Handel coraz bardziej internetowy – Wykorzystywanie internetowych platform zakupowych pozwala na osiągnięcie oszczędności rzędu 10-15 procent.

Wykorzystywanie internetowych platform zakupowych pozwala na osiągnięcie oszczędności rzędu 10-15 procent. W Polsce za cztery lata oznaczać to będzie około 40 miliardów złotych. Jest więc o co walczyć. Ponad połowa (52 proc.) respondentów globalnego badania przeprowadzonego dwa lata temu przez firmę Forrester uważała, że w ciągu najbliższych trzech lat przeszło połowa dokonywanych przez nich zakupów będzie dokonywana przez internet. Ale również światowy rynek e-commerce dla biznesu (B2B) rośnie w tempie ponad 18 procent rocznie. Za cztery lata ma osiągnąć wartość prawie 7 bilionów dolarów amerykańskich. Liderem będzie Europa, nieznacznie wyprzedzając Chiny.
Rośnie znaczenie handlu internetowego. Odgrywa on coraz większą rolę nie tylko wśród konsumentów, ale również przedsiębiorstw. Powstają i rozwijają się liczne platformy zakupowe.
– Od trzech lat oberwujemy rynek e-commerce – powiedział Bartosz Traczyk, prezes ING Usługi dla Biznesu podczas prezentacji raportu “Digitalizacja rynku B2B”. – Widzimy nie tylko jego rosnący potencjał, ale także wykorzystanie.
– Jesteśmy świadkami rewolucji – dodał Dariusz Kraszewski, partner zarządzający Deloitte Consulting. – Jest ona rezultatem kumulacji trzech potężnych sił. Chodzi o innowacyjność, stały spadek kosztów technologicznych, a także cen usług telekomunikacyjnych. One zmieniają świat, powodując nowe relacje między ludźmi, ale też między przedsiębiorstwami.
W naszym kraju rynek B2B e-commerce jest wart pięciokrotnie więcej niż B2C i ma duże perspektywy dalszego wzrostu. Dwa lata temu było to 215 miliardów złotych. Średnie roczne tempo wzrostu wynosi 8 proc. Za cztery lata jego wartość wzrośnie zatem do 344 mld zł.
– Według naszych badań, 30 proc. dyrektorów zakupów uznaje eSourcing za priorytet – wyjaśniła Edyta Musielak, dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w firmie Aleo (ING Usługi dla Biznesu). – Zaś 38 proc. uważa analitykę wydatków za kluczową. Prawie 55 proc. procesów zakupowych realizowanych jest w chmurze.
Ciągle widać przy tym ogromne rezerwy. Dostęp do internetu ma 94 proc. firm. Zakupów online dokonuje tylko 35 proc. Ale korzyści sa tak przekonujące, że tendencja jest jednoznaczna. Ten rynek rośnie.
Mieczysław T. Starkowski