Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Najwyższy czas na skuteczną transformację cyfrową! Wynika z Raportu „Rynek IT i telekomunikacji w Polsce 2020. Szanse, zagrożenia, bariery rozwoju” Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, przygotowanego we współpracy z IDC Polska.

Branża ICT to system nerwowy gospodarki z dużym potencjałem rozwoju, który nie zostanie uwolniony bez wsparcia dla rozwoju nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej, rozszerzania zasięgu nowoczesnych usług oraz cyfryzacji procesów, wynika z Raportu Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, przygotowanego we współpracy z IDC Polska.

 

Stan rynku usług telekomunikacyjnych i usług IT obecnie warunkuje kondycję całej gospodarki, czego potwierdzenie mieliśmy szczególnie w okresie pandemii.

 

Nie da się przecenić znaczenia telekomunikacji i informatyki we współczesnej gospodarce. Rozwiązania ICT towarzyszą praktycznie wszystkim rodzajom aktywności gospodarczej i muszą rosnąć razem z nią, a nawet szybciej – mówi Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

 

Polska branża technologii informatyczno-komunikacyjnych w 2019 r. warta była już niemal 20 mld dolarów, przy wzroście rok do roku zaledwie na poziomie 1,1 proc.

 

Podsumowanie polskiego rynku ICT w 2019 r. przez analityków IDC pokazało duży, stabilny segment rynku, który jednak rozwija się wolniej niż cała gospodarka w Polsce – komentuje Ewa Lis-Jeżak, Dyrektor regionalny IDC na Polskę i kraje nadbałtyckie.W tym roku w większości obszarów IT widać spadki, a – wg aktualnych przewidywań – stajemy przed ryzykiem, że rynek IT w krajach Europy Środkowo-Wschodniej skurczy się bardziej niż ich PKB – ostrzega Ewa Lis-Jeżak.

 

Mimo monitorowanych zagrożeń, polski rynek ICT jednocześnie otwiera nowe możliwości rozwoju gospodarczego, napędzanego przez łączność i cyfryzację. Innowacyjność polskiej gospodarki wymaga jednak systemowego rozwiązania.

 

– Środowisko regulacyjne, naszym zdaniem, powinno znacznie mocniej wesprzeć rozwój innowacji technologicznych w Polsce – uważa Andrzej Dulka.

 

Wyrażając zaangażowanie w budowę przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki w najbliższym czasie, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji we współpracy z IDC Polska opublikowała pierwszy raport, skupiający dane z dwóch priorytetowych dla transformacji cyfrowej gospodarki branż Raport „Rynek IT i telekomunikacji w Polsce 2020. Szanse, zagrożenia, bariery rozwoju”.

 

Potencjał polskiego ICT

Raport wyznacza fundamentalne kierunki transformacji cyfrowej Polski, do których autorzy zaliczają nie tylko nowoczesne i proste prawo przyjmowane w drodze konstruktywnego dialogu i przyjęcie przez rząd i samorządy roli promotorów cyfrowych innowacji, ale i powszechną i niezawodną łączność szerokopasmową.

 

Trudno spodziewać się nowych możliwości rozwojowych i strumieni przychodu w gospodarce bez przełomu technologicznego determinowanego również przez dalszą rozbudowę nowoczesnych sieci światłowodowych oraz najnowszej technologii łączności bezprzewodowej 5G – komentują Marta Brzoza i Mirosław Śmiałek, Wiceprezesi Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

 

Wśród elementów niezbędnych w procesie cyfryzacji PIIT wskazuje również na równe i przejrzyste zasady działania dla wszystkich przedsiębiorstw cyfrowych, budowę zaufania do cyberbezpieczeństwa czy docelowy model realizacji wszelkiego rodzaju umów w formie „paperless”. Aż 78,3% ankietowanych członków Izby wśród kwestii wymagających zaangażowania administracji publicznej wymieniało elektroniczny obieg dokumentów w administracji i gospodarce (Paperless Society).

 

Fundamentami skutecznej transformacji cyfrowej są też wreszcie rozpoznanie potencjału cyfryzacji jako czynnika przyspieszającego zmiany na drodze do neutralności klimatycznej oraz społeczna świadomość i zainteresowanie technikami cyfrowymi. Ostatnia kwestia jest kłopotliwa zwłaszcza dla branży IT w kontekście niedoborów zasobów ludzkich

 

Szacujemy, że w Polsce brakuje blisko 50 tys. specjalistów IT, co prowadzi już do tego, że część firm jest zmuszona do rezygnacji ze zleceń, wynikającej z niemożności znalezienia ludzi do ich realizacji – komentują Arkadiusz Seredyn i Dariusz Śpiewak, Wiceprezesi Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

 

Na przykład „piaskownica regulacyjna”

Branża ICT postuluje od dłuższego czasu stworzenie regulacyjnej przestrzeni do eksperymentowania z nowymi technologiami, czyli tzw. piaskownicy regulacyjnej. Umożliwi ona zarówno dużym przedsiębiorcom, jak i MŚP testowanie nowych technologii do budowy innowacyjnych produktów i usług, bez ponoszenia ryzyka dla całości działalności. W szczególności ułatwiałaby wprowadzenie takich technologii na rynkach regulowanych.

 

Jak czytamy w Raporcie, tworzeniu tego typu nowych regulacji powinna towarzyszyć poprawa współpracy przedstawicieli przemysłu ICT i administracji publicznej. Z ankiety przeprowadzonej na potrzeby Raportu wśród członków Izby wynika, że prawie co czwarty przedstawiciel przemysłu teleinformatycznego oczekuje od strony rządowej wsparcia rozwoju biznesu poprzez elastyczne regulacje (23%). Co piąty z kolei oczekuje wsparcia dla rozwoju i wprowadzania rozwiązań opartych na nowych technologiach (20,3%).

 

W dzisiejszych realiach  nie wykorzystanie  potencjału ICT może pogrążyć gospodarkę  w stagnacji.

 

W raporcie proponujemy rozwiązania, których wprowadzenie powinno przynieść pożądane efekty, przede wszystkim poprzez wzrost innowacyjności w obszarze cyfrowym – podsumowuje Andrzej Dulka.

 

Raport „Rynek IT i telekomunikacji w Polsce 2020. Szanse, zagrożenia, bariery rozwoju”, do pobrania (kliknij w link).

 

https://itreseller.com.pl/itrnewdyrektorzy-it-obniza-inwestycje-w-efekcie-pandemii-ale-nie-wszedzie-priorytetami-staja-sie-wydatki-na-lepsza-cyfrowa-obsluge-klientow-wynika-z-raportu-pwc-wyzwania-dyrektorow-it-w-czasach/

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

3,272FaniLubię
10,608ObserwującyObserwuj
1,570SubskrybującySubskrybuj

NOWE WYDANIE

POLECANE

NAJNOWSZE