Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Procesy weryfikacji klientów instytucji finansowych takie jak Know Your Customer (KYC) przyspieszają dzięki technologii

Procesy weryfikacji klientów instytucji finansowych takie jak Know Your Customer (KYC) są nadal żmudne i pracochłonne, i często wiążą się ze znacznymi kosztami. W miarę jak struktury wewnętrzne firm stają się coraz bardziej złożone, zespoły operacyjne KYC stają przed wyzwaniem wspierania biznesu, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów ochrony instytucji. Z pomocą przychodzą najnowsze rozwiązania technologiczne.

Przeciętna instytucja finansowa wydaje 60 milionów dolarów rocznie na procesy KYC i CDD (Customer Due Diligence) oraz 58 milionów dolarów na onboarding klientów. Niektóre firmy, działające na skalę globalną, wydają na nie nawet ponad 500 milionów dolarów rocznie[footnoteRef:1]. Jednocześnie dla dużej instytucji finansowej koszt utraty nawet niewielkiego odsetka nowych klientów np. z powodu zbyt złożonych procedur, może wynieść nawet 12 milionów dolarów rocznie. Bywa, że koszt procedur weryfikacji jest tak wysoki, że zniechęca banki do kierowania swoich ofert do mniejszych firm[footnoteRef:2]. [1: Know Your Customer Survey, Thomson Reuters] [2: Asian Development Bank (ADB) Brief, 2017 Trade Finance Gaps, Growth, and Jobs Survey]

 

– Instytucje, jako że są obligowane do wykazania się należytą starannością w procesie weryfikacji klientów, muszą zdobywać informacje z wielu źródeł. Analizują dane pochodzące bezpośrednio od klienta, ale powinny również opierać się na zewnętrznych źródłach. Mogą to być źródła ogólnodostępne jak i komercyjne bazy danych. Klientami banków są często firmy międzynarodowe, więc mówimy tutaj o źródłach pochodzących z ogromnej liczby instytucji. Aby móc sprawnie i skutecznie analizować dane, przy jednoczesnej dbałości o doświadczenie klienta konieczne jest wsparcie najnowszych technologii – mówi Dorota Grzybowska, Senior Business Analyst w Capgemini Polska.

 

Technologia drogą do oszczędności

Nowe technologie stanowią kluczowy czynnik umożliwiający instytucjom finansowym oszczędności podczas procesów KYC. Po pierwsze, automatyzacja procesów pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną weryfikację tożsamości klientów. Tradycyjne metody, takie jak ręczna analiza dokumentów, mogą być czasochłonne i podatne na błędy ludzkie. Natomiast nowoczesne narzędzia KYC potrafią błyskawicznie sprawdzić dane klienta, porównując je z różnymi źródłami informacji, co przyspiesza cały proces.

Wykorzystanie nowych technologii, takich jak blockchain, może znacznie zredukować ryzyko oszustw i fałszerstw podczas procesu KYC. Dzięki zastosowaniu technologii rozproszonego rejestru instytucje finansowe mogą tworzyć bezpieczne, niezmienne rejestry danych, które są trudniejsze do sfałszowania.
Poprawa doświadczenie klienta
Nowoczesne technologie nie tylko przyspieszają i usprawniają procesy KYC, ale również umożliwiają bardziej spersonalizowane podejście do klienta. Dzięki temu klienci mogą przekazywać niezbędne informacje efektywniej, wygodniej i zgodnie ze swoimi indywidualnymi potrzebami.
Zautomatyzowane procesy KYC są też po prostu znacznie krótsze, a to z pewnością liczy się dla wszystkich klientów. Jednym ze sposobów na przyspieszenie procesów weryfikacji jest wykorzystanie w nich technologii biometrycznych. Dzięki nim klient nie musi wielokrotnie wprowadzać swoich danych, wystarczy, że zeskanuje swoją twarz czy odcisk palca. Takie rozwiązania eliminują również błędy ludzkie – każdemu zdarza się przecież pomylić się przy wypełnianiu formularza.
Czy AI zmieni KYC?
Oczywistym sprzymierzeńcem analizy ogromnych baz danych w procesach KYC wydają się technologie chmurowe i mechanizmy oparte na sztucznej inteligencji. AI ma przede wszystkim możliwość analizy danych dotyczących klienta w czasie rzeczywistym i na tej podstawie prognozowania ryzyk związanych z ewentualnym podjęciem współpracy.
Mechanizmy oparte na AI mogą również znacznie szybciej wykrywać anomalie w zachowaniach klientów i dzięki temu wykrywać ewentualne przestępstwa. Należy pamiętać również, o tym, że przestępcy stale zmieniają swoje metody działań. Sztuczna inteligencja, analizując duże bazy danych, ma szanse znacznie szybciej niż człowiek zauważyć nowy rodzaj niezgodnych z prawem działań.

Systemy analizy języka naturalnego mogą również bardzo przyspieszyć procesy KYC, w których analizowane są nie tylko dane liczbowe, ale również ogromne ilości tekstów z dokumentów dostarczonych przez klientów.

 

– AI z pewnością nie będzie w stanie w pełni zastąpić człowieka w procesach KYC. Najważniejsze decyzje, czyli te dotyczące podjęcia współpracy z klientami wysokiego ryzyka, muszą być podejmowanie przez ludzi. Na pewno jednak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji odegrają istotną rolę w udoskonalaniu procesów weryfikacyjnych w instytucjach finansowych – zapewnia Dorota Grzybowska.

Aby najnowsze technologie, takie jak AI mogły na stałe zagościć w kluczowych procesach instytucji finansowych, konieczne jest ich umocowanie prawne. Sektor finansowy zawsze będzie bardzo ostrożnie podchodzić do nowinek – w końcu należy do najsilniej kontrolowanych prawnie sektorów biznesu. Należy zatem mieć nadzieję, że niebawem doczekamy się ukończenia AI Act, na którym prace powadzi obecnie Unia Europejska.

 

IT RESELLER nr 354/2023 “W dobie AI edukacja zyska jeszcze więcej” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Jordan Chrysafidis, General Manager, WW Education Device Sales, Microsoft

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE