Microsoft zmienia strukturę raportowania, aby zapewnić inwestorom lepszy dostęp do dantych nt. przychodów z konsumpcji chmury

Microsoft zaktualizował w środę kwartalne wytyczne dotyczące przychodów dla swoich trzech segmentów biznesowych, co ma zapewnić inwestorom lepszą widoczność rozwijającej się infrastruktury chmurowej. 

Jak podaje CNBC, firma wzmacnia segment produktywności i procesów biznesowych, który obejmuje subskrypcje oprogramowania biurowego do zwiększania produktywności, o usługi, które od lat pojawiają się w jednostce Intelligent Cloud, która obejmuje Azure.

Produktywność i procesy biznesowe otrzymają również komercyjne produkty Windows i usługi w chmurze, część segmentu More Personal Computing, który obejmuje licencjonowanie zbiorcze systemu operacyjnego Windows i narzędzi Windows w chmurze.

Microsoft usunął narzędzie do analizy danych Power BI i grupę produktów Enterprise Mobility and Security z uważnie obserwowanego wskaźnika wzrostu rok do roku o nazwie Azure i inne usługi w chmurze. Po wyprowadzeniu tych dwóch, nowa liczba Azure „teraz bardziej odpowiada biznesowi konsumpcji”, powiedział Microsoft w prezentacji dla inwestorów podsumowującej zmiany.

Konsumpcja odzwierciedla klientów komercyjnych aktywnie korzystających z usług obliczeniowych i pamięci masowej w Azure. Jednak Microsoft dodaje przychody z kategorii reklam wyszukiwania i wiadomości – która do tej pory znajdowała się w kategorii Więcej komputerów osobistych – do Azure i innych usług w chmurze.

Firma poinformowała, że ​​spodziewa się 33% wzrostu przychodów w stałej walucie dla Azure i innych usług w chmurze zgodnie z nową definicją na pierwszy kwartał fiskalny, co stanowi spadek o 1 do 2 punktów procentowych w porównaniu z czwartym kwartałem fiskalnym. Pod koniec lipca, w oparciu o poprzednią definicję Azure, firma oczekiwała wzrostu o 28% do 29% w stałej walucie. Historycznie rzecz biorąc, wzrost w Azure i innych usługach w chmurze napędzała konsumpcja, a nie narzędzia na użytkownika, gdzie wzrost liczby miejsc spowolnił.

Metoda sprawozdawczości finansowej Microsoftu dla Azure uwzględniała dane per user, co oznacza, że ​​porównywanie nie jest proste. Ponadto Microsoft powiedział, że przyzna Productivity and Business Processes pewne przychody wynikające z przejęcia Nuance Communications w 2022 r., które pojawiło się w ramach Intelligent Cloud. Co kwartał firma będzie ujawniać łączną stopę wzrostu dla systemu Windows i urządzeń, zamiast komunikować je osobno, biorąc pod uwagę, że oba są zorientowane na komputery PC.

Nowa metryka o nazwie Microsoft 365 Commercial pojawi się w segmencie Productivity and Business Processes. Będzie ona obejmować przychody z komercyjnych produktów Office i usług w chmurze, Power BI, Enterprise Mobility and Security oraz komercyjnych produktów Windows i usług w chmurze.

Segment More Personal Computing generuje przychody z subskrypcji Copilot Pro, który wprowadza generatywne możliwości sztucznej inteligencji do Word, Excel i innych aplikacji dla konsumentów. Przychody te pojawiły się w Productivity and Business Processes od czasu wprowadzenia Copilot Pro na początku tego roku.

W wyniku wielu zmian Microsoft przewiduje obecnie 27,75–28,05 mld USD przychodów w pierwszym kwartale fiskalnym z segmentu Productivity and Business Processes, w porównaniu z przedziałem 20,3–20,6 mld USD podanym pod koniec lipca. Prognoza przewiduje przychody z Intelligent Cloud w przedziale 23,80–24,10 mld USD, w porównaniu z 28,6–28,9 mld USD. A przychody z More Personal Computing wynoszą od 12,25 do 12,65 mld USD, w porównaniu z 14,9–15,3 mld USD wcześniej.

Microsoft nadal spodziewa się około 64,3 mld USD przychodów na całej linii. I nie przewiduje zmian w kosztach przychodów, wydatkach operacyjnych, innych dochodach i wydatkach ani stawce podatku.