Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jedynie co czwarty polski bank kupuje gotowe rozwiązania technologiczne od fintechów

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez dr hab. Anetę Hrynkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego we współpracy z Uniwersytetem w Oxfordzie i Uniwersytetem College London, polskie banki wolą rozwijać własne systemy niż kupować gotowe rozwiązania na rynku.

O ile na świecie większość banków (60%) korzysta z narzędzi rozwijanych przez fintechy, czyli firmy technologiczne działające w branży finansowej, to jedynie co czwarty polski bank decyduje się zainwestować w gotowe rozwiązania. Tego typu inwestycja zazwyczaj jest znacznie tańsza od tworzenia nowoczesnego systemu od podstaw. Firmy inwestują m.in. w rozwiązania dodające nowe usługi i treści (Value Added Services), algorytmy zwiększające sprzedaż produktów, a także w narzędzia do automatyzacji.

Wyniki badań pokazują, że samodzielne wytwarzanie technologii jest najgorszą opcją z punktu widzenia rentowności banku, czyli jest najbardziej kosztowne dla banków — mówi dr hab. Aneta Hryckiewicz. — Natomiast najkorzystniejsze ekonomicznie jest kupienie rozwiązania od fintechu. To jest to, co robi cały świat zachodni.

Badania potwierdziły też wniosek, że nowe technologie obniżają ryzyko kredytowe, co wynika z faktu, że instytucje finansowe mają dostęp do znacznie większej ilości różnorodnych danych o swoich klientach niż kilkanaście lat temu. Ich analiza pozwala znacznie lepiej oszacować zdolność kredytową i ryzyko związane z udzieleniem pożyczki. Z drugiej strony, różne banki często kupują modele i algorytmy sztucznej inteligencji od tych samych fintechów (głównie ICAPITAL i Kensho), co sprawia, że decyzje podejmowane przez różne instytucje finansowe upodabniają się do siebie. Brak różnorodności sprawia, że pojawienie się błędu w jednym tego typu rozwiązaniu, może mieć skutek dla całego sektora bankowego. Tu zdaniem Anety Hrynkiewicz powinno wkroczyć państwo i wprowadzić jasne zasady wprowadzania innowacji w sektorze finansowym.

Trzeba doprecyzować i zaostrzyć przepisy dotyczące algorytmiki narzędzi finansowych. Regulatorzy muszą rozumieć, jak te rozwiązania działają — odpowiada ekonomistka z Akademii Leona Koźmińskiego. — Potrzeba również uregulowania partnerstwa pomiędzy bankami a fintechami.

Jak wynika z analizy, między 2010 a 2022 rokiem rynek nowych technologii dla sektora finansowego zwiększył swoją wartość z 9 do 164 miliardów dolarów, a największy rozwój widać w ostatnich latach, począwszy od 2018 roku. Obecnie liderem na rynku fintechów są Stany Zjednoczone, w których 80% instytucji finansowych korzysta z dostępnych na rynku rozwiązań. Z kolei w Wielkiej Brytanii, która pod tym względem najlepiej wypada w Europie, powstało aż 23 tysięcy fintechów. Natomiast w Polsce działa obecnie około 450 firm zajmujących się wprowadzaniem innowacji w sektorze finansowym.