Strona główna Biznes i Technologie Czy można powstrzymać rotację pracowników po pandemii? Sprawdź wyniki najnowszego badania Poly...

Czy można powstrzymać rotację pracowników po pandemii? Sprawdź wyniki najnowszego badania Poly „Recruit, Retain, Grow”

Ponad połowa (58%) firm odnotowało zwiększoną rotację pracowników, a podobna liczba (55%) dostrzega, że może to doprowadzić do zakończenia działalności, wynika z badania „Recruit, Retain, Grow” przeprowadzonego na zlecenie Poly.

Na początku pandemii większość organizacji nie miała opracowanego planu, czy przewodnika „jak” zapewnić ciągłość działania w czasie kryzysu tego typu. Jednak biorąc pod uwagę skalę, czas trwania oraz dynamiczny rozwój sytuacji – wiemy, że świat może ponownie pogrążyć się w chaosie, a podejście polegające wyłącznie na przetrwaniu lub przeczekaniu nie sprawdzi się w przyszłym świecie pracy. Dotychczas obowiązki służbowe były rozumiane jako połączenie świadczeń, szkoleń i możliwości rozwoju w siedzibie firmy. Jednak takie założenie sprawdzało się, zanim pandemia zburzyła wypracowane schematy, a co za tym idzie, zmusiła zarówno pracowników, jak i pracodawców do zmiany myślenia oraz podejścia do kwestii zatrudnienia i miejsca pracy.

 

Firmy stoją przed niewątpliwie największym wyzwaniem w dzisiejszych czasach. Warto zwrócić uwagę, że zatrzymanie pracowników i rekrutacja w sytuacji, gdy postawy i postrzeganie pracy uległy radykalnej zmianie to może być trudny sprawdzian dla biznesu. Wiele organizacji, które nie zmieniły poprzedniej perspektywy, nie poradziły sobie z wyzwaniami pandemii, ponieważ zabrakło im elastyczności, nie zwracały uwagi na wypalenie cyfrowe i zapłaciły za to wysoką cenę” – komentuje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.

 

Zamiast improwizacji – postaw na strategię

Obecnie firmy muszą być przygotowane na każdą ewentualność i móc wdrażać zmiany w dowolnej chwili. Posiadanie dopracowanej strategii umożliwiającej pracę hybrydową jest obecnie imperatywem biznesowym. Pracownicy chcą czuć się wysłuchani i mieć możliwość wykonywania swojej pracy z dowolnego miejsca, a jeśli nie będą czuli się wspierani oraz doceniani, stracą motywację i odejdą. Firmy, które wyposażyły członków zespołów w wysokiej klasy urządzenia i technologie konferencyjne, znacznie poprawiły ich doświadczenia w czasach zmian, a co za tym idzie wielkiej niepewności. Miało to duży wpływ na budowanie lojalności wobec pracodawcy, ponieważ inteligentna technologia zwiększa produktywność i przyczynia się do poczucia zrozumienia potrzeb. Skupiając się na strategiach zatrzymywania zatrudnionych, które faktycznie działają, a przy tym są szybkie i łatwe do wdrożenia, należy zmniejszyć nakład pracy, jaki firmy muszą włożyć w rekrutację nowych osób, a większą wagę przyłożyć do talentów, które już są w strukturach organizacji.

 

 

 

Spraw, aby ludzie chcieli pracować z biura

Wcześniej biuro było rozumiane jako konkretne miejsce, w którym pracowaliśmy przez cały dzień, spotykaliśmy się z zespołem i współpracowaliśmy nad projektami. Jednak w momencie przeorganizowania życia, a co za tym idzie, także pracy, diametralnie się ono zmieniło – dla niektórych był to róg stołu kuchennego, dla innych sypialnia, która została pospiesznie zaaranżowana, a dla jeszcze większej liczby osób był to wolny pokój przekształcony w domowe biuro.

 

Największy i najdłuższy w historii (i nieplanowany) eksperyment z pracą w domu nauczył firmy, że nie tylko mogą, ale również powinny lepiej wykorzystywać przestrzeń, potencjał pracowników i technologię. Obecnie aż 76% polskich organizacji planuje zmienić koncepcję biura lub przeprojektować je, aby dostosować do nowych sposobów pracy. Polscy pracodawcy planują wprowadzić znaczące zmiany, m.in. 21% z nich chce przenieść siedzibę na większe powierzchnie w celu stworzenia przestrzeni w planie otwartym oraz zapewnienia większego pola do współpracy. Jednocześnie za utworzeniem wyznaczonych miejsc do spotkań towarzyskich w biurze opowiada się 27% Polaków, twierdząc, że relacje i integracja jest w dzisiejszych czasach kluczowa do prawidłowego funkcjonowania firmy. „Mniej osób obecnych w tym samym czasie w przestrzeni biurowej jest oczywistym motywem do jej przeprojektowania w taki sposób, aby spełniała szerszy zestaw potrzeb pracowników. Wprowadzenie stref nauki lub ciszy, stworzenie większej liczby sal konferencyjnych o różnych rozmiarach, a wreszcie dodanie obszarów socjalnych, w których można nawiązywać kontakty i prowadzić nieformalne dyskusje znacznie podniesie nie tylko komfort pracy ale również zachęci do częstszego odwiedzania siedziby firmy” – dodaje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.

 

Postaw ludzi na pierwszym miejscu

Przeprojektowanie miejsca pracy nie powinno ograniczać się tylko do technologii i przestrzeni – to proces skoncentrowany przede wszystkim na ludziach. Przyszłe przestrzenie biurowe muszą być projektowane z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb w zakresie elastyczności, dostępności i równości.

Firmy, które umożliwiają pracę zdalną i hybrydową, otwierają rynek pracy – potencjalnie umożliwiając rekrutację z dowolnego miejsca. Dzięki temu poszukiwanie talentów staje się o wiele bardziej integrujące, co zapewnia większy i łatwiejszy dostęp do kandydatów. Ma to również sens z biznesowego punktu widzenia, ponieważ pracodawcy mogą skoncentrować swoje zasoby na pozycjonowaniu organizacji jako atrakcyjnego miejsca pracy.

 

Logitech nagrodził swoich najlepszych Partnerów w Polsce.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version