Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

[wpdevart_countdown text_for_day="Dni" text_for_hour="Godzin" text_for_minut="Minut" text_for_second="Sekund" countdown_end_type="date" font_color="#000000" hide_on_mobile="show" redirect_url="" end_date="21-09-2020 12:00" start_time="1600339301" end_time="0,1,1" action_end_time="hide" content_position="center" top_ditance="10" bottom_distance="10" ][/wpdevart_countdown]

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Chiński producent układów scalonych Loongson wchodzi na rynek układów graficznych z nowymi jednostkami iGPU

Gdy oczy większości użytkowników skupione są na gigantach produkujących układy graficzne, chiński Loongson, przechodzi pod radarem, a wraz z tym informacja, że firma ta wyprodukowała procesor LS2K2000 (system-on-chip, SoC), który posiada autorską mikroarchitekturę LoongArch, jak również pierwszy własny układ graficzny.

Procesor LS2K2000 nie jest raczej niczym szczególnym, gdyż skierowany jest do zastosowania w różnych aplikacjach osadzonych (embedded). Jako taki, posiada jedynie dwa rdzenie LA364 wyposażone w autorską mikroarchitekturę LoongArch, a także kilka podstawowych możliwości I/O, takich jak 64-bitowy interfejs pamięci DDR4-2400, PCIe 3.0, SATA 3.0, USB, Ethernet, audio i wszystko inne, czego można oczekiwać od prostego SoC.

To co jednak zwróciło naszą uwagę to zdanie, że LS2K2000 posiada LG120 GPU “rdzeń niezależnie opracowany przez Loongson, optymalizujący algorytmy graficzne i wydajność”.

Biorąc pod uwagę aplikacje, do których skierowany jest LS2K2000, jest mało prawdopodobne, że mamy do czynienia z czymś bardzo zaawansowanym pod względem wydajności. Mimo to, podstawowy procesor graficzny od firmy skoncentrowanej na CPU wygląda ciekawie, a na tego typu fundamentach można zacząć budować bardziej zaawansowane rozwiązania.

Jeśli chodzi o samo GPU LG120, to wydaje się być bardzo podstawową jednostką, firma zapewne wspomniałaby o jego możliwościach, gdyby było się czym chwalić. Ważne wydaje się to, że Loongson twierdzi, że jest to jednostka zaprojektowana wewnętrznie.

Wiemy, że wiele chińskich firm licencjonuje rozwiązania IP dla procesorów graficznych Arm i Imagination Technologies, aby zintegrować je w swoich projektach w celu zaoszczędzenia czasu i pieniędzy. W międzyczasie Loongson publicznie ogłosił, że w swoich kolejnych projektach zaadoptuje architekturę RISC-V. Choć zostało to ujawnione w kontekście procesorów, architektura ta jest wystarczająco elastyczna, aby zastosować ją także w przypadku układów GPU.

Oczywiście możliwe jest, że Loongson posiada GPU tylko do bardzo podstawowych potrzeb. Jednak firma, która ma ambicje rzucić wyzwanie Zen 3 AMD po stronie CPU, równie dobrze może mieć ambicje związane z GPU. Jeśli zostałaby zaprojektowana z myślą o skalowalności, własna architektura GPU byłaby dobrym początkiem, nawet jeśli zaczynałaby się na niskim poziomie.

Dodaj komentarz

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POLECANE

Exit mobile version