Duża grupa konsumencka CHOICE skierowała trzy największe australijskie sieci detaliczne do organu nadzoru prywatności, twierdząc, że stosują one „nadmiernie intruzywną” technologię rozpoznawania twarzy wobec klientów i zalecają podjęcie działań w zakresie egzekwowania prawa.
CHOICE w skardze do Biura Australijskiego Komisarza ds. Informacji (OAIC) opublikowanej w poniedziałek, oświadczyła, że wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy w sklepach JB Hi-Fi Ltd, The Good Guys, a także Bunnings – oba należące do Wesfarmers Ltd – było nieuzasadnione i naruszało prawo do prywatności.
OAIC, JB Hi-Fi i Wesfarmers nie skomentowały sprawy. Sprzedawcy wcześniej powiedzieli lokalnym mediom, że wykorzystują tę technologię do celów bezpieczeństwa.
W skardze doradca ds. polityki CHOICE, Amy Pereira, powiedziała, że technologia rozpoznawania twarzy niesie ze sobą „znaczne ryzyko dla osób fizycznych”, w tym „inwazję w prywatność, błędną identyfikację, dyskryminację, profilowanie i wykluczenie, a także podatność na cyberprzestępczość poprzez naruszenia danych i kradzież tożsamości”.
„CHOICE wzywa pana komisarza do dalszego zbadania tej sprawy i rozważenia podjęcia działań egzekucyjnych” – powiedziała Pereira.
OAIC zajmowało się podobną sprawą już wcześniej. W 2021 r. nakazało australijskiej sieci sklepów 7-Eleven zniszczenie „odcisków twarzy” zebranych w 700 sklepach ogólnospożywczych. Zleciło również amerykańskiemu developerowi Clearview AI, który zbiera obrazy z serwisów społecznościowych w celu tworzenia profili osób, usunięcia zebranych danych i zaprzestania praktyki w Australii.
Trzy sieci sklepów, których dotyczy skarga, prowadzą około 800 sklepów w Australii, osiągając w zeszłym roku sprzedaż w wysokości 25 miliardów dolarów Australijskich.