Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Przyszłość usłana danymi – Eksperci z branży technologicznej podkreślają, że wciąż jest ogromne zapotrzebowanie na specjalistów IT.

Niedawno ogłoszono wyniki matur. Dla niemal 274 tys. maturzystów nadszedł czas odpowiedzi na pytanie – co dalej? Podobnie jak w zeszłym roku, w pierwszym terminie podstawową maturę z matematyki zdało 79% uczniów, mimo że egzamin w tym roku miał być łatwiejszy za sprawą mniejszej liczby zadań otwartych. Eksperci z branży technologicznej podkreślają, że wciąż jest ogromne zapotrzebowanie na specjalistów IT, dla których umiejętności matematyczne są absolutnie kluczowe.

 

Czas decyzji

Od wielu lat najchętniej wybieranym kierunkiem studiów w Polsce jest informatyka. Jak wynika z zeszłorocznych danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dziś Ministerstwo Edukacji i Nauki), wówczas wybrało ją ponad 33 tys. kandydatów. Uruchamiane są także kierunki obejmujące bardziej konkretny zakres specjalizacji w ramach szeroko pojętej branży nowoczesnych technologii, takie jak choćby inżynieria Internetu rzeczy (najbardziej oblegany kierunek w roku akademickim 2020/2021) czy data science.

 

Choć cieszy fakt, że informatyka to najchętniej wybierany obecnie kierunek studiów, wciąż niewielu uczniów szkół średnich decyduje się na zdawanie jej na maturze. W 2020 roku informatyka nie znalazła się nawet wśród ośmiu najchętniej wybieranych przedmiotów. W przypadku absolwentów techników było to siódme miejsce (5% uczniów). Myśląc o rynku pracy i niezbędnych kompetencjach jutra, należy położyć większy nacisk na praktyczną naukę przedmiotów technologicznych już na etapie szkoły podstawowejpodkreśla Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. inżynierii i szef warszawskiego biura Snowflake.

 

Technologiczne zawody przyszłości

Specjalista ds. chmury obliczeniowej to jeden z tych zawodów, o których jeszcze dekadę temu mało kto słyszał. Dziś, w ramach szeroko pojętej branży IT, obejmującej programistów, analityków, testerów czy administratorów baz danych, jest jedną z tych profesji, która należy do grona zawodów deficytowych.

 

Jak wynika z ogólnopolskiego raportu „Barometr Zawodów 2021” – tworzonego pod auspicjami Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii – analitycy, testerzy i operatorzy systemów teleinformatycznych to pracownicy poszukiwani przede wszystkim w największych miastach wojewódzkich, w których działa najwięcej firm z branży IT i które kształcą największą liczbę specjalistów.

 

Globalny raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju z początku 2020 roku ukazuje jednak, że większość dzieci na świecie chciałaby w przyszłości wybrać tradycyjne zawody, takie jak lekarka czy nauczycielka (dziewczynki) albo inżynier czy menedżer (chłopcy), nie zdając sobie sprawy z możliwości, jakie oferują tzw. profesje przyszłości.

 

Tymczasem, według obecnych szacunków, nawet 65% uczniów szkół podstawowych będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

 

­Aby lepiej zrozumieć te predykcje, wystarczy sięgnąć pamięcią do tego, jak wyglądał rynek pracy jeszcze piętnaście-dwadzieścia lat temu, na początku nowego stulecia. Wówczas mało kto myślał o tym, by zostać specjalistą ds. cyberbezpieczeństwa lub tym bardziej inżynierem ds. rozwiązań chmurowych. Dziś to właśnie te zawody są synonimem przyszłości i innowacyjności. W Snowflake kilkuset inżynierów w pięciu biurach na świecie buduje Chmurę Danych – najnowocześniejszą technologię przechowywania, przetwarzania i dzielenia się danymi, z której korzysta już kilka tysięcy firm, w tym najwięksi globalni graczemówi Grzegorz Kapusta ze Snowflake. Jak dodaje – możliwość współtworzenia rozwiązań jutra to nie tylko niezwykle odpowiedzialne, ale też bardzo ekscytujące zadanie.

 

Na początku 2020 roku Światowe Forum Ekonomiczne opublikowało raport „Miejsca pracy jutra. Mapowanie możliwości w nowej gospodarce”. W jego ramach ukazano „skalę możliwości zatrudnienia”, która mierzona jest jako liczba dostępnych stanowisk w ramach danego klastra zawodowego na każde 10 000 ofert pracy.

 

O ile klaster Dane i Sztuczna Inteligencja (Data and IT) w 2020 roku reprezentował 78 na każdych 10 000 ofert pracy, w 2022 roku mają to już być 123 oferty. Znaczącą zmianę odnotowano także w przypadku inżynierii i przetwarzania danych w chmurze (Engineering and Data Computing) z 60 w 2020 do 91 na każdych 10 000 ofert pracy w 2022 roku. Pandemia najprawdopodobniej jeszcze zwiększyła skalę tych wzrostów.

 

 

https://itreseller.com.pl/powrot-jedi-wygrany-kontrakt-microsoftu-z-departament-obrony-usa-o-wartosci-10-mld-usd-anulowany-wyscig-zaczyna-sie-od-nowa-do-dotychczasowych-liderow-microsoft-i-amazon-dolaczaja-oracle-goog/

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE