Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Już 42% polskich managerów przyznaje, że przy strategicznych decyzjach wspierają się radami AI, wynika z raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”

Polskie firmy coraz bardziej rozumieją potencjał AI, dostrzegając jej rolę przy optymalizacji pracy i zwiększaniu efektywności kosztowej. Z danych SAP wynika również, że niemała część polskich menedżerów widzi już możliwości sztucznej inteligencji także w kontekście strategicznych decyzji biznesowych. Może to świadczyć o ewolucji roli sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach.

Już 42% badanych firm deklaruje zastosowanie AI nie tylko w zadaniach mechanicznych, ale i przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Z pięciu kluczowych powodów inwestowania w AI, cztery wiążą się z optymalizacją kosztów i procesów, a jeden z nowoczesną ofertą dla klientów – wynika z raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu przemysłu 5.0”. Dane zebrane przez SAP pokazują, że rozwój sztucznej inteligencji w biznesie przypomina ewolucję. AI jest dziś obecna niemal powszechnie w różnych systemach używanych przez firmy, stopniowo wspomagając coraz więcej obszarów.

 

 

AI – gdzie już jest i gdzie będzie wkrótce?

Badania wskazują, że to marketing (45%), obsługa klienta (42%), e-commerce (38%) oraz planowanie i analiza finansowa (32%) są głównymi obszarami, w których polskie firmy już korzystają z AI. To dziedziny, w których stosunkowo dużo jest powtarzalnych, możliwych do zautomatyzowania zadań.  Jednocześnie 54% menedżerów deklaruje wykorzystanie AI do prostych zadań. Zaskakiwać może jednak wysoki odsetek badanych deklarujących, że sztuczna inteligencja już wspiera ich biznes w podejmowaniu strategicznych decyzji. To pokazuje, jak AI staje się coraz bardziej integralną częścią funkcjonowania przedsiębiorstw. Przeznaczenie i rola sztucznej inteligencji w życiu firm już ewoluuje, a coraz większa liczba zadań, w których może wspierać zarządy, przekłada się stopniowo na kluczowe procesy.

 

Sztuczna inteligencja – tak, ale…

Polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej podążają ścieżką innowacji, stawiając na AI jako narzędzie optymalizujące operacje biznesowe i umacniające konkurencyjność na rynku. Napotykają jednak na tej drodze wyraźne przeszkody. Głównymi wyzwaniami wdrożenia AI są obawy pracowników. Niemal 40% menedżerów postrzega je jako główną barierę w pełniejszym wykorzystaniu AI. Inną kwestią związaną z wpływem zespołu na inwestycje w sztuczną inteligencję są braki kompetencyjne w firmie (34%). Istotnymi barierami mogą być też kwestie organizacyjne i regulacyjne. Badani wskazywali stosunkowo często takie wyzwania, jak niepewna sytuacja prawna i regulacyjna w kontekście AI (33%) oraz trudna integracja z obecnie używanymi rozwiązaniami (28%). W top 5 wyzwań znalazły się także koszty implementacji oprogramowania (31%). Kluczowym jest zatem zarządzanie zmianą oraz edukacja zespołów, aby przekształcić potencjalne bariery w możliwości rozwoju.

 

 

Jakie cechy stanowią w oczach firm zachętę do inwestowania w rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji? Badanie SAP pokazuje, że kluczowe motywacje sprowadzają się do kwestii zwiększających szybkość działania, maksymalne wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich oraz korzyści finansowe. Najwięcej, bo 4 na 10 firm chce inwestować w AI, by optymalizować czas pracy zespołu. 38% badanych do inwestycji w AI motywuje perspektywa uzyskania wyższej efektywności kosztowej, na którą w ich przedsiębiorstwach kładziony jest coraz większy nacisk. 36% menedżerów przyznaje z kolei, że powodem zachęcającym ich organizację do rozwoju w zakresie narzędzi opartych o AI jest konieczność szybkiej optymalizacji kosztów funkcjonowania.

 

 

Przyszłość AI w polskich firmach

Skala wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie będzie systematycznie rosnąć – to opinia, którą podziela zdecydowana większość badanych polskich firm. Polskie przedsiębiorstwa przewidują także  wzrost nakładów na rozwój AI. Największe wzrosty środków przeznaczanych na AI spodziewane są w bezpieczeństwie (57%) oraz zarządzaniu danymi (56%). Zbliżony wynik uzyskały także obszary związane z marketingiem i obsługą klienta (odpowiednio 56% i 55%). Jednocześnie badani mają świadomość, że organizacje nieinwestujące w AI stracą przewagę nad konkurencją i podkreślają konieczność adaptacji do szybko zmieniającego się środowiska biznesowego.

 

 

Sztuczna inteligencja zyskuje zatem na znaczeniu w polskim sektorze biznesowym, oferując firmom szansę na zwiększenie efektywności i innowacyjności. Wraz z rosnącym zainteresowaniem i inwestycjami w AI, przedsiębiorstwa muszą jednak zmierzyć się z wyzwaniami etycznymi, regulacyjnymi i społecznymi, aby w pełni wykorzystać potencjał tej technologii.

 

„Sukces firmy HP jest mierzony sukcesem naszych partnerów” – podkreślił Paweł Miszkiewicz, Dyrektor Kanału Partnerskiego HP Inc Polska, gratulując laureatom tegorocznej gali HP Partner Excellence Award