Rynek smartfonów w Ameryce Łacińskiej – zupełnie inny niż w Europie
Krzysztof Bogacki
Interesujące dane dotyczące sprzedaży smartfonów na rynkach LATAM (Latin America, eng. Ameryka Łacińska) – podobnie jak w Europie liderem jest Samsung, ale reszta tabeli wygląda zupełnie inaczej.
Regionalna specyfika sprzedaży na rynku smartfonów to dość interesująca sprawa. Z jednej strony w globalnych wynikach zwykle nie widać jej wpływu, z drugiej, pozwala na inne spojrzenie na rynek oraz może podpowiadać sposoby na promowanie marki zaczerpnięte z innych części świata. Jak przedstawia się aktualnie rynek samrtfonów w Ameryce Łacińskiej?
W drugim kwartale 2024 roku dostawy smartfonów w Ameryce Łacińskiej (LATAM) wzrosły o 14,5% w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku, jak wynika z najnowszego raportu Counterpoint Market Monitor. Region ten utrzymuje pozycję lidera wzrostu, wyprzedzając inne części świata już drugi kwartał z rzędu. Wzrost ten był częściowo efektem niskiej bazy porównawczej, gdyż dostawy wciąż były niższe niż w drugim kwartale 2022 roku. Mimo to, w ujęciu kwartalnym zanotowano spadek dostaw. Tu ciekawostka. Drugi kwartał w regionie LATAM zazwyczaj cechuje się większymi dostawami ze względu na… obchody Dnia Ojca i Dnia Matki. W krajach tego regiony kulturowa waga tych świąt jest znacznie większa niż u nas, a i prezenty są zdecydowanie bardziej kosztowne. W tym roku jednakże sezon zakupowy rozpoczął się już w pierwszym kwartale.
Wzrost odnotowano we wszystkich krajach LATAM z wyjątkiem Argentyny, która wciąż odczuwa skutki kryzysu gospodarczego z ubiegłego roku. Największe wzrosty zanotowano na rynkach mniejszych, takich jak Ameryka Środkowa, Karaiby i Wenezuela.
Jakie firmy dominują na rynkach LATAM? Łatwo zauważyć, że względem Europy, rynek ten wygląda wyraźnie inaczej.
Samsung utrzymał pozycję lidera w regionie, sprzedając co trzeci smartfon w Ameryce Łacińskiej. Mimo to, marka odnotowała spadek zarówno w wolumenie sprzedaży, jak i udziałach rynkowych z powodu silnej konkurencji chińskich marek w segmentach średniej i niższej średniej półki cenowej.
Wiceliderem, od bardzo dawna, na rynkach LATAM jest… Motorola. Przywiązanie do marki pochodzącej niegdyś z USA jest w tym regionie bardzo silne. Nawet po zmianach strukturalnych i przejęciu marki przez Lenovo, sentyment w regionie pozostaje silny. Dziś do tego produkty Motoroli „bronią się same”. Dlatego też Motorola zanotowała wzrost sprzedaży o prawie 14% w porównaniu do tego samego kwartału w ubiegłym roku, jednak jej udział rynkowy nieznacznie się zmniejszył. Firma optymalizuje liczbę modeli w swoim portfolio, jednocześnie intensywnie rozwijając działalność na rynkach Meksyku, Brazylii i Argentyny.
Miejsce trzecie przypadło w udziale firmie Xiaomi. Chińska firma zwiększyła sprzedaż zarówno w ujęciu rocznym, jak i kwartalnym. W drugim kwartale odnotowała jednak wzrosty sprzedaży w Meksyku, Wenezueli i Ameryce Środkowej.
Apple, dopiero na miejscu czwartym, również odnotowało roczny wzrost, a głównym motorem napędowym tego wzrostu był rynek brazylijski. Marka stosuje agresywną strategię cenową dla lokalnie montowanych modeli starszych generacji. Sprzedaż modeli 4G gwałtownie spada, a modele 5G wkrótce zyskają większy udział w sprzedaży. Brazylia i Meksyk pozostają kluczowymi rynkami dla Apple w regionie LATAM.
Zamykający pierwszą piątkę HONOR dynamicznie rozwijał się w regionie w drugim kwartale 2024 roku, wchodząc na nowe rynki, takie jak Brazylia i Wenezuela. Firma ta notowała aż 51% wzrostu, co stawia ją na miejscu lidera wzrostu wśród pierwszej piątki… ale to nie ta marka rosła najszybciej.
Infinix i realme to jedyne marki, które osiągnęły trzycyfrowy wzrost rok do roku w regionie, z Brazylią jako kluczowym rynkiem ich szybkiej ekspansji.