Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Fabryka przyszłości – Co pozwoli przedsiębiorstwom uzyskać przewagę konkurencyjną? – komentuje Wojciech Janusz z Dell Technologies

Niektóre sektory gospodarki są gotowe do wczesnego przyjęcia technologii edge computing. Produkcja i szeroko pojęty przemysł jest jednym z nich. W wyniku stosowania w fabrykach rozwiązań takich jak czujniki IIot, PLC, roboty czy kamery przemysłowe generowane są ogromne ilości danych. Dotychczas zebrane tak informacje były stosowane głównie do bieżącego monitorowania i raportowania. Rozwiązania brzegowe i sztuczna inteligencja (AI) umożliwiają natomiast znacznie efektywniejsze ich wykorzystanie – nie tylko w celu monitorowania i wykrywania problemów, ale też optymalizacji całych procesów, zwiększania efektywności czy też redukcji nieplanowanych przestojów.

 

Przetwarzanie ogromnych ilości danych

Architektura edge daje możliwość zastosowania technologii znanych z data center i chmury

  • takich jak sztuczna inteligencja, zaawansowana analityka czy przetwarzanie strumieniowe
  • w lokalizacjach znacznie oddalonych od nich, a zarazem blisko miejsca, gdzie powstają informacje.

 

Pełniejsze i szybsze przetwarzanie informacji daje dużo lepszy wgląd nie tylko w aktualną sytuację, ale też przewidywanie ewentualnych problemów i podejmowanie lepszych decyzji opartych o analizę danych.

Jednak nawet taki pogłębiony wgląd już przy samej objętości danych, dostępnych na obrzeżach infrastruktury, może paradoksalnie stanowić przeszkodę dla realizacji transformacji. Ilość dostępnych informacji i ciągle rosnące strumienie nowych – związanych z wykorzystaniem kamer, termowizji, czujników akustycznych i danych środowiskowych – przekracza możliwości analizy przez człowieka.

 

– Rozwiązaniem w tej sytuacji jest wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do przetwarzania ogromnych zbiorów i uzyskiwania informacji zwrotnej w czasie niemal rzeczywistym w punkcie tworzenia i wykorzystania zebranych danych. Najprawdopodobniej właśnie na tym będą się opierać fabryki przyszłości, co pozwoli przedsiębiorstwom uzyskać przewagę konkurencyjną – mówi Wojciech Janusz, EMEA Manufacturing Practice Lead For EMEA w Dell Technologies.

 

Według sprawozdania Fortune Business Insights wartość dużych ilości danych (big data) w branży produkcyjnej na całym świecie wyniosła 3,22 mld USD w 2018 r. i przewiduje się, że osiągnie 9,11 mld USD do 2026 r., przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (compound annual growth rate, CAGR) na poziomie 14,0% w trakcie objętego prognozą okresu. Obecnie przedsiębiorstwa myślące przyszłościowo wzajemnie łączą technologie operacyjnej (OT) z IT – rozwiązania brzegowymi i sztuczną inteligencją, aby umożliwić swobodny przepływ informacji pomiędzy tymi oddzielonymi do dzisiaj światami i korzystać z nowych możliwości.

 

Sztuczna inteligencja może zwiększyć zdolność przedsiębiorstwa do zarządzania kadrami, poprawy jakości produkcji, unikania problemów z utrzymaniem ruchu i uzupełniania niedoborów umiejętności – co w efekcie prowadzi do zwiększenia konkurencyjności – wskazuje Wojciech Janusz.

 

Jej zastosowanie na obrzeżach sieci wiąże się z licznymi i bardzo znaczącymi korzyściami, które obejmują:

  • Mniejsza liczba usterek – kontrola jakości wykorzystująca kamery przemysłowe wspierane sztuczną inteligencją pomaga przyspieszyć i zautomatyzować pracę w całym cyklu produkcyjnym. Usterki można identyfikować i oznaczać, a ich źródło prześledzić w czasie rzeczywistym aż do poziomu poszczególnych procesów albo podzespołów. W ten sposób natychmiastowo można wdrożyć środki zaradcze, a nie dopiero po odkryciu wadliwego produktu. Co ważniejsze, zbieranie tych informacji i ich analiza może doprowadzić do przyszłego usprawnienia procesu produkcyjnego, tak by w całości wyeliminować ten problem.
  • Ograniczenie liczby awarii – systemy konserwacji predykcyjnej wykorzystują dane z czujników oraz wszelkie inne dostępne informacje, aby przewidzieć potencjalne problemy nim one wystąpią. Umożliwia to zaplanowanie odpowiednich akcji serwisowych, które ograniczą potencjalne przestoje. Proaktywne utrzymanie sprzętu i procesów na optymalnym poziomie wydajności pomoże przedsiębiorstwu chronić pracowników, unikać awarii i zmniejszyć koszty konserwacji.
  • Rozwiązywanie problemu niedoborów umiejętności – systemy oparte na rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality, AR) umożliwiają bezpieczne szkolenie pracowników przed wejściem na halę produkcyjną. Umożliwiają również przetestowanie stanowiska pracy pod względem ergonomii i bezpieczeństwa oraz wprowadzenie niezbędnych poprawek przed jego wdrożeniem w dużej skali. Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości, wspartej sztuczną inteligencją pozwala pracownikowi zrozumieć dany proces, w tym automatycznie dostarczyć mu odpowiednie rozwiązania. Dzięki temu nawet niewykwalifikowani pracownicy mogą wykonywać skomplikowane zadania, jeżeli specjaliści są niedostępni.

 

AI na obrzeżach sieci – korzyści i wyzwania

Przeniesienie sztucznej inteligencji na obrzeża sieci w sektorze produkcyjnym wiąże się z wieloma korzyściami, ale stwarza również pewne wyzwania. Firmy muszą bowiem stworzyć solidny fundament infrastruktury IT oraz usługi doradcze, aby w pełni wykorzystać proces przetwarzania danych na brzegu sieci i osiągać pożądane wyniki biznesowe

 

Skonfigurowane systemy zbudowane przez ekspertów ds. sztucznej inteligencji mogą skrócić czas osiągnięcia wartości dodanej dzięki rozwiązaniom opracowanym specjalnie z myślą o zastosowaniu w inteligentnej produkcji. Na bazie doświadczenia ze współpracy z różnymi przedsiębiorstwami wiemy, że wybór odpowiednio wyskalowanego i przetestowanego rozwiązania na potrzeby sztucznej inteligencji może pomóc pokonać przeszkody stojące na drodze wdrożenia – także brak specjalistycznego know-how w tym zakresie wewnątrz danej organizacji – podkreśla ekspert Dell Technologies.

 

Zastosowania w praktyce  

Przypadki użycia edge computingu są bardzo zróżnicowane, ale można w nich dostrzec pewne motywy przewodnie: wsparcie pracowników w miejscu wykonywania pracy poprzez dostarczenie im wartościowych informacji (connected worker), podniesienie efektywności produkcji, obniżenie kosztów związanych z przestojem, podniesienie jakości produktu, ograniczenie zużycia energii czy też ulepszona, bardziej przewidywalna logistyka.

Wszystkie wspomniane procesy wymagają analizowania ogromnych ilości wielowymiarowych danych, co prowadzi do zwiększenie produktywności i bezpieczeństwa pracownika na hali produkcyjnej. Wymaga to jednak stabilnej, bezpiecznej i szybkiej bezprzewodowej łączności – WiFi czy 5G. To samo dotyczy zbierania informacji z lokalizacji odległych od lokalnego centrum przetwarzania. Tutaj stosowanie prywatnych sieci 5G może okazać się koniecznością a nie tylko udogodnieniem.

Dzięki zastosowaniu edge computingu i AI producenci mogą oferować swoim klientom to, czego chcą i kiedy chcą – innowacyjne, wysokiej jakości produkty po konkurencyjnych cenach – osiągając przy tym coraz bardziej wyśrubowane cele w zakresie rentowności, zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa. Nowoczesne przedsiębiorstwa osiągają więc bardzo namacalne i wymierne korzyści. Dotyczy to także podejmowania trafnych decyzji biznesowych opartych na danych, a przez to możliwość wyróżnienia się i efektywnego konkurowania na lokalnym, czy też globalnym rynku.

 

Akademia IT TD SYNNEX: “Jest to jeden z tych dystrybutorów, który potrafi uwypuklić nasze rozwiązania” podkreślił Krzysztof Janowski, Dell Technologies

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE