Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

“Na rynku druku próżno wyczekiwać zmierzchu – Klucz do sukcesu na rynku druku, zdaniem liderów branży” – Raport Rynek Druku w Polsce cz. 1

Myliłby się ten, kto myśli, że druk odejdzie całkowicie w zapomnienie. Pomimo postępującej cyfryzacji, fizyczne kopie dokumentów pozostaną z nami jeszcze długo, choć prognozy przewidują, że firmy z roku na rok drukują mniej i w sposób bardziej zrównoważony. Z kolei producenci wprowadzają na rynek innowacje, które sprawiają, że codzienne drukowanie jest tańsze i bardziej przyjazne dla środowiska.

Według przewidywań Gartnera w 2023 roku wartość rynku druku biznesowego wyniesie 121,4 miliarda dolarów, czyli o 0,8 proc. mniej niż w 2022 roku. Eksperci firmy badawczej przewidują, że do 2027 roku rynek druku na potrzeby biznesu skurczy się do 105,8 miliarda dolarów, średniorocznie tracąc na wartości 3,5 proc. Trend ten utrzymuje się od początku pandemii i spowodował, że dostawcy sprzętu biurowego musieli dostosować się do nowych warunków. Jednak nawet pomimo postępującej digitalizacji procesów biznesowych związanych z upowszechnieniem pracy zdalnej, całkowite wyeliminowanie papierowej dokumentacji i przejście na jedynie cyfrowy obieg dokumentów jest niewykonalne. Drukujemy jednak inaczej, niż jeszcze kilka lat temu.

Poszukiwanie oszczędności w ICT przez firmy, czyli także na druku, związane jest z pogorszeniem koniunktury, inflacją, a także wysokimi stopami procentowymi. Potrzeby klientów dostrzegają producenci sprzętu, którzy w warunkach zwiększonej niepewności i kurczącego się rynku coraz śmielej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom firm i proponują nowe rozwiązania, które pozwalają ograniczyć koszty, a jednocześnie zapewniają stabilne funkcjonowanie przedsiębiorstwa w niepewnych czasach. Firmy coraz częściej korzystają z usług zarządzania drukiem (Managed Print Services) oraz wygodnych i przejrzystych rozliczeń np. w postaci opłat za wydrukowaną stronę (per click).

Outsourcing druku to elastyczne rozwiązanie, które zdejmuje z firm konieczność zarządzania flotą urządzeń, wymianą sprzętu oraz uzupełniania materiałów eksploatacyjnych. Takie podejście pozwala wypracować oszczędności, np. poprzez coraz powszechniejsze wykorzystanie chmurowych serwerów druku, które pozwalają wprowadzić reguły przypisywane poszczególnym działom i osobom. Serwery druku ułatwiają optymalne wykorzystanie wszystkich dostępnych urządzeń, poprzez kontrolę obciążeń. Producenci i dystrybutorzy dbają też o to, aby oprogramowanie było bezpieczne, a jednocześnie wygodne. Za pośrednictwem takiego systemu nie tylko wydrukujemy pliki, ale też w łatwy sposób zeskanujemy i wyślemy dokumenty. Wbrew pozorom znacząco ułatwia to cyfryzację procesów biznesowych, zwłaszcza przy wykorzystaniu funkcji rozpoznawania tekstu (OCR).

To też znakomity krok na drodze do transformacji cyfrowej umożliwiającej wykorzystanie najbardziej aktualnych informacji na temat kondycji przedsiębiorstwa. Współczesne drukarki dostępne na rynku są projektowane z myślą o ograniczaniu kosztów nie tylko pod względem zużycia materiałów eksploatacyjnych, ale także energii elektrycznej. W kontekście rosnących w ostatnich latach cen prądu, wymiana floty na bardziej energooszczędną może znacząco obniżyć TCO (total cost of ownership) organizacji, zwłaszcza dotychczasowe urządzenia są już przestarzałe i zużywają zbyt dużo energii.

Dodatkowym pozytywnym efektem takiego podejścia, jest rzecz jasna zmniejszenie śladu węglowego, w wyniku czego zyskujemy podwójnie – ograniczając koszty i przyczyniając się do ochrony środowiska, a to coraz częściej jest istotnym czynnikiem, jakim kierujemy się podejmując strategiczne decyzje dotyczące inwestycji – szczególnie w kontekście unijnych regulacji, które obejmują coraz więcej podmiotów na rynku.

 

Klucz do sukcesu na rynku druku – okiem liderów branży

W dzisiejszym świecie, w którym technologia i innowacje zmieniają się w szybkim tempie, rynek druku stał się areną dynamicznych zmian i wyzwań. Firmy działające w branży druku muszą nieustannie adaptować się do nowych trendów i potrzeb klientów, aby zachować swoją konkurencyjność.

Droga do sukcesu liderów branży druku opiera się na elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniających się trendów i potrzeb klientów. Bezpieczeństwo stanowi kluczowy element, który zapewnia zaufanie i ochronę danych. Konsekwencja w realizowaniu strategii pozwala budować trwałe relacje i reputację na rynku. Dzięki chmurze obliczeniowej firmy mogą efektywnie monitorować zachowania klientów, dostosowując swoje oferty do ich oczekiwań.

 

Przejście do chmury

Opozycja między drukiem a chmurą obliczeniową stopniowo zanika w biznesie. Coraz popularniejsza chmura umożliwia zdalne drukowanie, zarządzanie drukarkami, dostęp z urządzeń mobilnych, skalowalność i usług drukowania w chmurze. To przynosi elastyczność i efektywność w zarządzaniu dokumentami, dostosowując drukowanie do dzisiejszych potrzeb biznesowych. 2023 rok na rynku druku upływa pod znakiem wyzwań związanych z transformacją cyfrową. Łączna liczba wydruków biurowych spadła o 20 proc. w porównaniu z 2019 rokiem, ostatnim przed pandemią Covid-19. Tradycyjna infrastruktura druku (on-premise) stała się również bardzo kosztowna, stąd też firmy poszukują ekonomicznych rozwiązań, które pozwolą zoptymalizować i zautomatyzować procesy druku. Jednym z nich jest migracja systemów zarządzania drukiem do chmury. Według danych Keypoint Intelligence ponad jedna trzecia firm uważa, że inwestycje w rozwiązania chmurowe stanowią jeden z głównych priorytetów rozwoju, a do 2026 roku prognozowany jest ich wzrost o ponad 18 proc. w stosunku do on-premise.

– W przypadku organizacji posiadających wewnętrzne serwery drukowania i skanowania, zapewnienie bezpiecznego dostępu dla pracowników pracujących zdalnie jest bardzo kosztowne i wymaga znacznych nakładów pracy. Wiąże się to również z koniecznością obsługi piętrzących się problemów w zakresie wsparcia użytkowników. Na rynku pojawiły się już rozwiązania, które nie wymagają alokowania dużych budżetów i zaangażowania szerokiego zespołu IT. Należy do nich nasze oprogramowanie chmurowe Ricoh Smart Integration – mówi Katarzyna Dawidowska z Ricoh Polska. – Umożliwia ono drukowanie i skanowanie dokumentów bezpośrednio z indywidualnych kont poczty email bądź wspólnej przestrzeni chmurowej, która jest dostępna w ramach danej organizacji. Rozwiązanie oferuje również wsparcie administratorów IT w zakresie monitoringu urządzeń i kontroli kosztów wydruku. Co ważne, Ricoh Smart Integration rozwiewa wszelkie obawy związane z bezpieczeństwem danych – urządzenie drukujące, na którym jest zainstalowany pakiet, integruje się bezproblemowo z popularnymi usługami chmurowymi za pomocą bezpiecznego, szyfrowanego połączenia. Jest to jeden z istotnych elementów naszej bogatej oferty produktów i usług dopasowanych do nowoczesnego środowiska druku tak, aby wspierać naszych klientów w realizacji zarówno celów biznesowych, jak i celów zrównoważonego rozwoju.

 

Nadążanie za trendami i elastyczność działania

– Dla HP kluczowym czynnikiem sukcesu na rynku druku jest ciągłe monitorowanie i dostosowywanie się do bieżących trendów oraz szybka reakcja na zmieniające się potrzeby współczesnych konsumentów, niezależnie czy są to firmy czy klienci indywidualni – przekonuje Mateusz Wasilewski HP OPS Country Category Manager. – W ostatnich latach mogliśmy obserwować dynamiczną ewolucję rynku druku, spowodowaną m.in. pracą zdalną i nauką online. Efektem tych zmian była m.in. rosnąca popularność i zainteresowanie konsumentów urządzeniami laserowymi. Obecnie, wraz z częściowym powrotem do biur i popularyzacją hybrydowego modelu pracy, zauważamy również ożywienie w segmencie sprzętu drukującego dla firm. Dlatego HP inwestuje w rozwój oferty zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych, słuchając uważnie ich potrzeb. Ważnym aspektem, który decyduje o wyborze urządzeń drukujących zarówno przez firmy, jak i klientów indywidualnych, jest możliwość pełnej konfiguracji i zarządzania sprzętami.

HP oferuje kompleksowe narzędzia do zarządzania flotą drukującą oraz zapewnia wsparcie zarówno w zakresie hardware’u, jak i oprogramowania. Widzimy również, że w Polsce rozwijają się usługi zarządzania drukiem, które zdobywają coraz większą popularność. Rozumiemy, jak ważne jest to dla klientów korporacyjnych, resellerów, integratorów i indywidualnych konsumentów, dlatego oferujemy szerokie portfolio aplikacji do zarządzania drukiem oraz współpracujemy z ekspertami w dziedzinie zarządzania i outsourcingu druku. W dzisiejszym cyfrowym świecie nie możemy zapominać o bezpieczeństwie. Nasze rozwiązania, takie jak HP Wolf Security, są projektowane, aby chronić klientów przed cyberzagrożeniami, ponieważ wiemy, że urządzenia końcowe, w tym także drukarki często padają ofiarą ataków hakerskich.

Wreszcie, rozwój musi być odpowiedzialny. Zrównoważona działalność to dla nas nie tylko cel, ale także sposób myślenia i podejmowania decyzji. Dlatego od 2016 r. papier marki HP pochodzi z recyklingu lub certyfikowanych źródeł, a od 2020 r. dotyczy to również papierowych opakowań drukarek i materiałów eksploatacyjnych do domu i biura, komputerów oraz monitorów. Każdego dnia w nowych wkładach atramentowych HP wykorzystujemy plastik z ponad 1 miliona plastikowych butelek, a nasze programy, takie jak HP Planet First czy HP Planet Partner, promują odpowiedzialność środowiskową i dbałość o planetę. Wierzymy, że wszystkie te czynniki razem tworzą fundament naszego sukcesu na rynku druku i pozwalają nam nie tylko sprostać, ale także wychodzić naprzeciw zmieniającym się potrzebom naszych klientów.

 

Zaufanie musi iść w parze z rozwojem

– W obliczu licznych wyzwań na znaczeniu zyskuje współpraca z zaufanym partnerem, który zna sytuację konkretnej firmy i dopasowuje ofertę do indywidualnych potrzeb oraz możliwości – przekonuje Piotr Baca, Country Manager Brother w Polsce. – Cieszymy się ze współpracy z naszymi partnerami, którzy doskonale znają bolączki oraz wyzwania konsumentów i chętnie dzielą się z nami informacjami o ich potrzebach. Oczywiście są to owoce wieloletniej współpracy i budowania relacji opartej na zaufaniu. Dbając o edukację naszych partnerów, uruchomiliśmy dedykowane szkolenia na naszej platformie Brother University, zależy nam dostarczeniu wszystkich niezbędnych informacji o aktualnym portfolio. Jednak ważna jest nie tylko wiedza o produktach i ofercie usług, ale również rozwój nowych kompetencji. Zależy nam na budowaniu świadomości w obszarze optymalizacji środowiska druku – dobrze skalibrowane rozwiązania oraz wsparcie systemowe pozwalają na szereg korzyści. Klient zyskuje nie tylko kontrolę nad całym procesem druku, może również zapewnić cyfrowym zasobom organizacji odpowiedni poziom bezpieczeństwa, oraz co ważne – oszczędza czas i środki.

Portfolio Brother budują innowacyjne produkty, które umożliwiają integrację z softem, co niesie za sobą szereg korzyści dla biznesu. Cieszy nas fakt, że dostępność urządzeń w naszych lokalnych magazynach znacznie wzrosła. Dodatkowo w ostatnim czasie znacznie poszerzyliśmy nasze portfolio o monochromatyczne i kolorowe urządzenia wielofunkcyjne pracujące w technologii laserowej oraz o nowe modele drukarek etykiet. Warto zwrócić uwagę na atramentowe urządzenie wielofunkcyjne – MFC-J6959DW. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie w naszej ofercie, które pozwala na bezprzewodowe drukowanie wielkoformatowe oraz w formacie A4 i A3, dzięki czemu możliwe jest zlecanie druku banerów, plakatów, zdjęć panoramicznych o długości do 2,7 metra.

Kluczem do sukcesu na rynku druku jest nie tylko zapewnienie rozwiązań, których oczekują klienci, ale również lokalne wsparcie, zaangażowanie działu technicznego oraz odpowiednio przeszkoleni partnerzy. Te wszystkie czynniki mają ogromny wpływ na cały proces, jednak uważam, że budowanie dobrej współpracy z kanałem partnerskim ma w tych niepewnych czasach ogromny wpływ na biznes.

 

Konsekwencja w realizowaniu strategii

– Pierwszych 9 miesięcy 2023 roku było dla Epsona bardzo dobrym okresem. Porównując do zeszłego roku odnotowaliśmy kolejny rekordowy wzrost – wyniósł on 27 proc. co jest imponującą wartością. Budujące jest również to, że zanotowaliśmy wzrost znacznie wyższy niż średnia w naszej branży, co pozytywnie przełożyło się na pozycje Epsona na polskim rynku. Jesteśmy przekonani, że ten trend zostanie utrzymany – szczególnie, że mamy ponad dwukrotną przewagę nad naszą konkurencją. Potwierdzają to dane dotyczące rynku druku atramentowego zebrane przez Instytut Badawczy GFK za okres od stycznia do września 2023 roku. Wg nich Epson jest tu zdecydowanym liderem – mamy ponad 42 proc. udziału w ujęciu wartościowym – informuje Magdalena Ośka Senior Sales Manager Consumer & Channel w Epson Polska.

Co jest kluczem do osiągnięcia takiej pozycji? Można powiedzieć, że bezdyskusyjna wysoka jakość oferowanych urządzeń i rozwiązań. Ale nie tylko. To oczywiście też wynik naszej przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii biznesowej oraz pracy dobrze dobranego i wykwalifikowanego zespołu. Nie udałoby się to też bez grona zaufanych partnerów, którzy uwierzyli w technologię atramentową, zwłaszcza w drukarki z systemem stałego zasilania w atrament. Wszyscy wspólnie pracujemy na ten sukces. Istotna jest też kompleksowość oferty – dostarczamy nie tylko urządzenia, ale też intuicyjne, darmowe, oprogramowanie takie jak Epson SmartPanel.

Co jeszcze zdecydowało o naszym sukcesie? Na pewno segmentacja oferty dedykowanej konkretnym partnerom, w zależności od tego w jakim obszarze działają. Dokładne analizy pozwalają jak najlepiej dopasować portfolio produktów pod kątem potrzeb użytkowników końcowych. Dzięki temu jesteśmy pewni, że otrzymują rozwiązania, które zaspokajają potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów. Przypomnę, że Epson jako pierwszy wprowadził w 2012 roku urządzenia ze stałym zasilaniem w atrament, co było rewolucją na rynku. Od tego czasu dotychczas obowiązujący schemat – tanie urządzenie – droga eksploatacja przestał obowiązywać. Klienci zobaczyli, że lepiej zainwestować w drukarkę klasy premium i otrzymać wyższą jakość druku przy niskim całkowitym koszcie użytkowania. Jednym słowem, warto wydawać swoje pieniądze w mądry i przemyślany sposób.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o ekologii. W Polsce, podobnie jak w Europie, rośnie świadomość ekologiczna decydentów i społeczeństwa i ten trend na pewno będzie się rozwijał. Muszę przypomnieć, że wybór naszych urządzeń to nie tylko wybór produktów wytworzonych z niewielkim wpływem na środowisko, ale również działanie, które pomaga użytkownikom na zmniejszenie tego wpływu. Mam tu na myśli mniejsze zużycie energii, mniejszą ilość materiałów eksploatacyjnych i wynikające z tego np. mniejsze obciążenia logistyczne w łańcuchach dostaw itp. Epson bardzo mocno stawia na takie proekologiczne działania i jest od lat zaangażowany w kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju a także zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

 

Monitorowanie zachowań klientów

Monitorowanie zachowań klientów na rynku ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firm z kilku powodów. Po pierwsze, umożliwia to zrozumienie potrzeb i preferencji, co pozwala dostosować produkty i usługi do oczekiwań. Po drugie, śledzenie zachowań klientów pomaga identyfikować trendy rynkowe i konkurencyjne zagrożenia, a więc szybciej reagować na zmiany. Po trzecie, pozwala budować bardziej skuteczne strategie marketingowe.

– Na rynku druku wciąż dzieje się bardzo wiele – zauważa Michał Lewiński, Business Unit Manager AB S.A. – Z jednej strony dynamiczny rozwój przeżywają urządzenia atramentowe z tzw. systemem stałego zasilania atramentem. Urządzenia takie choć droższe w zakupie umożliwiają znaczące ograniczenie kosztów wydruku. Z drugiej silny jest rynek urządzeń laserowych. Z uwagi na znaczną poprawę dostępności urządzeń powiększyło się pole wyboru dla użytkownika końcowego. W dalszym jednak ciągu zdarzają się problemy z zaspokojeniem popytu na część modeli.

Ponadto widoczny jest wzrost wydatków na urządzenia drukujące do sektora korporacyjnego. Podobny wzrost nastąpił w segmencie urządzeń formatu A3. Nadal najwięcej nabywców znajdują wielofunkcyjne urządzenia atramentowe. Warto zaznaczyć, że o wyborze urządzeń drukujących decydują kolejno: cena urządzenia, cena zasobników, design, promocja w punkcie sprzedaży. Można też uwzględnić tu przywiązanie do marki i dotychczasowe doświadczenia.

 

IT RESELLER nr 354/2023 “W dobie AI edukacja zyska jeszcze więcej” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Jordan Chrysafidis, General Manager, WW Education Device Sales, Microsoft

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE