Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Europejski rynek smartfonów o 11% w dół

Jak wynika z najnowszego raportu usługi monitorowania rynku firmy Counterpoint Research, dostawy smartfonów w Europie spadły o 11% rok do roku w trzecim kwartale 2023 r.

Warto zauważyć, że widać w tym różnice wynikające z, wciąż wyraźnego, podziału naszego kontynentu na Wschód i Zachód, z granicą wyznaczaną przez historyczną „żelazną kurtynę”. Okazuje się, że w Europie Zachodniej widać już pewne symptomy zapowiadanego przez analityków nadchodzącego ożywienia. Na zachodzie kontynentu spadek wyniósł 8% , zatem jego tempo wyraźnie spada (w drugim kwartale wyniósł 14%). Jednakże w Europie Wschodniej odnotowano spadek niemal dwa razy wyższy, aż o 15%. Przyczyny wydają się oczywiste: wysoka inflacja, niepewność gospodarcza i polityczna, wreszcie, wojna w Ukrainie. Nikt raczej nie kupuje nowych telefonów w obliczu ataków rakietowych przeprowadzanych przez wojska Putina na ukraińskie miasta.

Liderem europejskiego rynku pozostaje Samsung. Koreański gigant odnotował spadek o 15% i osiągnął najniższy poziom dostaw w trzecim kwartale od 2011 roku. Spadek został złagodzony wprowadzeniem na rynek nowych, składanych modeli. Warto jednak pamiętać, że Samsung od pewnego już czasu zmierza wyraźnie w stronę premiumizacji, stawiając silnie na wyższy i najwyższy segment rynku. Samsung w Q3 2023 odpowiadał za 32% europejskiego rynku.

Wiceliderem pozostało Apple z udziałem na poziomie 24% (wzrost o 2% względem ubiegłego roku). Liczba dostarczonych na rynek iPhone’ów spadła jednak o 3% rok do roku, co jest najniższym wynikiem od 2014 r. Producent ten będzie zapewne prawdopodobnie  liderem wzrostu w bieżącym kwartale, ze względu na niedawną premierę serii iPhone 15.

Trzecie miejsce na podium zajęło Xiaomi. Chiński producent wprawdzie zaliczył 13% spadek rok do roku, ale zachował 22% udział w rynku. Co ciekawe, Xiaomi pozostało czołowym graczem w Europie Wschodniej, zdobywając 35% rynku. Marka spotyka się również z krytyką na niektórych rynkach ze względu na jej ciągłą obecność na rynku rosyjskim.

Numerem cztery było relame, które zaliczyło spadek sprzedaży o 30%, i tracąc 1% udziału w rynku. Dziś ten producent odpowiada za 4% europejskiego rynku. Jedyną marką z pierwszej piątki, która odnotowała wzrost rok do roku, był Honor. 8% wzrost przy spadającym rynku to wynik, który wyraźnie wskazuje na silny powrót marki. Zapewne pomógł tu także odwrót Oppo i OnePlus z kilku europejskich rynków. Obie te marki, wykluczone np. z Niemiec ze względu na spór patentowy z Nokią, utraciły ogólne udziały w europejskim rynku, ale na rynakch Europy Wschodniej zaliczyły wzrost aż o 27%. Marki TECNO i Infinix odnotowały wzrost w regionie odpowiednio o 192% i 518%, przy czym dla obu rynków głównym rynkiem była Rosja.