Wydatki konsumentów zwalniają, przychody kwartalne Alibaby nie spełniają oczekiwań
Piotr Gołąb
Chiński gigant e-commerce Alibaba Group Holding Ltd. zanotował w czwartek niski, jednocyfrowy wzrost przychodów kwartalnych, nieco poniżej oczekiwań, ponieważ ograniczenia COVID-19 i pogarszające się perspektywy gospodarcze spowolniły wydatki konsumentów.
Wydatki detaliczne w Chinach spadły w tym roku wraz z surową polityką rządu „zero-COVID”, która doprowadziła do częstych blokad sklepów i zaszkodziła aktywności gospodarczej. Przychody wzrosły o 3% do 28,96 miliardów dolarów w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września.
Przychody z zarządzania klientami, które śledzą ile pieniędzy klienci wydają na Alibabę, spadły o 7% w skali roku, co oznacza największy w historii spadek w tym segmencie, który zazwyczaj stanowi 30% całkowitych przychodów firmy. Dyrektor generalny Daniel Zhang powiedział podczas rozmowy o dochodach, że popyt konsumpcyjny był słaby, a odrodzenie COVID-19 ” wpływało na jeden obszar po drugim, powodując nienormalne lub zawieszone usługi logistyczne w różnych lokalizacjach”.
Aktualny kwartał również okazał się słaby. W zeszłym tygodniu firma po raz pierwszy nie ujawniła wyników sprzedaży w ramach festiwalu zakupów „Singles Day”, mówiąc jedynie, że wyniki są zgodne z zeszłorocznymi, które były najniższym wzrostem w historii. Przemawiając do inwestorów na wezwanie, Zhang powiedział, że około 15% miejsc w Chinach doświadczyło nienormalnej logistyki i usług dostawczych z powodu protokołów COVID-19, co wpłynęło na wydajność podczas święta zakupów. Niezwykle ciepła pogoda w tym sezonie również wpłynęła na zakupy odzieży.