Brytyjscy naukowcy zbadali wpływ generatywnego AI na… pisarzy

Generatywna sztuczna inteligencja (AI) jest często postrzegana jako jedno z największych innowacji technologicznych naszych czasów, jednak jej wpływ na tradycyjnie ludzkie domeny twórczości artystycznej wywołuje gorące dyskusje. Zespół badaczy postanowił ocenić wpływ modelu GPT firmy OpenAI na zdolność ludzi do tworzenia kreatywnych tekstów. Wyniki są interesujące. 

Rola generatywnej AI w tworzeniu sztuki jest obecnie dość kontrowersyjna, szczególnie w miarę jak technologia ta rozwija się, obejmując produkcję wideo, muzyki oraz tekstów i obrazów. To naturalnie budzi wątpliwości chociażby w obszarze praw autorskich.

Anil Doshi z Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości w School of Management na University College London oraz Oliver Hauser z Wydziału Ekonomii na University of Exeter przeprowadzili badania, aby sprawdzić czy generatywna AI może zwiększyć kreatywność pisarzy. W tym celu badacze zrekrutowali 500 uczestników i poprosili ich o stworzenie opowieści, korzystając od jedngo z pięciu lub żadnego pomysłu stworzonego przez najnowszy model GPT-4.

Utworzone treści zostały następnie przekazane oceniającym, którzy oceniali je pod kątem świeżości oraz użyteczności (ocenianej na podstawie „odpowiedniości” dla docelowej grupy czytelników w wieku 15-24 lat, „wykonalności” i „możliwości publikacji”). Naukowcy odkryli, że, według oceniających, opowieści stworzone z pomocą AI były znacznie bardziej „użyteczne” w porównaniu do tych stworzonych bez jej pomocy. Były również bardziej „przyjemne”, oraz mniej „nudne” i mniej przewidywalne. Sukces? AI będzie pisało lepiej niż ludzie? Niekoniecznie.

Problemem była oryginalność. Historie napisane z użyciem AI wykazywały większe podobieństwo do siebie, co sugeruje, że autorzy korzystający z pomocy AI byli bardziej zależni od jej sugestii. Ponadto, pozytywne efekty generatywnej AI były bardziej wyraźne u pisarzy, którzy na początku byli mniej kreatywni (oceniani na podstawie ich wyników w teście asocjacji dywergencyjnej – DAT, „miary wrodzonej kreatywności jednostki”). Mimo to, tylko 24,5% uczestników z grupy „do 5 idei” maksymalnie wykorzystało swoje sugestie. Oceniający byli „o co najmniej 25%” mniej skłonni przypisać pełne autorstwo tekstu pisarzowi, gdy dowiedzieli się, że został on napisany z pomocą generatywnej AI.

Badanie opublikowane w czasopiśmie Science Advances skłoniło autorów do zaproponowania dalszych badań nad wpływem generatywnej AI na dłuższe formy pisemne oraz na rozwój produktów, aby sprawdzić, czy rzeczywiście może wyrównać szanse i zwiększyć jednolitość kreatywności w przyszłości.