Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Jakiego sprzętu używają gracze grający na komputerach PC? Najnowszy raport przekreśla mit PCMR.

PCMR – żartobliwe określenie funkcjonujące w Internecie, będące skrótem od “PC Master Race”. Termin ten dotyczy postawy (którą sam zresztą prezentowałem przez lata), wskazującą na niekwestionowaną wyższość komputerów nad konsolami w obszarze gamingu. Rzecz w tym, że dawno już pogląd tego typu nie był dalszy od prawdy. Wskazują na to dane sprzętowe z największej platformy gamingowej na PC. 

Oczywiście, nawet nowa generacja konsol, Sony PlayStation 5 i Microsoft Xbox Series X, nie są w stanie wygenerować równie szczegółowej i złożonej, bogatej w efekty grafiki jak współczesne PC. Jest jednak haczyk – tylko marginalna część graczy ma dostęp do takich PC. Większość gra na konstrukcjach, które z zazdrością mogą patrzyć na konsole. Powód stagnacji jest oczywisty. Gracze nie wymieniają sprzętu na PC, bo ten jest trudno dostępny, a w efekcie tego – drogi.

Na czym grał pecetowy gracz we wrześniu 2021?

Jak wskazują dane z raportu Steam, komputer typowego gracza w 2021 roku był… odrobinę przestarzały. Zacznijmy od procesorów. 69,83% graczy korzystało z jednostek Intela, a 30,15% z układów AMD. Dla “czerwonych” oznacza to wzrost o 2,84% względem sierpnia. Nadal dominują procesory 4-rdzeniowe, używało ich aż 37,29% graczy, przy czym jest to wzrost o 0,5%. Niemal tyle samo, bo 32,02% korzysta z układów 6-rdzeniowych. Podium zamykają jednostki 8-rdzeniowe (15,26%), które jednocześnie są grupą rosnącą najszybciej, bo o 1,22%.

Stosowane przez graczy karty graficzne to trudniejszy temat. Liderem popularności nadal pozostaje GeForce GTX 1060, a więc GPU, którego premiera miała miejsce w lipcu 2016 roku. Ponad 5 lat temu! Na tym GPU grało we wrześniu 2021 roku 8,64% graczy.  Nieco mniej, bo 6,16% (ze wzrostem o 0,02%) korzystało z… karty jeszcze słabszej, bo GeForce GTX 1050Ti – pierwotnie zaprezentowanej w październiku 2016 roku, kończącej więc właśnie 5 lat. Trzecim GPU na liście popularności jest jednocześnie ten, którego popularność rosła najszybciej, bo o 0,63%. Jest to GeForce GTX 1650, który gościł w 5,99% komputerów graczy we wrześniu 2021. Jest to układ wyraźnie nowszy bo “ledwie” 2,5-letni. Do tego była to w założeniu karta z segmentu entry-level-gaming.

A jak radzą sobie nowe karty graficzne? Tak, te same, które miały nie trafiać już do koparek kryptowalutowych? Otóż… nienajlepiej. GeForce RTX 3070 jest najpopularniejszym GPU aktualnej generacji kart graficznych NVIDII – znajdował się w 1,69% komputerów graczy (wzrost o 0,10%). Jest to mniej więcej ten sam udział, co w przypadku zyskującego na popularności nieco szybciej (o 0,12%) Radeona RX 580, a więc karty rodem z wiosny 2017 roku. Tak, 5-letni GPU zyskuje udział szybciej niż nowoczesny produkt. Interesujące jest także to, że mobilna wersja GeForce’a RTX 3060, z udziałem 1,34%, jest bardziej popularna od odpowiednika desktopowego (1,07%). Warto zaznaczyć, że udział kart na nowej generacji układów AMD jest w ogóle niedostrzegalny. Na listę “załapała się” tylko jedna karta – Radeon RX 6700 XT. Jej udział to 0,16%. Więcej, bo 0,46% gracz korzystało we wrześniu nawet ze zintegrowanego układu Intel Xe Graphics.

Uśredniając, komputer gracza z września 2021 ma 4-rdzeniowy procesor Intela o bazowym taktowaniu od 2,3 do 2,69 GHz, 16 GB RAM, kartę graficzną GeForce GTX 1060 (na szczęście w przeważającej części w silniejszej wersji, z 6 GB VRAM) oraz 1 TB nośnik danych. Systemem niezmiennie jest Windows 10 w wersji 64-bit.

Przy takiej konfiguracji, współczesne konsole nie tylko nie mają się czego wstydzić, ale mogą wręcz z politowaniem spoglądać na pecetowych kuzynów, z ich 5-letnimi GPU i prawdopodobnie niewiele młodszymi CPU. Oczywiście, w wiele starszych tytułów da się zagrać na takim sprzęcie. Konfiguracyjnie zmiany względem stanu rzeczy sprzed 2 lat są niewielkie. Jest więcej RAMu, widać bardziej pojemne nośniki danych. Ale konsekwentnie widzimy w czołówce te same karty graficzne. Trudno się więc dziwić twórcom gier, że od dłuższego już czasu kolejne produkcje nie są rewolucyjne pod względem graficznym – widzimy głównie ewolucję.

 

RECENZJA: Komputer stacjonarny Actina oparty na platformie AMD 4700S Desktop Kit. Kuzyn PlayStation 5 w akcji.

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE