Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Eksperci Capgemini Polska pokazują jakie korzyści niosą autonomiczne sieci dla operatorów telekomunikacyjnych i co stoi na przeszkodzie wdrażania ich na szeroką skalę

Autonomiczne sieci, czyli takie, które mogą samodzielnie się konfigurować, monitorować, optymalizować i naprawiać coraz wyraźniej stają w centrum zainteresowania firm telekomunikacyjnych. Do 2028 roku aż 60% z nich planuje posiadać systemy, które wyczuwają zmiany środowiskowe w czasie rzeczywistym i w określonych domenach sieciowych potrafią optymalizować oraz dostosowywać do nich swoje działanie. Jakie korzyści niosą autonomiczne sieci dla operatorów telekomunikacyjnych i co stoi na przeszkodzie wdrażania ich na szeroką skalę?

Nie ulega wątpliwości, że sieci autonomiczne przynoszą operatorom telekomunikacyjnym znaczące korzyści. Jak pokazuje raport Capgemini „Networks with intelligence”, w ciągu ostatnich dwóch lat, dzięki inicjatywom związanym z sieciami autonomicznymi, operatorom udało się o 20% poprawić efektywność operacyjną oraz o 18% zredukować wydatki operacyjne związane z sieciami. Ponadto, 71% operatorów obniżyło zużycie energii w tym okresie, jednocześnie spodziewając się obniżenia emisji gazów cieplarnianych o 30% w ciągu najbliższych pięciu lat.

Znaczący spadek zużycia energii i obniżenie emisji gazów cieplarnianych wskazują, że sieci autonomiczne są lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia środowiska. To jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i potrzeby działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

 

– Wprowadzenie sieci autonomicznych to nie tylko kwestia technologiczna, ale również strategiczna decyzja biznesowa, która może przynieść operatorom telekomunikacyjnym znaczącą przewagę konkurencyjną. Dzięki automatyzacji i inteligentnemu zarządzaniu sieci autonomiczne umożliwiają szybsze adaptowanie się do zmieniających się wymagań i oczekiwań klientów, zapewniając wyższy poziom usług i większą niezawodność. To fundamentalna zmiana w podejściu do zarządzania siecią, która otwiera nowe możliwości dla branży telekomunikacyjnej – mówi Michał Januszkiewicz, Network Technical Lead w Capgemini Polska.

 

Inwestycje w sieci autonomiczne, które w najbliższych pięciu latach mają wynieść średnio 87 milionów dolarów na operatora, zdają się obiecywać atrakcyjne zwroty. Analizy sugerują, że oszczędności OpEx wynikające z implementacji sieci autonomicznych mogą osiągnąć wartość 150 do 300 milionów dolarów na organizację, w ciągu nadchodzącego pięcioletniego okresu. Przewidywany zwrot z inwestycji (ROI) mieści się w przedziale 1,7x–3,4x, a okres zwrotu w zależności od scenariusza – od 2,9 do 1,5 roku.

Warto również zauważyć, że operatorzy telekomunikacyjni posiadający kompleksową strategię i zaawansowaną implementację sieci autonomicznych odnotowują większe korzyści niż organizacje o mniejszym stopniu zaawansowania. Wśród badanych firm, liderzy, którzy wyprzedzają początkujących zarówno pod względem dojrzałości strategii i planów inwestycyjnych, jak i obecnego poziomu autonomii sieci, osiągnęli łączne 19% obniżenie OpEx sieci, przewyższając początkujących, którzy zdołali zmniejszyć te wydatki o 13%. Liderzy wykazali również 22% poprawę w szybkości wprowadzania nowych usług na rynek, co stanowi podwójną wartość w porównaniu do początkujących (11%).

Rozwój sieci autonomicznych, pomimo licznych korzyści, napotyka na szereg wyzwań organizacyjnych i technologicznych, które mogą go hamować. Operatorzy telekomunikacyjni wskazują na trzy główne przeszkody: mentalność pracowników, problemy z integracją oraz obawy dotyczące bezpieczeństwa danych. Te wyzwania wskazują na złożoność wdrażania nowych technologii i konieczność zarządzania zmianą nie tylko na poziomie technicznym, ale również ludzkim i proceduralnym.

Strategiczne podejście do transformacji sieciowej jest kluczowe, lecz zaledwie około 17% firm telekomunikacyjnych posiada kompleksową strategię transformacji sieci autonomicznych, określającą jasne cele i terminy ich realizacji. Brak wyraźnie zdefiniowanej ścieżki może prowadzić do rozproszenia działań i opóźnień w osiąganiu zamierzonych efektów. To pokazuje, że dla wielu operatorów droga do pełnej autonomii sieci jest jeszcze długa i wymaga gruntownego przemyślenia planów strategicznych.

Ponadto, mniej niż jedna piąta organizacji (15%) wyznaczyła lidera ds. sieci autonomicznych, a 31% jest w trakcie poszukiwania takiej osoby. Brak wyraźnego przywództwa może utrudniać koordynację i skuteczne wdrażanie inicjatyw związanych z sieciami autonomicznymi. 50% operatorów telekomunikacyjnych ma roadmapę obejmującą jedynie najbliższe 1-2 lata, co może wskazywać na konieczność długoterminowego planowania i budowania wizji przyszłości, która w pełni wykorzysta potencjał sieci autonomicznych.

 

– Operatorzy telekomunikacyjni znacznie przyspieszają i utrzymują swoją drogę do sieci autonomicznych poprzez opracowanie strategii i mapy drogowej dla tej podróży, znajdowanie i kształcenie talentów wspierającej skalowanie autonomii sieci, inwestowanie w kluczowe inicjatywy technologiczne. To właśnie holistyczne podejście jest kluczem do wykorzystania pełnego potencjału, jaki oferują sieci autonomiczne – podsumowuje Michał Wieczorek, Operations Lead w Capgemini Polska.

 

Microsoft podczas uroczystej gali Channel Connect 2024 nagrodził najlepsze firmy partnerskie w Polsce!

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE