Black Friday 2021: Zdaniem OVHcloud, nadchodzący Black Week będzie sprawdzianem dla polskich przedsiębiorców, czy są w stanie zapewnić użytkownikom wygodę, niezawodność i bezpieczeństwo której oczekują.
Mariusz Laurisz
Rewolucja w e-commerce dzieje się na naszych oczach. Już co drugi e-kupujący przyznaje, że zakupy w sieci są wygodniejsze i bezpieczniejsze niż te tradycyjne. Nadchodzący Black Week będzie sprawdzianem dla polskich przedsiębiorców, czy są w stanie zapewnić użytkownikom wygodę i niezawodność, której oczekują.
Już za niecały miesiąc (21 – 27 listopada) e-sklepy odwiedzi klient doskonale rozeznany w gąszczu wirtualnych ofert ceniący duże możliwości wyboru, gwarancję zwrotów i doskonałe doświadczenia zakupowe. Dla biznesu, dla którego e-handel stał się ważnym elementem strategii sprzedaży, zasadne stało się zatem pytanie: jak przyciągnąć i utrzymać cyfrowego klienta?
Dopasowana oferta i funkcjonalność strony przekładają się na policzalne korzyści, podobnie jak stabilna infrastruktura, na której działa e-sklep. Te składowe pozytywnego doświadczenia użytkownika zainspirowały partnerstwo e-point SA, wiodącego dostawcy platform wspierających sprzedaż oraz OVHcloud, największego europejskiego dostawcy cloud. Współpraca ma na celu rozwijanie projektów e-commerce i mobilnych opartych na rozwiązaniach on-premise, wirtualizowanych oraz całkowicie chmurowych.
„OVHcloud jest naturalnym wyborem dla firm, które prowadzą działalność na terenie Unii Europejskiej z aspiracjami do dalszego rozwoju, jeśli chodzi o dużego i zaufanego partnera świadczącego usługi tradycyjne – hostingowe, jak i też nowoczesne – chmurowe. – mówi Michał Szklarski, Director Of Digital Services w e-point SA. – Odkryliśmy dużą synergię działań pomiędzy naszymi projektami e-commerce oraz aplikacji mobilnych, a portfolio produktowym OVHcloud. To sprawiło, że kolejnym oczywistym krokiem było nawiązanie dużo bliższej współpracy, w ramach której dzielimy się naszym know-how i rozwijamy wspólne projekty.”
„E-commerce jest dziś oczkiem w głowie praktycznie każdego biznesu. Rośnie zarówno liczba e-sklepów, jak i kupujących w Internecie. Przy budowie kanału sprzedaży internetowej czy aplikacji mobilnych warto zadbać o bezpieczeństwo, ciągłość działania, ale także stronę wizualną naszego e-sklepu czy szybkość działania – komentuje Robert Paszkiewicz, szef regionu CEE w OVHcloud. – Naszym celem jest budowa ekosystemu, w którym razem z partnerami pomagamy Klientom w osiąganiu ich sukcesów. Dlatego cieszymy się, że możemy wspólnie z ekspertami z e-point wspierać biznes w Polsce i regionie, by e-sklepy mogły osiągać jak najlepsze wyniki biznesowe.”
Kapryśny cykl życia kampanii
Kampanie marketingowe cechują się zmiennym zainteresowaniem na poszczególnych etapach. Najbardziej intensywnymi momentami ich cyklu są początek i koniec. Na starcie wielu użytkowników błyskawicznie reaguje na promocję, podejmując tzw. decyzje impulsowe, na drugiej szali są „obserwatorzy”, czekający na ostatni dzwonek. Skokowy wzrost wyświetleń witryny lub pobrań aplikacji występuje też często w efekcie działań wspierających promocję. I to jest wyzwanie dla stabilności infrastruktury, ponieważ każda wizyta na stronie uruchamia pewną pulę zasobów m.in. pamięci komputerowej i mocy procesora.
„Bardzo pomocna jest usługa automatycznego skalowania. To, co niegdyś nie było możliwe w tradycyjnej infrastrukturze, dziś jest bardzo dobrze zautomatyzowane, łącznie z usługami monitorującymi, umożliwiającymi dużo wcześniejszą reakcję na nagłe peaki ruchu. Firmy, dla których wydarzenia takie jak Black Friday i Black Week są istotne z punktu widzenia obciążenia i wysokiej dostępności swoich serwisów, powinny dążyć do solidnie zaprojektowanej infrastruktury, która w najbardziej krytycznych momentach zapewni i dostępność, i optymalizację kosztów.” – mówi Michał Szklarski.
Pomocny audyt
Tysiące jednoczesnych odwiedzin witryny to bombardowanie serwera lawiną zapytań, które uruchamiają osobne procesy przygotowania i wysłania plików. Jeśli ruch nie przekracza przyjętych założeń, wszystko działa jak należy. Jeśli jednak kampania „wystrzeli”, istnieje ryzyko, że serwer nie nadąży uruchamiać kolejnych procesów dla nowych klientów, wyświetlając domyślny komunikat „Błąd 503”, usługa chwilowo niedostępna. Aby sprawdzić, czy e-sklep nie padnie ofiarą własnego sukcesu, pomocny jest jego audyt.
„Większość właścicieli firm lub osób odpowiedzialnych za e-commerce często nawet nie dostrzega, jak z powodu nieoptymalnej wydajności, User Experience, lub po prostu nawet usługi hostingowej nie mogą obsłużyć konkretnego ruchu w ich sklepie internetowym. Audyt tych zagadnień pomaga ujawnić np. błędy w konfiguracji lub opisać przyczyny problemów, aby następnie zaproponować konkretne rozwiązania, których wdrożenie usprawni obsługę ruchu. – mówi Michał Szklarski, e-point SA. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że taka usługa przydaje się każdemu e-commerce, który czuje, że traci część ruchu, lub mógłby go mieć jeszcze więcej. Często wdrożone rekomendacje z takich audytów bardzo prosto przekładają się też na wskaźniki typu conversion rate, a tym samym finansowe wyniki.”
„E-commerce nie będzie czekać na Black Friday, lecz zacznie wyprzedaże znacznie wcześniej, prowadząc kampanię tak, aby z jednej strony zdywersyfikować ruch klientów na stronie, poszerzyć okno promocyjnych sprzedaży i zmaksymalizować sprzedaż ostatniego dnia, kiedy to w ofercie pojawią się „okazyjne perełki”. Mając to na uwadze, z punktu widzenia infrastruktury IT, koniec listopada wymaga skalowalnych rozwiązań chmury obliczeniowej, dostępnych w elastycznym modelu rozliczeniowym, w atrakcyjnej cenie, a ponadto bezpiecznych sieciowo (anty DDoS i duża przepustowość) w celu ochrony przed nieuczciwymi praktykami konkurencji.” – zauważa Tomasz Sobol, Product Cloud Manager OVHcloud.
Udana kampania promocyjna może znakomicie wypromować nie tylko ofertę na Black Friday, ale również i sam e-sklep. eKlient pójdzie jednak dalej, jeśli zostawimy go samemu sobie, stąd w najbliższej dekadzie należy się spodziewać inwestycji w technologie z zakresu customer experience i personalizacji ofert, napędzanej przez sztuczną inteligencję. Dbanie o pozytywne wrażenie i doświadczenie użytkownika jest pewną filozofią działania, a także inwestycją, która zwróci się wymiernie w to nachodzące, ale i kolejne święta zakupów.