Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Aż jedna trzecia Polaków bez wachania poda swoją datę urodzenia w zamian za zniżkę… Zwraca uwagę ekspert ds. prywatności cyfrowej z firmy NordVPN

Według badania przeprowadzonego przez firmę NordVPN – lidera w branży cyberbezpieczeństwa – jedna trzecia Polaków (29%) z chęcią udostępnia swoją datę urodzenia, aby otrzymać zniżkę, gratis lub darmową usługę. Choć sama data urodzenia nie wydaje się wartościową informacją, to razem z imieniem, nazwiskiem i adresem użytkownika może być źródłem kłopotów ze strony oszustów i złodziejów tożsamości.

Jednymi z największych zagrożeń są włamania na konta bankowe użytkowników i otwieranie nowych kont w ich imieniu, popełnianie oszustw przy użyciu cudzej tożsamości, a nawet przejęcie zwrotu podatku ofiary.

 

„Media społecznościowe są kopalnią wiedzy na nasz temat, a data urodzenia jest często jedynym brakującym ogniwem, aby dokonać pełnej kradzieży tożsamości. Jesteśmy ostrożni, jeśli chodzi o podawanie obcym swojego adresu i to samo powinno dotyczyć daty urodzenia. Wielu ludzi zbyt pochopnie podaje swoje prywatne dane, aby otrzymać zniżkę – w zamian jednak otrzymują scam” – mówi Marijus Briedis, dyrektor ds. technologii w NordVPN.

 

Poza datą urodzenia, Polacy podają także swój adres e-mail (61%), imię i nazwisko (59%), zainteresowania (46%) oraz numer telefonu (32%) – wszystko, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy.

 

Oferty rabatowe mogą kosztować więcej, niż wyniosą oszczędności

Briedis ostrzega, że ludzie powinni być bardziej sceptyczni, kiedy natkną się na podejrzanie dobrą „ofertę” lub okazję: oferty będące zbyt piękne, aby były prawdziwe, mogą kosztować nas znacznie więcej, niż faktycznie na nich zaoszczędzimy.

Briedis przedstawia także cztery popularne przykłady fałszywych zniżek i scamów:

  • Fałszywe karty podarunkowe za darmo. Oszuści wabią ofiarę pod pretekstem „darmowych kart podarunkowych” w zamian za wypełnienie ankiety telefonicznej. Aby wzbudzić zaufanie, często podają się za duże i dobrze znane firmy/marki.
  • Wiadomości scam ze zniżkami. Wyglądają mniej więcej tak: „Twój rachunek za styczeń został opłacony. Dziękujemy, oto kod rabatowy na następny miesiąc”. Na końcu jest podejrzany link, który należy kliknąć, aby odebrać rabat. Celem takich wiadomości jest uzyskanie danych osobowych odbiorców, co naraża ich na kradzież tożsamości.
  • E-maile lub wyskakujące okienka o treści „Gratulacje, wygrałeś!”. Ekscytujące powiadomienia o „wygranej” często zawierają haczyk, zazwyczaj w postaci opłaty, którą należy uiścić, aby odebrać swoją „nagrodę”. W innych przypadkach może być konieczne podanie danych osobowych w celu odebrania fałszywego prezentu.
  • Fałszywe strony z ogromnymi zniżkami. Konsumenci są często wabieni na oszukańcze strony internetowe za pomocą fałszywych reklam w mediach społecznościowych. Często klikają łącze do witryny, która nie jest nawet prawdziwa. Z badań wynika, że każdego miesiąca powstaje 1,5 miliona fałszywych stron internetowych, a dane NordVPN ujawniły, że 84% Polaków nie zwraca uwagi na wiarygodność sprzedawcy internetowego.

 

„Niezależnie od tego, czy jest to e-mail pełen rzekomych ofert last minute, czy wyskakujące okienko na stronie internetowej, które nakłania  do skorzystania z okazji – najbezpieczniej jest całkowicie je zignorować, zanim będzie za późno. Wiedza jest kluczem do walki z oszustami i cyberprzestępcami, którzy próbują przyciągnąć ofiary atrakcyjnymi zniżkami, prezentami lub bezpłatnymi usługami” – dodaje Marijus Briedis.

 

Metodologia: Badanie zostało zlecone przez NordVPN i przeprowadzone przez zewnętrzną firmę Cint w dniach 25-30 października 2022 r. Grupą docelową badania byli mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Australii, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Niderlandów i Polski w wieku powyżej 18 lat. Wyniki podzielono ze względu na wiek, płeć i miejsce zamieszkania.

 

ISE 2023: “W pracy hybrydowej Lenovo jest ekspertem” podkreśla Mikołaj Bobiński, Sales Director Large Enterprise w Lenovo

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE