Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

„Rośniemy szybciej niż rynek i umacniamy swoją pozycję nr. 1” – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A. komentując wyniki Grupy AB za Q1-2023

Największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE długoterminowo zwiększa skalę działania, notując wzrosty nieprzerwanie od 19 kwartałów i generuje dla akcjonariuszy wartość dzięki najwyższej efektywności oraz skutecznemu wykorzystaniu dźwigni operacyjnej.

Grupa AB zanotowała w trzecim kwartale roku finansowego 2022/2023 (okres styczeńmarzec 2023 roku) ponad 3,5 mld przychodów ze sprzedaży, utrzymując wysokie tempo wzrostu wyników finansowych. Skonsolidowany kwartalny wynik EBITDA wzrósł o 33% rdr, do prawie 68 mln , a marża na poziomie operacyjnym również wyraźnie wzrosła, zwiększając zysk operacyjny o 32% rdr, do ponad 61 mln . Dla okresu ostatnich czterech kwartałów Grupa AB zanotowała 15,3 mld przychodów (+11% rdr), 291,5 mln wyniku EBITDA (+32% rdr) i 267,5 mln zysku operacyjnego (+32% rdr).

 

– Kolejny raz pokazujemy, że potrafimy rosnąć szybciej niż rynek i potrafimy umacniać swoją pozycję nr 1 w oparciu o unikalne wartości, jakie dostarczamy naszym kontrahentom. Transformacja cyfrowa trwa od lat, ale pandemia ją przyspieszyła i obserwujemy efekt kuli śnieżnej – nasze kwartalne przychody były o 88% wyższe niż w I kw. 2019 roku, wynik EBITDA o 335%, a zysk netto o 310%.. Nasz model biznesowy jest oparty na stabilnych, długoterminowych umowach dystrybucyjnych i dywersyfikacji biznesowej z fokusem na nowe technologie, co w dobie powszechnej cyfryzacji społeczeństw, gospodarek i administracji publicznej pozwala nam ambitnie myśleć o dalszym długoterminowym rozwoju – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Na koniec marca br. Grupa AB miała 68 mln zł gotówki, mimo że wypłaciła w styczniu 1,25 zł (+25% rdr) dywidendy na akcję – łącznie ponad 20 mln zł, a także zredukowała zadłużenie finansowe (przed MSSF16) o 162 mln zł (-40% rdr). Spółka systematycznie prowadziła również skup akcji własnych podczas sesji na GPW.

– Zmiana otoczenia biznesowego w obszarze stóp procentowych sprawiła, że istotnie zwiększyły się  koszty finansowania ponoszone przez dystrybutorów. Widzimy to również u nas, ale nawet mimo to utrzymaliśmy rentowność netto na poziomie sprzed roku i zanotowaliśmy wzrost zysku netto. Wygenerowaliśmy 192 mln zł operacyjnego cash flow w ostatnich czterech kwartałach, co zwiększyło naszą zdolność do racjonalnego redukowania długu odsetkowego i dywersyfikowania źródeł kapitału pracującego, aby efektywnie obsługiwać rosnący popyt i zapewniać ciągłą dostępność towarów w zmiennym otoczeniu ekonomicznym i geopolitycznym – wskazał GrzeGorz Ochędzan, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Na koniec marca br. Grupa AB miała już mniej niż 180 mln zł zadłużenia finansowego netto, skorygowanego o wycenę umów najmu zgodnie z MSSF16, co stanowiło jedynie 18% kapitału własnego (1,3 mld zł). Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA spadł do 0,8. Wpisuje się to w długoterminową strategię bezpiecznego zarządzania finansami, która jest jednym z istotnych wyróżników rynkowych Grupy AB.

Zewnętrzną mocną weryfikacją stabilności finansowej Grupy AB była już w ostatnim czasie emisja niezabezpieczonych obligacji (lipiec 2022 roku), która była też pierwszą udaną emisją w Polsce do instytucji finansowych po wybuchu wojny w Ukrainie, a Grupa AB jako jakościowy emitent uplasowała tę emisję przy takiej samej marży jak dla emisji obligacji zrealizowanych w latach 2018 i 2020.

 

„Najbardziej dynamiczna branża na świecie” – podkreśla Andrzej Przybyło, prezes Grupy AB, gość specjalny naszego nowego podcastu IT Reseller Insight