Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Smart Barometr 2022 – Drugie życie smartfonów. Ponad połowa badanych skłania się ku ekologicznym rozwiązaniom i kupiłaby odnowiony smartfon.

Reduce, Reuse, Recycle – to trend, który jest coraz bardziej widoczny w Polsce, również w życiu codziennym każdego z nas. W trosce o ochronę środowiska naturalnego, Polacy zmieniają swoje nawyki zakupowe. Potwierdza to raport Smart Barometr 2022 przeprowadzony na zlecenie Digital Care, z którego wynika, że ponad połowa badanych skłania się ku ekologicznym rozwiązaniom i kupiłaby odnowiony smartfon.

Według 49% ankietowanych w badaniu Smart Barometr, przeprowadzonym przez Kantar Public na zlecenie Digital Care, elektrośmieci to poważny problem. Jako średni określiło go kolejne 28%, co pokazuje, że wśród badanych istnieje duża świadomość tego zagadnienia. Co trzeci respondent sądzi nawet, że elektronika użytkowa, taka jak komputery, drukarki czy telefony komórkowe generuje najwięcej elektrośmieci, chociaż według statystyk jest to wielkogabarytowe AGD.

Jakie działania można podejmować w celu ich redukcji? Blisko połowa Polaków uważa, że najbardziej istotne są regulacje prawne zapewniające dłuższą żywotność produktów, a także zbiórki używanego sprzętu celem jego odnowienia. Ponad 40 proc. jest zdania, iż zniżki na zakup produktów odnowionych, ponownie wprowadzonych na rynek zachęciłyby Polaków do kupowania elektroniki z drugiej ręki. Ten trend potwierdza Tomasz Nowak, Head of Circular Economy, Digital Care Group.

 

 – Rynek wtórny telefonów używanych stanowi mniej więcej dwukrotność rynku urządzeń nowych. Nie jest on nowy, funkcjonuje już od lat. Całkiem inny standard w przypadku elektroniki z drugiej ręki zapewnia klientom jednak sprzęt odnowiony. W należących do grupy Digital Care serwisach największych globalnych marek smartfonów uruchomiliśmy dodatkowe linie zajmujące się odnawianiem smartfonów, dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie kontrolować jakość sprzętu od momentu jego pozyskania do ponownego wprowadzenia na rynek. Jeśli sprzęt odnowiony wprowadzają na rynek profesjonalne firmy – urządzenia objęte są gwarancją. To bardzo ważne, ponieważ w przypadku usterki możemy liczyć na bezpłatną naprawę – powiedział Tomasz Nowak.

 

Reduce. Unikaj kupowania zbędnych rzeczy

Sposobem na ograniczenie wolumenu elektroodpadów jest zmniejszenie ilości nabywanych produktów, a także dłuższe korzystanie z nich. W przypadku elektroniki istnieją w tym obszarze przynajmniej dwie możliwości. Pierwsza z nich to kupowanie sprzętu wysokiej jakości tak, by posłużył on dłużej. Z badania Smart Barometr wynika, iż Polacy inwestują w coraz droższe i bardziej jakościowe modele smartfonów – 37% badanych deklaruje, że ich urządzenie jest warte więcej niż 1000 zł, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Według badania już 64% osób zgadza się też ze stwierdzeniem, że ważne jest, by kupowane produkty i usługi były przyjazne środowisku. Podczas zakupów względy ekologiczne mają znaczenie w wyborach produktów u ponad połowy ankietowanych.

Drugą możliwością jest inwestowanie w naprawy smartfona zamiast jego wymiany na nowy. Niestety przeprowadzone przez Digital Care badanie pokazuje, iż zaledwie 44% osób, które uszkodziły smartfon w ogóle zdecydowało się go naprawić – zaś 56 proc. nie podjęło takiego kroku. Aż 61% z tych osób uznało, że koszt naprawy jest wyższy od kosztu zakupu nowego urządzenia. Tymczasem wieloletnie korzystanie ze smartfonów, a przy tym dbanie o ich kondycję techniczną, pozwala na znaczne zredukowanie powstawania elektroodpadów.

 

Reuse. Użyj powtórnie

Chociaż ponad 70 proc. osób deklaruje, że są skłonne sprzedać swój nieużywany telefon, to jednak nadal w szufladach Polaków zalega ponad 30 milionów smartfonów. W każdym gospodarstwie domowym są przynajmniej dwa takie stare urządzenia, które najczęściej zostawiamy jako „telefon zapasowy” (43%) lub bez żadnego konkretnego celu (28%). Tymczasem używanym smartfonom można dać drugie życie po odnowieniu ich. Odnowiony telefon, który jest odpowiedzią na problem zalegania telefonów w szufladzie, budzi wśród respondentów głównie pozytywne odczucia. Z odświeżonym, usprawnionym telefonem kojarzy go 18% badanych. Innymi popularnymi skojarzeniami są: naprawiony (12%) i wyremontowany (11%) smartfon. 52% osób biorących udział w badaniu byłaby skłonna kupić odnowiony telefon. Z kolei przy zakupie odnowionego sprzętu najistotniejsza jest: jakość i sprawność sprzętu – 54%, korzystna cena – 47% oraz gwarancja naprawy w przypadku usterki (42%).

 

Recycle. Utylizuj

Segregacja odpadów to podstawowa możliwość dbania o środowisko naturalne i końcowy etap metody 3R. Polacy zdają sobie sprawę z tego, że zbiórka zużytego sprzętu i jego prawidłowe sortowanie może mieć istotny wpływ na ekologię. Ponad 90% badanych zna pojęcie recyklingu, a 62% w pełni je rozumie. To najbardziej rozpoznawalne hasło odnoszące się do ochrony środowiska (inne, które także podali respondenci to zrównoważony rozwój – 77%, elektromobilność – 63% czy zero waste – 62%). Z badania Smart Barometr wynika jednak, że większość nieużywanych telefonów nie jest poddawana recyclingowi i kończy w szufladach lub u najbliższych – jedynie 15% Polaków decyduje się na ich sprzedaż, a kolejne 4% oddaje je do recyclingu.

 

 – Eko trendy wyraźnie wskazują nowe podejście do zakupu elektroniki, a także jej użytkowania. Coraz silniej widoczne będzie dążenie do ograniczenia konsumpcji kosztem innych rozwiązań. W kolejnych latach wzrośnie zatem zainteresowanie najmem telefonów, podobnie jak samochodów czy rowerów. Ekonomia najmu na stałe pojawi się w naszym życiu. Konsumenci działają i będą działać też w myśl zasad circural economy. Chętniej będą odnawiać i nadawać drugie życie aniżeli wyrzucać czy magazynować. Rośnie także eko świadomość Polaków i dążenie do zrównoważonego stylu życia – wyjaśnia trendwatcherka Monika Borycka.

 

Badanie Smart Barometr 2022 zostało wykonane po raz drugi. Kompleksowo bada ono zwyczaje Polaków dotyczące zakupu smartfonów, a także podejście polskich konsumentów do kwestii ekologicznych.

 

Podsumowanie – najważniejsze dane z badania:

  • Połowa respondentów (49%) uważa, że elektrośmieci to w obecnych czasach duży problem.
  • By zapewnić dłuższą żywotność produktów, ankietowani wskazali regulacje prawne (49%), zbiórki i odnowę używanego sprzętu (47%) i zniżki na zakup produktów odnowionych (41%).
  • Wybierając produkty i usługi, już 64% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że ważne jest, by te były przyjazne środowisku.
  • Wbrew stereotypom wagę do czynnika ekologicznego rzadziej przykładają osoby młodsze – 54% badanych w wieku 18-29 lat niż starsze – np. 70% czterdziestolatków.
  • 43% osób zostawia poprzedni telefon jako zapasowy, a 28% ankietowanych przetrzymuje go bez żadnego konkretnego celu. 15% decyduje się na sprzedaż, a 4% oddaje do recyclingu.
  • Pojęcie odnowionego smartfona budzi wśród respondentów przede wszystkim pozytywne odczucia. Z odświeżonym, usprawnionym telefonem kojarzy go 18% badanych, z naprawionym 12% i wyremontowanym 11%.
  • Przy zakupie odnowionego smartfona najistotniejsza jest: jakość i sprawność sprzętu – 54%, korzystna cena – 47% oraz gwarancja naprawy w przypadku usterki (42%) i stan urządzenia bliski stanowi fabrycznemu (34%).
  • Badani najchętniej kupiliby odnowiony sprzęt od operatora komórkowego (44%), producenta telefonów (43%) czy firmy specjalizującej się w sprzedaży odnawianych telefonów (42%).
  • 52% osób biorących udział w badaniu byłaby skłonna kupić odnowiony smartfon, choć znaczna część z nich nigdy jeszcze nie korzystała z takiej możliwości.
  • Najbardziej rozpoznawalnym pojęciem dotyczącym ekologii jest recykling – 91%.

 

 

Już 60% konsumentów ocenia, że podwyżki cen nie do końca odzwierciedlają skalę inflacji w Polsce, wynika z najnowszego badania Deloitte.

3,272FaniLubię
9,672ObserwującyObserwuj
1,560SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE