PayPal z dużą karą finansową nałożoną przez UOKiK w Polsce.

UOKiK nakłada 106,69 mln zł kary na PayPal Europe za nieuczciwe postanowienia umowne. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości 106,69 mln zł na PayPal Europe za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach, obejmujących m.in. ogólny katalog działań zabronionych oraz surowe sankcje dla użytkowników, w tym finansowe, za naruszenie warunków umowy.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreślił: „Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć, które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie”.

UOKiK zakwestionował postanowienia zawarte w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Zastrzeżenia wzbudziły klauzule obejmujące 34 działania zabronione użytkownikom oraz przykładowy katalog sankcji. Wśród nich były m.in. zapisy dotyczące ukarania użytkownika nawet za próbę skorzystania z zablokowanego konta. PayPal zastrzegał również, że nie wolno naruszać żadnych przepisów prawa, co mogło skutkować nałożeniem nieokreślonych sankcji. W praktyce naruszenie dowolnego przepisu w jakimkolwiek państwie dawało PayPal uprawnienie do zastosowania sankcji, co mogło sprawić, że konsumenci nie byli świadomi, że naruszyli umowę.

Otwarte katalogi sankcji, które nie były powiązane z konkretnymi naruszeniami, oznaczały arbitralność decyzji spółki. PayPal mógł w dowolnym momencie zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. Ponadto, PayPal mógł jednocześnie nałożyć na konsumenta kilka sankcji: zapłatę kwoty 2 500 USD lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia oraz odmowę świadczenia usług w przyszłości.

Prezes UOKiK zauważył, że stosowanie takich warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był nieświadomy, jakie działania mogą być uznane za zabronione oraz jakie sankcje mogą być na niego nałożone. Mogło to skutkować nawet pozbawieniem dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas.

„Klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach. Szczegóły zakwestionowanych postanowień znajdują się w decyzji Prezesa UOKiK. Spółka PayPal (Europe) ma poinformować o tym konsumentów w swoim serwisie internetowym, po uprawomocnieniu się decyzji. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca ma możliwość złożenia odwołania do sądu” – podsumowano w komunikacie.

PayPal jest globalnym serwisem internetowym, umożliwiającym dokonywanie płatności online oraz pełniącym funkcję elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym.