Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

6 przyczyn sukcesu OPPO na polskim rynku.

OPPO. Jeszcze cztery lata temu nazwa tej marki większości użytkownikom smartfonów w Polsce mówiła bardzo niewiele. Dziś jest “nieco” inaczej. Polski rynek smartfonów nie należy do najłatwiejszych. Odbiorca nad Wisłą jest wymagający, często czyta specyfikację i patrzy na cenę bardziej niż jego odpowiednik w Europie Zachodniej. Wchodząc na ten rynek późno, trzeba przełamać wiele, zdawałoby się, ugruntowanych opinii i przekonań, osobistych sympatii i preferencji odbiorców, a czasem nieprzejednanej postawy operatorów. Jak poradziło sobie z tym OPPO?

 

Zacznę od zupełnie prywatnej perspektywy – własnej, dziennikarza technologicznego, a więc kogoś, kto dysponuje wiedzą większą niż większość osób mijanych na ulicy. Dlatego OPPO, w chwili debiutu na polskim rynku nie było dla mnie carte blanche. Rocznie odwiedzam dziesiątki wydarzeń producenckich. Zwykle ich wspomnienie zaciera się dość szybko, niknąc w gąszczu innych, podobnych eventów. Debiut OPPO na polskim rynku, 31 stycznia 2019 roku, pamiętam natomiast całkiem dobrze. Zorganizowane w Warszawie wydarzenie było doskonałym przykładem, przedpandemicznych jeszcze, przepychu i dużej skali. Sporo elementów scenicznych, wielu zaproszonych gości, złożona gra światłem. OPPO z pewnością zadebiutowało bez cienia kompleksów.

Już wtedy spodziewałem się, że będzie to początek udanego wejścia na rynek. Było to jednak nieco więcej niż przeczucie, coś, co w języku angielskim określa się mianem educated guess. Do takiej oceny miałem podstawy, wiedząc, jaką pozycję OPPO ma nie tylko w swojej ojczyźnie; Chinach, ale także globalnie. Należy bowiem pamiętać, że, według danych Counterpoint Research, w pierwszym kwartale 2019 roku (czyli w czasie debiutu na polskim rynku) OPPO zajmowało czwartą pozycję globalnie, ex aequo z Xiaomi. Zaskakującym wobec tego był fakt, że świadomość marki OPPO w naszym kraju była wówczas wyjątkowo mała. Wracając na moment do hucznego debiutu firmy w Polsce, pamiętam, że znajomym, niezwiązanym zawodowo z branżą tech, musiałem wyjaśnić, że wydarzenie, na którym byłem, to wejście na rynek marki, która w Chinach jest uważana za produkt premium.

Trzeba przyznać, że opinia ta jest niepozbawiona podstaw. OPPO silnie stawiało w swoich konstrukcjach na jakość wykonania i stylistykę urządzeń, a pod względem technicznym na piedestale stawiało rzeczy, które są widoczne najbardziej w codziennym użytkowaniu. To, co pozwoliło OPPO odnieść sukces na rynku chińskim i, w dużej mierze, globalnie, pozwoliło także na skuteczny podbój rynku między Bugiem i Odrą. Dziś, gdy piszę te słowa, OPPO zajmuje silną pozycję na naszym rynku. W trzecim kwartale 2021 roku, według danych Canalys, firma zajmowała trzecie miejsce wśród producentów smartfonów, z udziałem w rynku na poziomie 11%. Tym samym OPPO utrwaliło się jako marka w świadomości użytkowników nad Wisłą. Markę OPPO rozpoznaje dziś około 70% Polaków.

 

Każdy sukces ma przyczyny. Spróbujmy więc przeanalizować podstawy osiągnięć OPPO na polskim rynku.

1. Potencjał biznesowy – OPPO jest częścią wielkiej grupy BBK Electronics, do której należą także OnePlus, realme, Vivo i iQOO. Jeśli zsumujemy udziały tych wszystkich firm w rynku smartfonów, to wyprzedzają one lidera rynku. Według danych z International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, samo OPPO ma 9,9% globalnego rynku. To natomiast oznacza skalę działania, która umożliwia skuteczną optymalizację niektórych procesów biznesowych. Jak powiedział mi kiedyś w wywiadzie prezes innej z firm grupy BBK, marki te wprawdzie postrzegają się jako konkurencję, ale część procesów biznesowych mają zsynchronizowanych, np. realizację zamówień na niektóre podzespoły. W myśl zasady, że większy może więcej; skala z pewnością gra na korzyść OPPO.

OPPO ma już dość długą historię. Firma istnieje od 2001 roku. Zaczynała od odtwarzaczy MP3 i MP4, a pierwsze smartfony pokazała w 2011 roku. Przez ten czas zdołała zabezpieczyć ponad 42 tys. globalnych patentów. Według Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO), OPPO plasuje się wśród 6 największych podmiotów składających wnioski PCT w 2021 roku. Patenty firmy skupiają się na łączności 5G, wideo, sztucznej inteligencji i szybkim ładowaniu. OPPO działa aktualnie w ponad 60 krajach.

 

2. Szeroka widoczność w sklepach – smartfony OPPO znajdziemy niemal wszędzie. Dzięki dostępności w sieciach czołowych retailerów: MediaMarkt, Media Expert, RTV Euro AGD, NEONET, Komputronik i x-kom, klient w naszym kraju jest wystawiony na ekspozycję marki OPPO w dużym stopniu. Ponieważ każda z wymienionych sieci handlowych ma także swoje sklepy internetowe, telefony marki OPPO trudno przeoczyć.

OPPO jest wystawiana w sieciach czołowych retailerów: MediaMarkt, Media Expert, RTV Euro AGD, NEONET, Komputronik i x-kom.

 

OPPO ma swoją Strefę Marki na Allegro

 

3. Dostępność u operatorów – nie każda marka może pochwalić się tym, że, bez względu na to, do salonu, którego z operatorów GSM wejdziemy, natkniemy się na jej produkty. W przypadku OPPO tak właśnie jest – czy Plus, czy T-Mobile, Orange czy Play – klienci każdej z tych sieci, wybierając urządzenie w abonamencie, mogą sięgnąć po szeroką gamę smartfonów OPPO.

 

4. Solidna dystrybucja – patrząc z perspektywy dziennikarza IT Resellera, a więc pisma skupionego na kanale dystrybucji, nie mogę pominąć aspektu dystrybucyjnego. By mieć pewność, że obok produktu w sklepie internetowym nie pojawi się znacznik “brak produktu”, nawet największe sieci handlowe muszą polegać na dystrybutorze. OPPO na polski rynek dostarcza wrocławska firma AB S.A., a więc największy dystrybutor w kraju, znany ze stabilności i solidności, oraz NTT System, stabilna firma o tradycji sięgającej trzech dekad.

 

5. Produkty – by zdobyć zaufanie klientów, marka musi się wyróżnić, przekonać do siebie. Jest kilka metod by to uzyskać. Najskuteczniejszą jest ostatecznie dbałość o produkt. OPPO nie bez przyczyny zyskało w swoim macierzystym kraju status marki premium. Wystarczy wziąć jeden z tych telefonów do ręki, by zauważyć, że jakość wykonania stoi na wysokim poziomie – urządzenia OPPO są chwalone za ten aspekt przez recenzentów na całym świecie. Podobnie zresztą jak za stylistykę – OPPO od początku stawiało na estetyczne rozwiązania i, w chwili debiutu w Polsce, operowało prawdopodobnie najładniejsze telefony z Androidem na rynku. Wówczas firma skierowała też komunikację raczej poprzez influencerów lifestylowych i celebrytów niż media technologiczne.

Nie oznacza to oczywiście, że warstwa techniczna w produktach OPPO nie domaga. Wręcz przeciwnie. Firma ma ścisłą współpracę zarówno z Qualcommem, jak i MediaTek, czołowymi producentami układów SoC dla smartfonów. Producent zdołał też przekonać do kooperacji naprawdę legendarne marki. Czołowa konstrukcja firmy, OPPO Find X5 Pro, to efekt współpracy ze szwedzką firmą fotograficzną Hasselblad, która pomogła w dopracowaniu aparatów urządzenia. Wykonywanie fotografii to nie tylko optyka, ale i elektronika oraz AI. Ten ostatni aspekt jest w czołowych konstrukcjach producenta wspomagany poprzez układ NPU (neural processing unit, a więc jednostkę wspomagającą obliczenia na potrzeby sztucznej inteligencji) MariSilicon X. Co ważne, ten wykonany w technologii 6 nm układ został zaprojektowany właśnie przez inżynierów OPPO, co świadczy o możliwościach technologicznych producenta.

Współpraca ze szwedzką firmą fotograficzną Hasselblad pomogła w dopracowaniu aparatu smartofna OPPO Find X5 Pro.

 

Konstrukcje producenta wspomagane są poprzez układ NPU MariSilicon X.

Smartfony OPPO od dawna wyróżniają się szybkością ładowania. Producent, zanim stało się to powszechną praktyką, postawił na ten właśnie element specyfikacji, rozwijając swoją technologię OPPO SUPERVOOCTM. Technologia ta, której nazwa to skrót od Volt Open Loop Multi-step Constant-Current Charging, w swojej pierwotnej wersji (jeszcze pod nazwą VOOC Flash Charge) zadebiutowała w 2014 roku. Podstawą koncepcyjną tej technologii jest wyższe natężenie prądu, zamiast podnoszenia napięcia. Sprawia to, że baterie wolniej ulegają degradacji. Także i dziś OPPO znajduje się w awangardzie rozwoju technologii szybkiego ładowania. Na MWC 2022 w Barcelonie firma zaprezentowała dwie technologie: OPPO SUPERVOOC 150 W oraz OPPO SUPERVOOC 240 W – najnowsze i najszybsze formy ładowania w arsenale technologicznym OPPO.

Ładowanie SUPERVOOCTM 150W i 240W.
Ładowanie SUPERVOOCTM 150W i 240W.

Silną stroną smartfonów OPPO jest także oprogramowanie. Urządzenia tego producenta pracują na specjalnej wersji Androida, z autorskim UI ColorOS (obecna wersja ma numer 13). To rozwiązanie zostało zresztą docenione podczas tegorocznego Google I/O w maju, kiedy Google uznało za zasadne by smartfony OPPO Find N i Find X5 Pro zostały ogłoszone jako jedne z pierwszych telefonów na świecie, które otrzymały aktualizację do Android 13 beta. OPPO znajduje się wśród czołowych partnerów Google, którzy biorą udział w programach Fast Pair, Nearby Share i App Streaming.

Google uznało za zasadne by smartfony OPPO Find N i Find X5 Pro zostały ogłoszone jako jedne z pierwszych telefonów na świecie, które otrzymały aktualizację do Android 13 beta.

ColorOS jest powszechnie doceniany za szybkość działania i estetyczny design. OPPO zadbało też, aby czas nieaktywności był możliwie mało obciążający dla baterii. W aktualnej wersji systemu, oznaczonej numerem 13, częstotliwość odświeżania Always-On Display została zmniejszona do zaledwie 1 Hz. To sprawia, że pobór energii jest zminimalizowany. Silny nacisk w budowie systemu ColorOS położono na bezpieczeństwo, korzystając m.in. z udogodnień przyniesionych przez Androida 13: automatycznie usuwanie historii schowka, Ochrona przed podglądaniem powiadomień, Udostępnianie przybliżonej lokalizacji, Automatyczne ukrywanie danych na zdjęciach oraz Prywatny Sejf – szyfrowana przestrzeń na dane.

Silny nacisk w budowie systemu ColorOS położono na bezpieczeństwo, korzystając m.in. z udogodnień przyniesionych przez Androida 13.

Reasumując, produkty OPPO mają wszystkie atuty – od estetycznych, po techniczne, od sprzętu, po software.

 

6. Solidny serwis – urządzenia, które nie psują się nigdy niestety nie istnieją. Chociaż OPPO może pochwalić się niemałą solidnością, to nawet urządzeniom tej marki może kiedyś przytrafić się awaria. To, co wyróżnia produkty premium, to nie tylko wysoka jakość wykonania, ale często też poczucie bezpieczeństwa, jakie zapewnia dobry, solidny serwis. W przypadku OPPO nie jest inaczej – firma korzysta z usług najlepszych centrów serwisowych w Polsce: CTDI, W&K oraz MTTC Poland. Realizacja usług serwisowych odbywa się w modelu door-to-door. Ponadto serwis W&K pełni rolę salonu serwisowego typu walk-in. Sprzęt można przekazać tam osobiście, podobnie jak bezpośrednio dowiedzieć się wszystkiego o statusie napraw. Punkt ten znajduje się w Krakowie przy ulicy Jana Zamoyskiego 81.

OPPO ma wszystko czego potrzeba, by uzyskać solidne efekty rynkowe. Potencjał biznesowy, dostępność w retailu, w internecie, u operatorów, a przy tym możliwości techniczne i estetyka samych urządzeń – to wszystko przemawia na korzyść producenta. Widać wyraźnie, że wszystkie te elementy grają na naszym rynku bardzo skutecznie. Na początku wspominałem, że w styczniu 2019 roku rozpoznawalność marki OPPO była w Polsce niemal żadna. Dziś, po niemal 4 latach, OPPO rozpoznaje już 70 procent Polaków. To oznacza, że firma wykonała potężną pracę w Polsce – świadczą o tym także wyniki sprzedaży.

Trzeba pamiętać, że OPPO to nie tylko smartfony. Firma tworzy także słuchawki bezprzewodowe, smartwatche, a nawet routery. W tym roku na rodzimym rynku OPPO zadebiutowały tablety, a od 2020 roku firma produkuje również telewizory. OPPO buduje więc podstawy ekosystemu konsumenckiego. Firma ma z pewnością ku temu możliwości technologiczne i odpowiedni potencjał, a po czterech latach od debiutu możemy potwierdzić, że także zaufanie klientów. Dziś jest jednym z czołowych producentów smartfonów na naszym rynku, a ostatecznie to smartfon jest w tym, przyszłym ekosystemie, urządzeniem centralnym.

 

Materiał powstał przy współpracy z OPPO. Partner nie miał wpływu na opinie autora.

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE