Zeszłoroczne dane dotyczące zakupów internetowych w Polsce wykazały spadek liczby e-konsumentów o 5 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2022. Badanie “Barometr e-Shopper” 2023 dla Geopost, oparte na danych DPD Polska, ujawniło, że 72% Polaków dokonywało zakupów online, w przeciwieństwie do 77% w roku poprzednim i 79% w 2021 roku.
Ekspert ds. logistyki Maksymilian Pawłowski z DPD Polska zauważył, że ten spadek jest zgodny z trendem obserwowanym w całej Europie, jednakże nie budzi on większych obaw.
“Obserwowany spadek liczby e-kupujących w naszym kraju jest zgodny z ogólnoeuropejskim trendem, który wskazuje na delikatne zmniejszanie zainteresowania e-commerce. Zjawisko to nie powinno jednak budzić obaw, ponieważ udział regularnych e-klientów pozostaje stabilny; dla około połowy e-konsumentów zakupy w sieci to stała praktyka. Po wydarzeniach ostatnich lat, rynek e-commerce wydaje się stabilizować i nic nie wskazuje na to, by ta forma zakupów miała stracić na znaczeniu, choć w podkategoriach, odpowiadających poszczególnym rodzajom e-zakupów, zachodzą ciekawe zmiany” – powiedział Maksymilian Pawłowski z DPD Polska
Badanie wykazało również, że Polacy są bardziej przekonani o możliwości nabywania wszystkiego online niż przeciętny Europejczyk, przy czym 66% polskich e-konsumentów wyraziło takie przekonanie w porównaniu do 55% w całej Europie. Ponadto, Polacy dominują w krajowych transakcjach online, odpowiadając za 91% krajowych operacji, co stanowi wyższy od europejskiego średniej o 5 punktów procentowych.
Najnowsze dane wskazują, że w ubiegłym roku wzrosło zainteresowanie zakupami na platformach C2C w Polsce. 80% regularnych e-konsumentów zdecydowało się na tego typu zakupy, z czego blisko 40% przyznało, że zwiększyło zakupy produktów używanych. To zjawisko związane jest głównie z inflacją, która podniosła ceny, oraz z możliwością zarobienia dodatkowych pieniędzy poprzez sprzedaż nieużywanych produktów.