Strona główna Biznes i Technologie Umiejętność szybkiego dostosowania się, to dziś być albo nie być dla firm....

Umiejętność szybkiego dostosowania się, to dziś być albo nie być dla firm. Jak pokonać złożoność biznesową dzięki chmurze tłumaczy Tomasz Zubrzycki z Oracle Polska.

Stwierdzenie „czas to pieniądz” trąci banałem. Jest ono jednak wyjątkowo aktualne dzisiaj, w epoce cyfryzacji. Umiejętność szybkiego dostosowania się do zmian, to coraz częściej nie tylko kwestia finansów – zysku lub straty, ale być albo nie być dla przedsiębiorstwa. Nieustanne innowacje i rosnące oczekiwania klientów narzucają konieczność szybkiego dostosowywania się do nowych warunków gry. W firmach, gdzie procesy są złożone, a systemy wspomagające ich realizację są niespójne, może zabraknąć czasu na przeprowadzenie zmian. Przekonało się o tym wielu gigantów. Przykładowo, od 2009 r. z giełdowego indeksu największych spółek FTSE100 znikła aż połowa.

 

Przedsiębiorstwa, które nie potrafią działać wystarczająco szybko by stawić czoła zmianom, nie będą w stanie rywalizować na współczesnym cyfrowym rynku. Nie znikną one wprawdzie z dnia na dzień, w ostatecznym rozrachunku czekają je jednak poważne problemy – spadek przychodów, gorączkowe poszukiwanie głęboko zakorzenionych problemów oraz stałe pogarszanie się sytuacji. Na przeciwnym biegunie znajdują się firmy, które mają odwagę na wprowadzanie zmian i wykorzystują ich tempo jako atut w rywalizacji z konkurencją. Przed takimi organizacjami otwierają się ogromne możliwości.

 

Na kłopoty: chmura, automatyzacja i integracja

Aby móc reagować na zmieniające się potrzeby klientów, firmy muszą mieć łatwy wgląd w liczne, powiązane ze sobą źródła danych i być w stanie szybko działać na ich podstawie. Kluczem do efektywnego rozwoju jest umiejętność takiego spojrzenia na prowadzony biznes, które obejmie wszystkie jego główne aspekty – dane naszej organizacji, informacje o klientach oraz o dostawcach i innych kooperantach. Dyrektor finansowy, gdy chce sprawdzić produktywność pracowników, powinien móc uzyskać dostęp do danych kadrowych w ciągu kilku sekund. Natomiast dyrektor HR chcąc zweryfikować korzyści wynikające z zatrudnienia nowego pracownika, powinien móc łatwo uzyskać dane z obszaru finansów.

 

Mimo iż na poziomie koncepcyjnym są to dosyć proste zagadnienia, to jednak ich realizacja niejednokrotnie stanowi duże wyzwanie. Główną przeszkodą jest zwykle niedoinwestowany back-office, obsługiwany przez systemy informatyczne pochodzące z ubiegłego wieku. To tutaj obsługiwane są bardzo ważne funkcje, obejmujące procesy kadrowe, finansowe i związane z łańcuchem dostaw. Brak efektywności w tych obszarach jest bardzo często mocno odczuwalny dla całej firmy. Efektywna komunikacja pomiędzy liderami obszarów biznesowych, prowadzona w sposób spójny i zrozumiały dla wszystkich stron, wymaga wsparcia przez zintegrowane systemy klasy ERP, SCM i HCM. Wygodną metodą dojścia do takiego modelu jest migracja do chmury oferującej wsparcie wszystkich wymienionych obszarów. Dzięki temu firma ma nie tylko wszystkie dane w jednym miejscu, ale również dysponuje elastycznym, skalowalnym środowiskiem do wprowadzania zmian.

 

Jednakże to może nie wystarczyć. Zadania takie jak administracja kadrowa, sprawozdawczość finansowa, rozrachunki z dostawcami i odbiorcami i wiele innych, często prostych, powtarzalnych czynności, pochłaniają dużo czasu i zasobów. Pracownicy zamiast poświęcić czas zadaniom generującym prawdziwą wartość, tracą go na czasochłonne zadania o niskiej wartości dodanej. Przeszkodami dla zmiany w tym zakresie jest niejednokrotnie opór tkwiący w jej kulturze organizacyjnej i obawa utraty pracy oraz stosowane od lat sprawdzone procesy.

 

Aby pokonać ten opór, przedsiębiorstwa powinny postawić na upraszczanie, standaryzację i automatyzację za pomocą aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję i automatyczne uczenie. Aplikacja z funkcją automatycznego uczenia może na przykład bez ingerencji człowieka łatwo zatwierdzać wydatki służbowe i oznakowywać te, które wymagają dalszej analizy. Zintegrowane, chmurowe systemy back-office stanowią silny fundament dla stworzenia spójnych procesów, które działają samodzielnie i bardziej efektywnie, a przy tym obejmują całe przedsiębiorstwo.

 

W jedności siła

Za pomocą integracji danych i automatyzacji procesów można przeprowadzić prawdziwą transformację. Właściwe narzędzia pozwolą liderom biznesowym uzyskać niedostępny dotychczas wgląd w operacje, dzięki czemu mogą oni optymalizować procesy, podnosić wydajność i z większą precyzją przewidywać zmiany. Możliwości te pojawiły się w idealnym momencie. Prawie trzy czwarte menedżerów z działów kadr i finansów ma trudności z koncentracją na strategicznym rozwoju ze względu na brak współpracy i zbyt dużą krótkowzroczność. Mając jedno, wspólne źródło precyzyjnych danych, liderzy biznesowi nie będą już zmuszeni do podejmowania decyzji jedynie w oparciu o ich doświadczenie i intuicję.

 

Będą też mogli wykorzystać bardziej zaawansowane narzędzia. Za pomocą modelowania predykcyjnego można prognozować potrzeby budżetowe i kadrowe oraz szybko reagować i zapobiegać przyszłym kryzysom. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji potrafią też wydobywać informacje z olbrzymich ilości danych zewnętrznych, które standardowo nie byłyby dostępne dla przedsiębiorstwa. Wszystko to pozwala podejmować decyzje oparte w większym stopniu na sprawdzonych danych i na ich podstawie rozwijać firmę.

 

“Im bardziej złożone procesy biznesowe, tym trudniej o zintegrowany obraz działalności przedsiębiorstwa. Im gorszy wgląd w organizację, tym trudniej jest prowadzić efektywną działalność. Dysponując podejściem nastawionym na zintegrowane rozwiązania wspierane przez automatyzację, można opracować strategię na poziomie zarządczym i szybko wdrożyć ją aż po najniższy szczebel organizacji. Właśnie takie podejście pozwala firmom wyprzedzać zmiany i rozwijać się szybciej od konkurencji.” –  w szczególności podkreśla Tomasz Zubrzycki z Oracle Polska.

 

1 KOMENTARZ

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version