Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Intel Architecture Day 2021: wszystko co wiemy o GPU Intel Arc i technologii XeSS – konkurencji dla DLSS.

Podczas Intel Architecture Day 2021 firma przedstawiła szereg nowych informacji, które, zgodnie z krótką tradycją tego wydarzenia, sięgają nieco głębiej “pod maskę” produktów. Tym samym, poznaliśmy nieco więcej szczegółów dotyczących nadchodzących kart graficznych Intel Arc.

Wcześniej określane jedynie nazwą używanej przez nie architektury (Xe-HPG) nowe karty graficzne Intela dla graczy – Intel Arc, mają teraz przed nami nieco mniej tajemnic. Przede wszystkim zmiany dotknęły samej architektury, która nie jest po prostu przeskalowanym Xe, znanym z iGPU procesorów Tiger Lake. W kartach korzystających z architektury Xe-HPG Intel zrezygnował ze stosowanych dotychczas jednostek wykonawczych EU. Zamiast nich zobaczymy Xe-CORE i Render Slice. Czym są?

Xe-CORE są jednostkami wykonującymi obliczenia arytmetyczne. Intel chwali je przede wszystkim za wysoką efektywność energetyczną przy jednocześnie znacznej wydajności. Render Slice to natomiast bloki, z których każdy składa się z 4 rdzeni Xe-CORE ale wykonujących obliczenia na potrzeby rasteryzacji oraz jednostka dokonująca obliczeń na potrzeby ray tracingu.

Sprzętowe wsparcie dla śledzenia promieni nie jest zaskoczeniem, bo Intel zapowiadał to już wcześniej. Teraz wiemy, że jednostki RT Intela są zgodne z bibliotekami DirectX Ray Tracing i Vulkan Ray Tracing. Intel twierdzi, że rdzenie te są bardziej rozbudowane niż podobne układy konkurencji.

Zatem Xe-CORE są podstawą budowy nowych GPU Intela. Ale jak są zbudowane? Pojedynczy Xe-CORE posiada 16 jednostek Vector Engine oraz 16 jednostek Matrix Engine i 4 jednostki RT. O ile obecność układów na potrzeby grafiki wektorowej nie powinna dziwić, o tyle drugi rodzaj układów wymaga małego wyjaśnienia. Matrix Engine jest skrótowo określany jako XMX (Xe Matrix Extensions) i odpowiada za wspomaganie sprzętowe wszelkich zadań związanych z AI. I tak, łatwo wywnioskować do czego to zmierza.

Intel pozostaje przecież jedną z wiodących firm jeśli chodzi o tworzenie sprzętowych akceleratorów AI. Nie zdziwiłbym się zresztą, gdyby okazało się, że przy tworzeniu układów XMX brali udział naukowcy z Habana Labs. A skoro AI i grafika, to naturalnym skojarzeniem od 2 lat powinna być technologia NVIDA DLSS. Intel naturalnie nie skorzysta z rozwiązania konkurenta, ale stworzył własne – XeSS. To skrót od Xe Super Sampling. Polega to z grubsza na tym samym co DLSS, a więc na wykorzystaniu AI do budowania obrazu wyższej rozdzielczości, podczas gdy GPU w rzeczywistości generuje go w niższej. W obliczeniach składowych na potrzeby technologii XeSS jednostki XMX nie są jednak osamotnione, bowiem tu dodatkowym wsparciem ma być DL Boost obsługiwany przez procesory Intela 11 generacji.

Jeśli wierzyć prezentacji Intela, XeSS jest bardzo skuteczny w działaniu – różnic między “naturalnym” i “sztucznym” obrazem w 4K właściwie nie widać. Intel twierdzi, że XeSS cechuje się lepszą jakością niż FidelityFX Super Resolution od AMD. Nie ma tu występować także zjawisko ghostingu.

Wiadomo już, że technologię Intel XeSS będzie wspierać silnik graficzny Unreal Engine 5. Tak silne postawienie na AI i technologię XeSS wiąże się z ryzykiem – efektywność będzie zależała w dużej mierze od twórców gier. Ci natomiast zwykli wybierać rozwiązania albo łatwiejsze do implementacji, albo bardziej popularne. Popularyzacji XeSS Intel chce pomóc udostępniając zestaw narzędzi XeSS SDK jeszcze w sierpniu, a więc wyraźnie wcześniej niż pojawienie się samych kart. Jest jeszcze jeden aspekt –  związany z popularnością. Ponieważ XeSS działa na wyspecjalizowanych jednostkach XMX, to sama technologia XeSS jest zamknięta, podobnie jak DLSS korzystający także z wyspecjalizowanych rdzeni Tensor. O ile NVIDIA nie musi się martwić o popularność wśród graczy, to Intel na rynku gamingowych GPU jest debiutantem.

Intel potwierdził także, że pierwsze GPU Arc będą produkowane w 6 nm w zakładach TSMC. Mają być w 100% kompatybilne z bibliotekami DirectX 12 Ultimate. Mowa oczywiście dopiero o pierwszej generacji Intel Arc, noszącej nazwę Alchemist. Każda kolejna może posiadać pewne zmiany, tak w procesie produkcji, jak i architekturze.

 

Układy graficzne Intel Xe-HPG przemianowane na Intel Arc. Ich nazwy kodowe wyraźnie nawiązują do gier RPG.

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE