Jak sztuczna inteligencja Spotify planuje dowiedzieć się, co dzieje się w Twojej głowie i znaleźć odpowiedni utwór
Dominika Przewoźnik
Przy około 100 milionach dostępnych utworów i ponad 600 milionach subskrybentów, pomoc słuchaczom w znalezieniu muzyki, którą pokochają, stała się wyzwaniem dla Spotify.
Zestaw narzędzi rekomendacyjnych giganta streamingu audio rozrósł się z biegiem lat: Spotify Home feed, Discover Weekly, Blend, Daylist i Made for You Mixes. Według danych opublikowanych przez Spotify podczas Dnia Inwestora w 2022 r., liczba odkryć artystów każdego miesiąca w Spotify osiągnęła 22 miliardy, w porównaniu z 10 miliardami w 2018 r. „I nie jesteśmy jeszcze blisko końca” – stwierdziła wówczas firma.
W ciągu ostatniej dekady lub dłużej Spotify inwestuje w sztuczną inteligencję, a w szczególności w uczenie maszynowe. Niedawno uruchomiony AI DJ może być największym jak dotąd zakładem, że technologia pozwoli subskrybentom lepiej spersonalizować sesje odsłuchowe i odkrywać nową muzykę. AI DJ naśladuje klimat radia, ogłaszając nazwy utworów i wstępy do utworów.
AI DJ łączy w sobie technologię personalizacji, generatywną sztuczną inteligencję i dynamiczny głos AI. Słuchacze mogą nacisnąć przycisk DJ, gdy chcą usłyszeć coś nowego i coś mniej bezpośrednio pochodzącego z ich ustalonych upodobań.
Za AI DJ stoją ludzie, eksperci techniczni i muzyczni, których celem jest poprawa zdolności rekomendacji narzędzi Spotify. Firma zatrudnia setki redaktorów muzycznych i ekspertów na całym świecie. Rzecznik Spotify powiedział, że narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji pozwala ludzkim ekspertom „skalować ich wrodzoną wiedzę w sposób, który nigdy wcześniej nie był możliwy”.
Dane na temat konkretnego utworu lub artysty zawierają kilka atrybutów: konkretne cechy muzyczne oraz to, z którym utworem lub artystą został on zazwyczaj sparowany wśród milionów sesji odsłuchowych, do których algorytm AI ma dostęp. Zbieranie informacji o utworze jest dość łatwym procesem, w tym rok wydania, gatunek i nastrój – od radosnego do tanecznego lub melancholijnego. Identyfikowane są również różne atrybuty muzyczne, takie jak tempo, tonacja i instrumentacja. Połączenie tych danych powiązanych z milionami sesji odsłuchowych i preferencjami innych użytkowników pomaga generować nowe rekomendacje i umożliwia przejście od zagregowanych danych do indywidualnych założeń słuchacza.
W najprostszym sformułowaniu „Użytkownicy, którzy polubili Y, polubili również Z. Wiemy, że lubisz Y, więc możesz polubić Z”, to sposób, w jaki sztuczna inteligencja znajduje dopasowania. Spotify twierdzi, że to działa.
„Od czasu uruchomienia DJ odkryliśmy, że gdy słuchacze DJ słyszą komentarze wraz z osobistymi rekomendacjami muzycznymi, są bardziej skłonni do wypróbowania czegoś nowego (lub posłuchania utworu, który w przeciwnym razie mogliby pominąć)” – powiedział rzecznik.
Nowe narzędzie z pewnością będzie pomocne zwłaszcza dla tych użytkowników, którzy lubią odkrywać nową muzykę.