Rynek słuchawek rósł w drugim kwartale 2024 roku. Kto rozwijał się najszybciej na rynku TWS?

Wystarczy wejść do miejskiego tramwaju czy przejść się ulicą, by zauważyć, że bardzo wiele osób w przestrzeni miejskiej korzysta z urządzeń audio. To pokaźnych rozmiarów rynek, który w drugim kwartale bieżącego roku nareszcie zaczął rosnąć. 

Według najnowszych badań Canalys, rynek tzw. inteligentnych urządzeń audio osobistych, obejmujący słuchawki typu TWS, słuchawki bezprzewodowe i douszne, zanotował wyraźne ożywienie w drugim kwartale 2024 roku. W tym okresie dostarczono na rynek aż 106 milionów urządzeń, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. To najwyższy wynik w historii dla drugiego kwartału. Głównymi motorami wzrostu okazały się słuchawki typu TWS oraz bezprzewodowe słuchawki nauszne, których sprzedaż osiągnęła, odpowiednio, 77 i 15 milionów sztuk.

Słuchawki typu TWS utrzymują swoją pozycję lidera na globalnym rynku inteligentnego audio, zdobywając 72,6% udziału w rynku oraz notując wzrost o 12,6% rok do roku. Mimo spowolnienia w tradycyjnym segmencie TWS, wiodący producenci zdołali dostosować się do wyzwań, wprowadzając na rynek modele w cenie poniżej 50 dolarów. Po raz pierwszy segment ten stanowił ponad połowę całego rynku w tym kwartale. Liderem rynku wprawdzie pozostaje Apple, z udziałem 21,9%, a wiceliderem Samsung (7,8%), ale obie marki premium goni Xiaomi z udziałem 6,5% w rynku oraz wzrostem rok-do-roku ponad 40%. Liderem wzrostu został jednak Huawei, rosnąc o 59% rok-do-roku i plasując się na piątym miejscu. Czwartą pozycję zajmuje nieznany u nas indyjski producent, firma boAT.

Producenci starają się wyróżnić na tle konkurencji poprzez dodawanie nowych funkcji, które przyciągają uwagę konsumentów. JBL dodał wyświetlacz do etui na słuchawki, umożliwiając sprawdzanie powiadomień bez konieczności sięgania po telefon, a Nothing i iFlytek, eksperymentują z integracją asystentów AI.

Kategoria słuchawek o otwartej konstrukcji okazała się w tym kwartale jednym z najszybciej rosnących segmentów zarówno wśród TWS, jak i słuchawek bezprzewodowych. Choć wysoki poziom zaawansowania technologicznego utrudniał rozwój tego segmentu, producenci zdołali go wypromować, oferując unikalne doświadczenia użytkowe w przystępnych cenach.

Wzrost w segmencie słuchawek bezprzewodowych (nie TWS) napędzają nowe marki, które skutecznie wchodzą na rynek międzynarodowy z produktami w przedziale cenowym 50-100 dolarów. Firmy takie jak QCY, Baseus i Anker zyskują na popularności dzięki bezprzewodowej łączności i długiemu czasowi pracy baterii. Z kolei marki premium, jak Bose i Sony, skupiają się na segmencie high-end, oferując produkty o wysokiej jakości dźwięku, co pozwala im zachować lojalność zamożnych klientów i utrzymać stabilne przychody.

Rynek audio staje się coraz bardziej konkurencyjny, a producenci starają się wyróżnić, oferując zaawansowane technologicznie produkty w przystępnych cenach. Przejście od słuchawek przewodowych do bezprzewodowych, wspierane przez poprawę łączności i zmieniające się preferencje konsumentów, stanowi solidny fundament dla dalszego wzrostu w sektorze audio.