Wrząca rywalizacja może oznaczać koniec trwającego od dziesięcioleci rozejmu, ale także ogólny impuls dla przemysłu, przewiduje “Korea Herald”.
Dwa główne konglomeraty Korei Południowej, Samsung i Hyundai, od dawna trzymają się na dystans, unikając bezpośredniego konkurowania w swoich podstawowych obszarach działalności. Jednak trwająca od dziesięcioleci niewypowiedziana zasada może skończyć się na polu robotyki, rozwijającym się obszarze, w którym ich liderzy przeznaczają zasoby w poszukiwaniu przyszłego czynnika wzrostu.
Hyundai z zapleczem sprzętowym Hyundai Motor Group, trzecim co do wielkości producentem samochodów na świecie, dominujący w prawie 90% sprzedaży samochodów w kraju, jako pierwszy wykonał znaczący ruch. W 2021 roku nabył 80% udziałów w Boston Dynamics, jednej z nielicznych firm, które tworzą dwunożne pojazdy humanoidalne, za, bagatela, 880 milionów dolarów.
Firma Boston Dynamics z siedzibą w USA jest najbardziej znana ze swojego czworonożnego psa-robota o imieniu Spot. Hyundai już przetestował wersję psa-robota do kontroli bezpieczeństwa w fabryce Kia, z planami szerszego zastosowania w swoich miejscach pracy na całym świecie. W momencie przejęcia prezes wykonawczy Chung Euisun wyłożył również z własnej kieszeni 240 miliardów wonów (194 miliony dolarów), aby zabezpieczyć dodatkowe 20 procent udziałów w firmie, ponawiając wolę pielęgnowania swojego imperium motoryzacyjnego, aby stało się wiodącym graczem jeśli chodzi o futurystyczne rozwiązania w zakresie mobilności.
Chung, który objął najwyższe stanowisko w 2020 r., powołał również oddzielną grupę zadaniową o nazwie Robotics Lab w 2019 r. Laboratorium opracowało serię robotów do noszenia, w tym Vex i Cex, które pracownicy fabryki mogą nosić na sobie w celu ochrony mięśni i poprawy wydajności pracy przy wykonywaniu powtarzalnych zadań.
„Roboty do noszenia nie są jeszcze dostępne na rynku, ale zbieramy opinie pracowników w ramach testu pilotażowego” – powiedział przedstawiciel Hyundai Motor Group. – „W tym roku planujemy wprowadzić ulepszone wersje”. Za ich produkcję odpowiada Hyundai Rotem, producent przemysłu ciężkiego specjalizujący się w kolejnictwie i pojazdach obronnych, dodał urzędnik.
„Hyundai ma przewagę konkurencyjną w budowaniu sprzętu, który jest ważniejszą częścią robotów niż oprogramowanie. Oczekuje się, że wspólnie z Boston Dynamics producent samochodów będzie dążył do zwiększenia wydajności swojego oprogramowania, zwłaszcza w zakresie sztucznej inteligencji” – powiedział Han Jae-kwon, profesor inżynierii robotyki na kampusie Hanyang University Erica.
Tymczasem ambicje firmy Samsung Electronics w zakresie robotyki wciąż pozostają tajemnicą. Jednak jej niedawny zakup udziałów w lokalnej firmie zajmującej się robotami humanoidalnymi, Rainbow Robotics, może coś sugerować. Na początku tego miesiąca Samsung kupił udziały w firmie o wartości 59 miliardów wonów, stając się jej drugim co do wielkości udziałowcem. Firma z siedzibą w Seulu została założona w 2011 roku przez zespół badawczy z Koreańskiego Instytutu Zaawansowanej Nauki i Technologii. Po raz pierwszy przyniosła zysk w trzecim kwartale ubiegłego roku, w dużej mierze napędzana sprzedażą robotów usługowych wykorzystywanych w restauracjach i fabrykach. Zapytany o ten zakup na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas współzarządzający Samsung Han Jong-hee zaprzeczył, by kładł na to zbyt duży nacisk, ale inwestorzy zareagowali wybuchowo.
Od czasu ogłoszenia sprzedaży udziałów ceny akcji Rainbow Robotics wzrosły prawie dwukrotnie, do około 61 000 wonów w ciągu zaledwie dwóch tygodni. „Historycznie Samsung przezwyciężał swoją słabość poprzez fuzje i przejęcia oraz tworzenie partnerstw” – powiedział profesor Han. – „Jeśli chodzi o produkcję robotów, Samsung jest mniej doświadczony niż Hyundai. Oczekuje się jednak, że jego przewaga konkurencyjna w oprogramowaniu stworzy synergię ze skupioną na sprzęcie firmą Rainbow Robotics”.
Źródło branżowe zaznajomione z zakupem udziałów dodało, że ich partnerstwo prawdopodobnie przyspieszy debiut rynkowy robotów firmy Samsung. „Spodziewamy się, że Samsung zmniejszy wcześniejsze zagrożenia związane z rodzącą się branżą robotyki. Kolejnym dobrodziejstwem dla Samsunga jest to, że Rainbow Robotics produkuje większość części we własnym zakresie, co oznacza niższe koszty produkcji”, powiedziało źródło, dodając: „Prawdopodobne jest również, że Rainbow Robotics będzie produkować niestandardowe roboty wyłącznie dla Samsunga.”