Jaki był wpływ pandemii na social media? Które medium społecznościowe zyskało w jej trakcie najbardziej?
Krzysztof Bogacki
W efekcie pandemii wszyscy silniej spojrzeliśmy w stronę sieci – w tym tych społecznościowych. Pew Research Center zbadało zależności funkcjonowania globalnych mediów społecznościowych z wydarzeniami minionego roku i pierwszego kwartału 2021.
Okazuje się, że najważniejszym wygranym czasu pandemii jest YouTube. Serwis, który został zakwalifikowany do badania, chociaż trudno nazwać go medium społecznościowym, odnotował najbardziej znaczący wzrost wśród amerykańskich użytkowników podczas pandemii. Należący do Google serwis, używany był w 2019 roku przez 73% dorosłych Amerykanów, dziś to już 81%. Na polu tempa wzrostu za nim uplasował się, należący do Microsoftu, Reddit. Z 11% dorosłych Amerykanów w 2019 roku, udział użytkowników wzrósł do 18% w 2021 r.
YouTube i Facebook nadal dominują w amerykańskim internecie, odpowiednio z udziałem 81% i 69% zgłaszających, że kiedykolwiek korzystało z tych serwisów. Jeśli chodzi o inne platformy objęte ankietą, 40% dorosłych twierdzi, że kiedykolwiek korzystało z Instagrama, a około jedna trzecia zgłasza, że korzysta z Pinterest lub LinkedIn. Jedna czwarta twierdzi, że używa Snapchata. Podobnie jak z Twittera lub WhatsApp. TikToka używa 21% Amerykanów. Zaskakująco dużo osób (13%) korzysta z zupełnie nieznanego u nas Nextdoor.
Wiek użytkowników ma znaczenie
Nietrudno domyślić się, że udział mediów społecznościowych będzie zróżnicowany pod względem wieku użytkowników. Podobnie jak u nas, istnieją media, które chętnie wykorzystują starsi użytkownicy sieci, podczas gdy niektóre są bardzo wyraźnie zdominowane przez najmłodszych. W badaniu Pew Research Center widzimy wyraźnie, że Instagram, Snapchat i TikTok cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem wśród młodych dorosłych. Większość osób w wieku od 18 do 29 lat twierdziło, że korzysta z Instagrama (71%) lub Snapchata (65%), podczas gdy mniej więcej połowa mówi to samo o TikToku.
Z mediów społecznościowych korzystają jednak nie tylko młodzi użytkownicy, udział w różnych grupach wiekowych jest jednak bardzo dobrze widoczny. Około 84% dorosłych w wieku od 18 do 29 lat twierdzi, że kiedykolwiek korzystało z serwisów społecznościowych, co jest podobne do odsetka osób w wieku od 30 do 49 lat, które tak właśnie deklarują (81%). Kolejne grupy wiekowe to już wyraźnie mniej aktywni użytkownicy mediów społecznościowych: od 50 do 64 lat (73%) i 65 + (45%). Z badania wynika, że wśród najstarszych najpopularniejsze są Facebook i YouTube.
Zamknięci w domach sięgamy po sieć
Widać wyraźnie, że popularność mediów społecznościowych w dobie pandemii rośnie. Nie powinno to specjalnie dziwić. Dają one możliwość pewnego rodzaju kontaktu, który jest protezą normalnych relacji znanych sprzed 2020 roku. Niedoskonałą, niepełną, ale dostępną.
Badanie pokazuje także, że w USA, podobnie jak u nas, Facebook jest nie tyle „medium starych ludzi”, a platformą gdzie mieszają się młodzi metryką i młodzi duchem. Ci pierwsi sięgają jednak poza tym po inne, nowsze media – Snapchat, Instagram czy TikTok. Rosnąca popularność Reddit wydaje się być ciekawostką, być może głosem sentymentu za dawno wymarłymi forami internetowymi.
Pełna treść raportu, do której przeczytania szczerze zachęcam, dostępna jest na stronie Pew Research Center. Pozostając w temacie mediów społecznościowych, zapraszam także do dołączenia do nas na LinkedIn.
https://itreseller.com.pl/itrnewatos-podpisal-dlugoterminowa-umowe-z-europejskim-zwiazkiem-lekkiej-atletyki-ea-na-dostarczenie-innowacyjnych-rozwiazan-cyfrowych-na-potrzeby-m-in-zawodow-organizowanych-w-polsce/