Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Raport Cybercom ”Strategiczna rola technologii w branży medycznej” – Polskie firmy medyczne niewiele inwestują w technologie, ale uważają się za innowacyjne…

Sektor medyczny jest obecnie światowym liderem inwestycji w badania i rozwój, także w zakresie nowoczesnych technologii. Tymczasem, jak pokazało najnowsze badanie Cybercom ”Strategiczna rola technologii w branży medycznej”, polskie przedsiębiorstwa działające w szeroko pojętej branży medycznej pozostają w tyle za światową czołówką. Prawie aż jedna czwarta z nich (22,4%) wydaje na ten cel minimalną część przychodów (maksymalnie do 5%).

 

Polskie firmy działające w szeroko pojętym sektorze medycznym zdają sobie sprawę z tego, że znaczenie nowoczesnych technologii w ich branży jest bardzo duże. 64% z nich przyznaje, że są one wręcz podstawowym narzędziem do zaspokojenia potrzeb klientów i pacjentów, pokazało badanie przeprowadzone przez Cybercom.

 

 Technologie cyfrowe obecne są w każdej dziedzinie życia. W takiej sytuacji zmiana sposobu podejścia do pacjentów, chociażby w zakresie komunikowania się z nimi poprzez aplikacje mobilne, jest nieunikniona. Z drugiej strony firmy mogą mocno skorzystać na wdrożeniu rozwiązań cyfrowych wewnątrz organizacji, które pozwalają im np. zbierać i analizować olbrzymie ilości danych dotyczących pacjentów, a następnie wyniki tej analizy wykorzystywać do podniesienia jakości świadczonych przez siebie usług. I, jak pokazało nasze badanie, polscy przedsiębiorcy działający na tym rynku mają tego świadomość – mówi Jan Matulewicz, Dyrektor Zarządzający Cybercom Poland.

 

Jeszcze więcej, bo ponad dwie trzecie (69%) ankietowanych twierdzi, że usługi świadczone przez ich firmy lub oferowane przez nie produkty są innowacyjne. Ale same organizacje, które reprezentują – już niekoniecznie (takiej odpowiedzi udzieliło 48% badanych). Taka sytuacja nie powinna jednak zbytnio dziwić. Inwestowanie w technologie i podnoszenie poziomu innowacyjności przedsiębiorstwa, szczególnie w tak wymagającej branży jak medyczna, nie jest proste. W Polsce istnieje szereg barier, w tym przede wszystkim organizacyjnych, które spowalniają proces wdrażania zmian. Stare systemy i infrastruktura nie nadążają za potrzebami pacjentów i szybkim rozwojem technologicznym świata. Nic więc dziwnego, że firmy stawiają w centrum klienta, odkładając na dalszy plan własny cyfrowy rozwój.

 

Poważną barierą jest również brak wiedzy i zwyczajny sceptycyzm. Istnieje obawa, że ​​sztuczna inteligencja i inne rozwiązania technologiczne zastąpią lekarzy oraz pielęgniarki w ich pracy lub że wpłynie to na niższe wynagrodzenie.

 

Technologia to tylko narzędzie w rękach ludzi. To od nich zależy w całości, jak to narzędzie wykorzystają. Ryzyko nie tkwi więc w tym, że roboty zastąpią lekarzy, lecz w tym, że sposób, w jaki będą wykorzystywane, może być niewłaściwy. Należy nauczyć się odpowiednio zagospodarowywać pracowników i ich umiejętności w obliczu nadchodzących zmian  – ocenia Jan Matulewicz, Dyrektor Zarządzający Cybercom Poland.

 

Niechęć do eksperymentów

Inwestowanie w technologie, szczególnie w przypadku organizacji, które uważają się za liderów w zakresie cyfrowego przywództwa (a za takie uznaje się 56% badanych firm), wiąże się z eksperymentowaniem i poszukiwaniem nowych rozwiązań dla starych problemów i potrzeb biznesowych. Takich, które wykorzystują dostępne na rynku technologie – w przypadku sektora medycznego są to przede wszystkim takie technologie, jak sztuczna inteligencja, rozwiązania chmurowe, analiza Big Data czy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość.

 

Co ciekawe jednak, polskie firmy niechętnie eksperymentują. Aż 38% z nich nie przeznacza budżetu na tworzenie prototypów projektowanych rozwiązń. Jedna trzecia nie korzysta nawet z PoC (Proof of Concept), dzięki którym przy małym nakładzie czasu i pieniędzy można z łatwością sprawdzić, czy pomysł na innowację uda się w ogóle wcielić w życie i czy przyniesie on oczekiwane korzyści.

 

Każdy projekt IT składa się z określonych etapów. Jako dostawca rozwiązań technologicznych zaczynamy od analizy potrzeb biznesowych naszych klientów, sprawdzamy, jakie wymagania musi spełnić projektowane rozwiązanie, potem planujemy proces wdrożenia, by w końcu zająć się implementacją. I, wbrew temu, co myśli większość osób, wcale nie ten ostatni etap decyduje o sukcesie wdrożenia. Przeciwnie! Badania pokazują, a nasze doświadczenie to potwierdza, że im większe nakłady inwestycyjne zostaną przeznaczone na rozpoznanie potrzeb i analizę sytuacji, tym większa jest szansa na to, że cały projekt zakończy się sukcesem – podkreśla Jan Matulewicz, Dyrektor Zarządzający Cybercom Poland.

 

Wysoka samoocena, niskie budżety

Pomimo deklaracji wielu firm z sektora medycznego działających na polskim rynku, zgodnie z którymi są oni w czołówce pod względem inwestowania w technologie, nakłady budżetowe przeznaczane na ten cel pozostają w wielu przypadkach na niskim poziomie. 13% ankietowanych przyznało, że firmy, które reprezentują, planują do końca bieżącego roku wydać maksymalnie 2% dochodów na ten cel. 9% – że budżet ten nie przekroczy 5% dochodów. Są jednak i takie przedsiębiorstwa (15% ankietowanych), które na inwestycje w technologie przeznaczą w 2019 roku ponad jedną piątą swoich dochodów. I to z pewnością one stać będą w czołówce polskich innowatorów w sektorze medycznym.

 

Raport ”Strategiczna rola technologii w branży medycznej” 

Raport Cybercom ”Strategiczna rola technologii w branży medycznej” dostępny tutaj powstał w oparciu o insighty z rynku i badania własne Cybercom przeprowadzone wśród 52 polskich firm z sektora farmaceutycznego, biotechnologii, opieki medycznej, diagnostyki, wśród producentów urządzeń, portali medycznych oraz pomocy medycznej. Jego celem jest odpowiedź na pytanie m.in. o to, jak duże nakłady finansowe polskie firmy z sektora medycznego przeznaczają na inwestycje w technologie. Raport pokazuje, na jakim etapie jest polska branża medyczna, w jaki sposób operuje możliwościami technologicznymi oraz dokąd zmierza rynek w kontekście innowacji. Omawia także główne trendy technologiczne mające w tej chwili ogromny wpływ na branżę medyczną.

 

Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj.

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE