Adobe udostępni bezpłatną aplikację, która pomoże w atrybucji twórców w kontekście boomu AI

Adobe poinformowało we wtorek, że od przyszłego roku będzie oferowało bezpłatną aplikację internetową, której celem będzie pomóc twórcom obrazów i filmów w uzyskaniu uznania za ich pracę wykorzystywaną w systemach AI. 

Od 2019 roku Adobe i inne firmy technologiczne pracują nad tzw. Content Credentials, czyli rodzajem cyfrowego stempla dla zdjęć i filmów w Internecie, aby oznaczyć sposób ich utworzenia.

Adobe z siedzibą w San Jose w Kalifornii poinformowało, że zaoferuje bezpłatną usługę, która umożliwi twórcom zdjęć i filmów dołączanie Content Credentials do ich prac. Oprócz wskazania, że ​​są autorami treści, twórcy będą mogli również użyć bezpłatnej aplikacji, aby zasygnalizować, czy ich praca jest wykorzystywana przez systemy szkoleniowe AI, które pobierają ogromne ilości danych, jak poinformowała firma.

„Oferując twórcom prosty, bezpłatny i łatwy sposób dołączania danych uwierzytelniających do tego, co tworzą, pomagamy im zachować integralność ich pracy, jednocześnie umożliwiając nową erę przejrzystości i zaufania online” – powiedział w oświadczeniu Scott Belsky, dyrektor ds. strategii i wiceprezes wykonawczy ds. projektowania i nowych produktów w Adobe.

TikTok, który jest własnością chińskiego ByteDance, już zapowiedział, że będzie używał Content Credentials, aby pomóc w oznaczaniu treści generowanych przez AI.

Wykorzystanie danych w systemach szkoleniowych AI wywołało reakcje prawne w wielu branżach, a wydawcy, tacy jak New York Times, pozwali OpenAI, podczas gdy niektóre inne firmy zdecydowały się na zawarcie umów licencyjnych.

Jak dotąd żadna duża firma AI nie zgodziła się przestrzegać systemu przejrzystości Adobe. W komunikacie prasowym Adobe stwierdziło, że „aktywnie pracuje nad wprowadzeniem swoich standardów w całej branży”.