Apple: akcje spadają o 2% pomimo pobicia oczekiwań sprzedaży
Joanna Żabnicka
Firma Apple w czwartek prognozowała, że spadek sprzedaży utrzyma się w bieżącym kwartale, powodując spadek cen akcji pomimo przekroczenia celów dotyczących sprzedaży i zysku na Wall Street w trzecim kwartale fiskalnym.
Jak podaje Reuters, akcje Apple spadły o około 2% po tym, jak firma przewidziała, że może to być czwarty kwartał z rzędu spadków sprzedaży. W kończącym się właśnie okresie wzrost zysków napędzały wzrosty w usługach, ale słabsza niż oczekiwano sprzedaż najsłynniejszego urządzenia Apple, iPhone’a, rozczarowała inwestorów.
Kierownictwo zapowiedziało, że sprzedaż iPhone’ów poprawi się w czwartym kwartale, ale nie powiedzieli, o ile. Apple znajduje się w trudnej sytuacji, ponieważ jego ugruntowany iPhone walczy o udziały z rywalami Androida na dojrzałym rynku, podczas gdy jego kolejny duży produkt – ogłoszony w czerwcu zestaw słuchawkowy Vision Pro do rzeczywistości mieszanej – nie jest jeszcze w rękach konsumentów.
Apple powiedział, że sprzedaż w trzecim kwartale fiskalnym zakończonym 1 lipca spadła o 1,4% do 81,8 mld USD, a zysk na akcję wzrósł o 5% do 1,26 USD. Według danych IBES z Refinitiv przewyższyło to oczekiwania analityków na poziomie 81,69 miliarda dolarów i 1,19 dolara na akcję. Słabsza sprzedaż iPhone’ów została zrównoważona wysoką sprzedażą w segmencie usług obejmującym Apple TV+ oraz sprzedażą w Chinach, która wzrosła o 8% rok do roku.
W międzyczasie Apple udawało się osiągać lepsze wyniki niż najsłabszy rynek smartfonów w Chinach od prawie dekady. Według Counterpoint Research ogólna sprzedaż smartfonów spadła w Chinach w drugim kwartale kalendarzowym o 8% do najniższego poziomu od 2014 roku. Z kolei Cook powiedział Reuterowi, że sprzedaż iPhone’a Apple w Chinach wzrosła „dwucyfrowo” i że sprzedaż była również wysoka w innych segmentach w Chinach. Pomogło to Apple’owi zwiększyć sprzedaż w większym regionie Chin do 15,76 miliarda dolarów, z 14,60 miliarda dolarów w tym samym kwartale ubiegłego roku.
Apple powiedział, że sprzedaż iPhone’a wyniosła 39,67 miliarda dolarów, poniżej oczekiwań analityków na poziomie 39,91 miliarda dolarów, zgodnie z danymi Refinitiv. Cook powiedział, że zainstalowana baza iPhone’ów osiągnęła nowy poziom, ale nie podała żadnych liczb.
Segment usług Apple’a, który obejmuje usługę Apple TV+, która ogłosiła umowę na prowadzenie Major League Soccer, miał 21,21 miliarda dolarów przychodów, w porównaniu z szacunkami analityków na poziomie 20,76 miliarda dolarów, zgodnie z danymi Refinitiv. Cook powiedział, że Apple ma teraz 1 miliard subskrybentów na swojej platformie, która obejmuje zarówno usługi Apple, jak i aplikacje innych firm, w porównaniu z 975 milionami kwartał temu.
Według danych Refinitiv dział urządzeń do noszenia firmy, który obejmuje Apple Watch i AirPods, osiągnął przychody w wysokości 8,28 miliarda dolarów, w porównaniu z szacunkami analityków na poziomie 8,39 miliarda dolarów. Według danych Refinitiv sprzedaż komputerów Mac i iPada wyniosła odpowiednio 6,84 miliarda dolarów i 5,79 miliarda dolarów, w porównaniu z szacunkami analityków na poziomie 6,62 miliarda dolarów i 6,41 miliarda dolarów.
Dyrektor finansowy Apple, Luca Maestri, powiedział, że firma spodziewa się, iż w czwartym kwartale finansowym kończącym się we wrześniu firma spodziewa się przychodów rok do roku, podobnie jak spadek, który firma odnotowała w czwartek.
Według danych Refinitiv ta prognoza sprzedaży jest poniżej oczekiwań analityków dotyczących mniej więcej płaskiej krzywej sprzedaży w czwartym kwartale fiskalnym w wysokości 90,19 miliardów dolarów.
„Istnieje prawdziwy niepokój odnosnie tego, kiedy wolumen wzrośnie i jaki jest horyzont wzrostu sprzedaży iPhone’ów” – powiedział Daniel Newman, dyrektor generalny i główny analityk w firmie badawczej Futurum Group. Według danych Refinitiv, Apple ustalił marżę zysku brutto we wrześniu na poziomie 44-45%, powyżej oczekiwań analityków na poziomie 43,4%.
Apple spodziewa się, że wzrost w segmencie usług obejmującym Apple TV+, sprzedaż iPadów i komputerów Mac spadnie „dwucyfrowo”, powiedział Maestri podczas rozmowy. Wydatki Apple na badania i rozwój również osiągnęły 22,61 miliarda dolarów za dotychczasowy rok podatkowy, o około 3,12 miliarda dolarów więcej niż w tym momencie w poprzednim roku.