KPMG: 30% przedsiębiorstw planuje zwiększenie wydatków na digitalizację

Raport KPMG w Polsce pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”* pokazuje, że ponad 30% polskich firm zapowiada zwiększenie budżetu na transformację cyfrową w przeciągu roku. Przy tym ⅕ przedsiębiorców planuje utworzenie oficjalnego dokumentu strategii dotyczącego tego zadania jeszcze w 2024 roku.

„Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu to raport realizowany od 2022 roku przez KPMG w partnerstwie z Microsoft. Jeden z najważniejszych badanych w nim wskaźników – strategii cyfryzacji – ocenia stan zaawansowania przedsiębiorstw w zakresie wdrożenia przez nie szczegółowego dokumentu przedstawiającego plan digitalizacji wewnętrznych procesów biznesowych. Tegoroczny wynik w tym zakresie był o 0,8 pkt lepszy niż w poprzedniej edycji i wyniósł 4,3 pkt na 10 możliwych do zdobycia. Główny wskaźnik dla firm deklarujących posiadanie formalnego dokumentu dotyczącego procesu digitalizacji wyniósł 6,1 pkt, czyli o 1,4 pkt więcej niż średnia dla organizacji, które takiego dokumentu nie posiadają. Wyraźne różnice są widoczne w każdym z czterech analizowanych obszarów, tj. strategia cyfryzacji, potencjał do transformacji, implementacja technologii oraz cyberbezpieczeństwo i ryzyko” – podało KPMG Polska.

Procent przedsiębiorstw, w których już istnieje dokument określający strategię transformacji cyfrowej wzrósł do 27% z 21%. Wszyscy ankietowani zapewnili, że w dokumencie jasno wskazano cele i sposoby realizacji planu – jest to o 18% więcej odpowiedzi niż rok temu. Odsetek firm planujących utworzenie takiego dokumentu jeszcze w roku bieżącym rdr skoczył o 15%.

„Niezmiennie na pozycji lidera pod względem posiadania formalnego dokumentu transformacji cyfrowej plasuje się sektor finansowy. Obecnie 60% firm z tej branży wykorzystuje taki dokument – o 10 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Odsetek organizacji z sektora motoryzacyjnego i dóbr konsumpcyjnych, które opracowały formalną strategię cyfryzacji, zwiększył się odpowiednio o 36 i 24 pkt proc. Najsłabiej w zestawieniu wypada sektor energetyczny – posiadanie strategii cyfryzacji zadeklarowało jedynie 8% firm z branży energetyki, przemysłu wydobywczego i usług komunalnych” – czytamy w komunikacie.

W stosunku do zeszłorocznej edycji badania o 19% wzrosła liczba przedsiębiorstw, które chcą inwestować więcej w digitalizację. Niemal 6 z 10 firm deklaruje, że utrzyma wydatki na zbliżonym poziomie, a 3% organizacji zapowiada, że środki przeznaczone na ten cel będą mniejsze. 18% organizacji chce zwiększyć liczbę etatów o stanowiska pracowników oddelegowanych do przeprowadzenia transformacji cyfrowej.

*Raport „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) na przełomie stycznia i lutego 2024 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją.