Google rozpocznie sprzedaż danych map firmom budującym produkty fotowoltaiczne
Joanna Żabnicka
Google planuje udzielić licencji na nowe zestawy danych mapowych różnym firmom do wykorzystania przy tworzeniu produktów opartych na energii odnawialnej i ma nadzieję wygenerować do 100 milionów dolarów w pierwszym roku działania.
Jak dowiedziało się CNBC, Google widzi ponadto możliwości dla klientów w firmach z branży nieruchomości, firmach z branży hotelarskiej i przedsiębiorstwach użyteczności publicznej. Niektóre dane z interfejsu API Solar będą pochodzić z pilotażowego projektu skierowanego do konsumentów o nazwie Project Sunroof, kalkulatora oszczędności energii słonecznej, który pierwotnie został uruchomiony w 2015 r.
Program umożliwia użytkownikom wprowadzenie adresu i otrzymanie szacunkowych kosztów energii słonecznej, takich jak oszczędności w rachunkach za energię elektryczną i wielkość instalacji fotowoltaicznej, której będą potrzebować. Oferuje także modelowanie 3D dachów budynków i pobliskich drzew w oparciu o dane Google Maps.
Jak wynika z materiałów oglądanych przez CNBC, spółka planuje sprzedawać dostęp do nowych API (interfejsów programowania aplikacji) zawierających informacje dotyczące energii słonecznej i energetycznej oraz jakości powietrza. Wśród nowych ofert znajdzie się interfejs API Solar, z którego będą mogli korzystać instalatorzy systemów fotowoltaicznych, tacy jak SunRun oraz Tesla Energy i firmy zajmujące się projektowaniem energii słonecznej, takie jak Aurora Solar, zgodnie z listą przykładowych klientów oglądanych przez CNBC.
W jednym z dokumentów było napisane, Google planuje sprzedawać dostęp API do danych poszczególnych budynków, a także danych zbiorczych dotyczących wszystkich budynków w danym mieście lub hrabstwie. Jak wynika z dokumentów, firma twierdzi, że posiada dane dotyczące ponad 350 milionów budynków, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 60 milionami budynków, które podała w ramach projektu Sunroof w 2017 r.
W ramach planowanego wprowadzenia oferty firma planuje także udostępnienie interfejsu API jakości powietrza, który umożliwi klientom zażądanie danych dotyczących jakości powietrza, takich jak zanieczyszczenia i zalecenia zdrowotne dla określonych lokalizacji. Będzie także zawierać cyfrowe mapy cieplne danych i godzinowe informacje o jakości powietrza, a także historię jakości powietrza do 30 dni.
Najnowsze zmiany w przychodach mają miejsce w momencie, gdy firma próbuje monetyzować swoje produkty mapowe w obliczu presji generowania przychodów w obliczu szerszego spowolnienia gospodarczego. Chociaż firma koncentruje się na zwiększaniu wydajności, inwestuje także w nowsze technologie, takie jak generatywna sztuczna inteligencja i zrównoważony rozwój – rynek, który ma nadzieję wykorzystać dzięki Solar API.