Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Półciężarówki od Tesli trafiły do pierwszych klientów

Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, ogłosił w czwartek rozpoczęcie dostaw pierwszych produkowanych przez firmę półciężarówek. W trakcie inauguracji przemawiał  na scenie w fabryce firmy w Sparks w Nevadzie wraz z Danem Priestly, starszym menedżerem firmy ds. inżynierii półciężarówek.

 

Tesla pierwotnie zaprezentowała projekt Semi w grudniu 2017 r. Produkcja została opóźniona między innymi przez pandemię Covid i problemy z zaopatrzeniem w akumulatory. Podczas imprezy rozpoczynającej dostawy Musk krótko nawiązał do zgiełku ostatnich pięciu lat i żartobliwie przeprosił za zwłokę. Później wręczył mikrofon przedstawicielom PepsiCo Frito Lay, który jest pierwszym klientom Tesli używającym produkcyjnych ciężarówek Semi.

Tesla pierwotnie zaprezentowała projekt Semi w grudniu 2017 r. Produkcja została opóźniona między innymi przez pandemię Covid i problemy z zaopatrzeniem w akumulatory. Podczas imprezy rozpoczynającej dostawy Musk krótko nawiązał do zgiełku ostatnich pięciu lat i żartobliwie przeprosił za zwłokę.

Tesla uruchomiła w tym roku linie i rozpoczęła produkcję Semi poza swoją siedzibą w Reno – miejscu, w którym produkuje przede wszystkim ogniwa akumulatorowe, jednostki napędowe i akumulatory zasilające jej samochody.

Jedną z głównych różnic między ofertą Tesli, a innymi ciężarówkami jest położenie kierownicy i siedzenia kierowcy. Zamiast używać lewej strony (lub prawej strony w Europie), Tesla zaprojektowała Semi z kierownicą pośrodku kabiny i ekranami dotykowymi umieszczonymi po obu stronach kierowcy.

Podczas gdy Semi od Tesli była w fazie rozwoju, na rynku pojawiły się inne w pełni elektryczne ciężarówki o dużej ładowności. Firmy, których właścicielem jest Renault Trucks, produkowały i dostarczały klientom elektryczne samochody ciężarowe o dużej ładowności znacznie wcześniej.

Tesla jednakże może pochwalić się niektórymi zaawansowanymi technologicznie funkcjami niedostępnymi nigdzie indziej, w tym nowym systemem szybkiego ładowania i baterią o większym zasięgu niż konkurenci. System ten dostarcza do 1 MW i wykorzystuje chłodziwo na bazie wody, aby zapewnić bezpieczne dostarczanie takiej mocy. Tesla utrzymuje, że Semi może przejechać 500 mil na jednym „tankowaniu”, gdy jest w pełni załadowany.

Jak ujawnił Musk, nowa technologia szybkiego ładowania zostanie ostatecznie zainstalowana na stacjach Tesla SuperCharging i wykorzystana do zasilania przez Teslę Cybertrucks, konsumenckiego pickupa, który jest w planach. Firma planuje masową produkcję ciężkiego pickupa w swojej nowej fabryce w Austin w Teksasie.

Znów na właściwych torach?

O Musku ostatnio w sieci wiele słychać z innych powodów niż produkcja pojazdów elektrycznych. Niedawno przyjął nowe obowiązki jako właściciel i dyrektor generalny Twittera, giganta mediów społecznościowych, którego w październiku nabył w ramach wykupu lewarowanego za 44 miliardy dolarów. Sprzedał część swoich znacznych akcji Tesli, aby sfinansować tę transakcję. Odkąd przejął Twittera, był uwikłany w wiele konfliktów i kontrowersji narosłych wokół tej platformy.

W ramach powrotu do misji ratującej środowisko Tesli Musk zaznaczył, że w Stanach Zjednoczonych jest około 15 milionów samochodów osobowych i około 200 000 ciężkich samochodów ciężarowych. Emisje te mogą mieć miażdżący wpływ na zdrowie ludzi, którzy mieszkają w pobliżu magazynów, portów i innych dróg z dużą aktywnością transportową.

Według badań dotyczących transportu i jakości powietrza przeprowadzonych przez American Lung Association, pojazdy o średniej i dużej ładowności (takie jak samochody dostawcze, ciężarówki krótko- i długodystansowe) stanowiły około 6% floty drogowej w USA od 2020 r. Pojazdy te generują ogromne ilości zanieczyszczeń, w tym 59% emisji ozonu i tlenków azotu tworzących cząsteczki oraz 26% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu.

Jak zapewnia dyrektor generalny Tesli, Semi ma pomóc nie tylko w walce ze zmianami klimatycznymi, ale też ma przynieść korzyści ludziom, którzy mieszkają w pobliżu węzłów infrastruktury – ma zmniejszyć natężenie hałasu i poprawić jakość powietrza. Jak się wydaje jest to cel także wszystkich innych ciężarówek elektrycznych.

W trakcie inauguracji nie było mowy o systemach wspomagania kierowcy Tesli, które sprzedawane jako autopilot i zapewniają pełną zdolność do samodzielnej jazdy. Warto wspomnieć, że w 2017 roku, kiedy Musk zapowiadał Semi, reklamował przyszłość transportu samochodowego bez kierowcy. W trakcie imprezy nie podano także, ile ciężarówek firma planuje wyprodukować w przyszłym roku, ani w jaki sposób pozyskają dodatkowe ogniwa baterii i surowce do ich produkcji.

Akcje w biznesie samochodowym Elona Muska uplasowały się przed wydarzeniem na poziomie 194,70 USD i nie zmieniły się znacząco w handlu po godzinach.