Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Parlament Europejski pracuje nad regulacjami prawnymi wobec AI

Komisje właściwe Parlamentu Europejskiego przyjęły dziś stanowisko w sprawie unijnej ustawy o sztucznej inteligencji (AI), która ma stać się pierwszymi na świecie kompleksowymi ramami regulacyjnymi poświęconymi sztucznej inteligencji.

Przed głosowaniem w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) Parlament wprowadził kilka poprawek do tekstu. Zawarta w ustawie definicja systemów sztucznej inteligencji została dostosowana do definicji OECD, a próg klasyfikacji systemów sztucznej inteligencji jako „wysokiego ryzyka” został podniesiony. Niemniej jednak inne zmiany wprowadzone przez Parlament oznaczają wyraźne odejście od faktycznego celu ustawy o sztucznej inteligencji, jakim jest promowanie wykorzystania sztucznej inteligencji w Europie. Europosłowie zrezygnowali z ambicji wspierania innowacji w zakresie sztucznej inteligencji.

Odkąd ustawa o sztucznej inteligencji została zaproponowana w 2021 r., Stowarzyszenie Przemysłu Komputerowego i Komunikacyjnego (CCIA Europe) zdecydowanie popiera podejście Komisji Europejskiej oparte na ryzyku, które ma na celu uregulowanie konkretnych systemów sztucznej inteligencji, które stwarzają wyraźne ryzyko, zamiast zakładać, że Sztuczna inteligencja ogólnie lub bardzo szerokie kategorie są z natury niebezpieczne.

Europejscy twórcy sztucznej inteligencji znaleźliby się teraz w niekorzystnej sytuacji w porównaniu ze swoimi zagranicznymi odpowiednikami ze względu na zmiany posłów do PE – takie jak szerokie rozszerzenie listy zabronionych systemów sztucznej inteligencji i przypadków użycia wysokiego ryzyka. Chociaż stwarzają bardzo ograniczone ryzyko lub żadne, przydatne aplikacje AI będą teraz podlegać surowym wymaganiom, a nawet mogą zostać zakazane.

Klasyfikacja wysokiego ryzyka systemów rekomendacji platform internetowych i niepotrzebne uwzględnienie na przykład wymogów dotyczących praw autorskich w ustawie o sztucznej inteligencji zwiększy koszty przestrzegania przepisów dla odnoszących sukcesy przedsiębiorstw i będzie miało szkodliwy wpływ na innowacyjność. Ponieważ głosowanie plenarne wszystkich posłów do PE ma się odbyć w czerwcu, oczekuje się, że ostateczne negocjacje z 27 państwami członkowskimi rozpoczną się wkrótce potem.

Kierownik ds. polityki CCIA Europe, Bonifacemu de Champris powiedział:

„CCIA Europe wzywa prawodawców UE do utrzymania podejścia opartego na ryzyku w ustawie o sztucznej inteligencji, aby zapewnić rozkwit innowacji w zakresie sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej. Najlepszym sposobem, w jaki UE może inspirować inne jurysdykcje, jest zapewnienie, że nowe przepisy umożliwią, a nie niż hamować rozwój użytecznych aplikacji AI”.