie historycznej przebudowy. Jego transformacja oznacza nowe inwestycje i metody wytwarzania oraz zarządzania energią elektryczną. To pociąga za sobą zmiany we wszystkich spółkach, ich modernizację oraz wzrost zapotrzebowania na nowe kompetencje i kwalifikacje zawodowe pracowników. Polska energetyka potrzebowała lidera zmian, za którego przykładem pójdzie cały sektor.

 

„Grupa PGE jest jednym z pięciu największych pracodawców w Polsce. W ponad czterdziestu spółkach Grupy pracuje blisko 40 tysięcy osób, rozsianych w przeszło 200 lokalizacjach. Mając na względzie ogromną skalę i wpływ, jaki PGE wywiera na gospodarkę, powinna odgrywać kluczową rolę w modernizacji energetyki. PGE jest liderem zmian, który rozpoczyna pracę od siebie i może dać przykład całemu sektorowi”-  mówi Krzysztof Jarosz, prezes zarządu PGE Systemy, spółki zajmującej się obsługą teleinformatyczną Grupy PGE.

 

Transformacja cyfrowa oznacza przeobrażanie się ról i odpowiedzialności, ściślejsze powiązania różnych obszarów biznesowych, a także zmianę kultury pracy i organizacji. Naturalnym pierwszym krokiem w jej kierunku jest stworzenie bezpiecznego cybernetycznie, a zarazem efektywnego środowiska pracy.

 

Pracownicy osią zmiany

„Biznesowa transformacja firmy w oparciu o technologie to wyraz największego zaufania do pracowników i przekazanie im inicjatywy. To oni najlepiej znają klientów i partnerów biznesowych oraz codzienne wyzwania, którym stawia czoła firma, chcąc sprostać oczekiwaniom rynku. Chmura i rozwiązania cyfrowe przekładają się na zwiększenie samodzielności w znajdowaniu i analizowaniu dostępnych informacji, a zarazem zwiększają poczucie sprawczości i nastawienie na szukanie rozwiązań. Oczywiście odbywa się to we współpracy z liderami transformacji cyfrowej, czyli centrum kompetencyjnym usług IT w Grupie. Przekazujemy w ręce pracowników merytorycznych narzędzia, które pozwalają im samodzielnie i skutecznie działać, kształtować usługi oraz procesy. Cyfrowa kultura organizacji to fundament, który umożliwia modernizację i dalszy rozwój czerpiący z dziedzinowych rozwiązań, specyficznych dla poszczególnych obszarów biznesowych” – mówi Artur Jess, Senior Account Executive w polskim oddziale Microsoft.

 

„Unowocześnienie sposobu codziennej pracy stanowiło wyzwanie ze względu na wielkość organizacji. W Grupie PGE zdajemy sobie sprawę, że cyfryzacja wiąże się z nową kulturą pracy i włączeniem w proces transformacji wszystkich pracowników. Sprawne i wszechstronne wsparcie spółek Grupy w szybkim przejściu na pracę zdalną wymaga nie tylko unikalnych kompetencji, ale też precyzyjnego zaplanowania działań.” – mówi Szymon Ferens, wiceprezes zarządu PGE Systemy.

 

Kluczowe okazało się wykorzystanie kompleksowych rozwiązań na bazie pakietu Microsoft 365, które umożliwiły sprawne i bezpieczne zarządzanie. Wdrożenie usług cyfrowego miejsca pracy na czele z Microsoft Teams zostało uruchomione we wrześniu 2021 roku i ma zakończyć się do marca 2023 roku, obejmując około 19 tysięcy pracowników biurowych Grupy PGE.

 

„Wdrożyliśmy nowoczesne, wirtualne środowisko transformujące sposób naszej codziennej pracy. Stworzyliśmy przestrzenie do efektywnej wymiany informacji i materiałów w ramach działań realizowanych w komórkach organizacyjnych lub projektach. Umożliwiliśmy również równoczesną pracę nad dokumentami, zapewniając ich wersjonowanie i bezpieczne przechowywanie w przeznaczonym do tego miejscu, również podczas współpracy z osobami spoza Grupy PGE.” – opowiada Paweł Westfalewicz, dyrektor Departamentu Architektury PGE Systemy.

 

Aktualnie prowadzone są analizy biznesowe związane z wykorzystaniem komponentów Platformy Power w integracji z usługami platformy Office 365 i Azure.

Technologicznemu przyspieszeniu towarzyszy kompleksowy program szkoleń i podnoszenia kompetencji cyfrowych pracowników. Grupa PGE jest jednym z kilku kluczowych klientów Microsoft, którzy aktywnie korzystają z programu Enterprise Skilling, obejmującego szkolenia oraz certyfikacje dla pracowników Grupy PGE w zakresie poszczególnych platform technologicznych Microsoft.

 

Prowadzenie w zielonej zmianie

Motywacją PGE do rozwijania skrzydeł w cyfrowym świecie jest zadowolenie klientów. W ciągu ostatnich lat ich rola diametralnie się zmieniała i nadal podlega ewolucji. Coraz więcej klientów staje się aktywnymi uczestnikami rynku energii. Dobrym przykładem jest dynamicznie rosnąca liczba prosumentów. Sprawy związane z rozliczaniem umowy na energię chcą realizować zdalnie, szybko i wygodnie. Transformacja cyfrowa pomaga firmom z branży energetycznej lepiej rozumieć, czego chcą klienci i odpowiadać na te oczekiwania. Jest to możliwe  dzięki mierzeniu popytu konsumenckiego, przewidywaniu trendów rynkowych i dotrzymywaniu kroku standardom dostępności.

Transformacja cyfrowa pomaga firmom z branży energetycznej lepiej zrozumieć, czego chcą klienci. Jest to możliwe dzięki mierzeniu popytu konsumenckiego, przewidywaniu trendów rynkowych i dotrzymywaniu kroku standardom dostępności.

 

„Jesteśmy blisko klienta, oferując mu zarówno energię, jak również produkty komplementarne i usługi, odpowiadające na jego oczekiwania związane z komfortem oraz bezpieczeństwem. Wspólnie z PGE Systemy prowadzimy proces konsolidacji systemów CRM i Billing, pracujemy również nad rozwojem kanałów sprzedaży i procesów obsługi mając w perspektywie klienta cyfrowego” – mówi Mariusz Rędaszka, prezes zarządu PGE Obrót.

 

Co cechuje obecnego klienta? Coraz częściej to aktywny prosument, który wytwarza energię i pokrywa swoje zapotrzebowanie na nią, albo odsprzedaje nadwyżki. Stawia na troskę o środowisko i efektywność energetyczną. Wybiera odnawialne źródła energii nie tylko jednorazowo, ale mając perspektywę ich rozwoju. Oznacza to zasadniczą zmianę w relacjach między firmami energetycznymi i klientami. Spółki z Grupy PGE pełnią wobec nich rolę opiekuna, służącego nie tylko jakościowym produktem, ale też nowoczesnymi usługami, wiedzą i profesjonalnym doradztwem.

Technologie pomogły sprostać ujednoliceniu oraz koordynacji wielu procesów, jak również gromadzeniu i przetwarzaniu danych. Wdrażane są takie inicjatywy jak np. digitalizacja procesów oraz obsługi, które przekładają się na  rozwój działalności i satysfakcję klienta.

Cyfryzowane są także obszary specyficzne dla branży energetycznej, takie jak zbieranie i analiza danych pomiarowych energii oraz ciepła, a także wnioskowanie i podejmowanie decyzji w oparciu o wyniki. W wielu procesach wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, a w szczególności uczenie maszynowe, które w znacznym stopniu ułatwia pracę na bardzo dużych zbiorach danych oraz predykcję zużycia oraz produkcji prądu. Ogromne moce obliczeniowe, dostępne w każdej chwili i wspierające krótkie okresy zasilania systemu energią z rozproszonych źródeł, okazały się lekarstwem na wyzwania optymalizacyjne w energetyce.

 

Patrząc w przyszłość

W tle cyfryzacji trwa porządkowanie warstw technicznych i procesowych. Za sprawą wprowadzania ładu Cloud Adoption Framework organizacja staje się gotowa na dalsze zmiany i ciągłe doskonalenie sposobów wykorzystania technologii.

Migracja procesów do chmury umożliwia najwyższy poziom cyberbezpieczeństwa, w tym również zapewnienie bezpiecznego wyniesienia danych poza Polskę i dzięki temu ciągłości działania w sytuacji zagrożenia atakiem – w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, co w przypadku przedsiębiorstw z obszaru infrastruktury krytycznej, takich jak energetyka, ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa i całej gospodarki. W planach Grupy PGE są kolejne przedsięwzięcia oparte na architekturze chmurowej, m.in. w obszarze IoT do optymalizacji pracy infrastruktury produkcyjnej czy dystrybucyjnej, w zakresie opomiarowania czy predykcji pracy instalacji Operational Technology (OT)

Grupa PGE realizuje obecnie dużą liczbę przedsięwzięć transformujących energetykę w Polsce. Obszary te są wpisane w strategię rozwoju do 2030 r. z perspektywą do 2050 r. Firma stawia na odnawialne źródła energii w postaci farm wiatrowych na Bałtyku (Baltica 2 i Baltica 3), lądowych farm wiatrowych, buduje szereg nowych instalacji fotowoltaicznych, rozbudowuje magazyny energii np. na Górze Żar, czy też realizuje program dekarbonizacji ciepłownictwa. Kompleksowe zmiany, jakie zachodzą w Grupie za sprawą nowych technologii i rozwiązań chmurowych, pozwolą wnieść rynek usług energetycznych na nowy poziom cyfrowego rozwoju”.

 

IT Champions 2022 – Prestiżowe nagrody branżowe, wydawnictwa IT Reseller zostały wręczone! Na gali gościła czołówka branży IT!

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE