Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Świetne wyniki Microsoftu za ostatni kwartał – głównym motorem wzrostu usługi oparte na AI

Przychody Microsoftu z ostatniego kwartału wyniosły 56,5 mld dolarów (wzrost o 13% r/r), z kolei zysk osiągnął poziom 22,3 mld dolarów, co oznacza wzrost o 27% w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Równie duży wzrost (25% r/r) widoczny jest także w zysku operacyjnym, który wyniósł 26,9 mld dolarów. Wyniki finansowe jasno pokazują, że strategia Microsoftu polegająca na tworzeniu nowych usług w oparciu o AI okazała się strzałem w dziesiątkę.

W przypadku Microsoftu sztuczna inteligencja nie jest tylko słowem-kluczem, który ma zwrócić uwagę inwestorów, ale realnym motorem rozwoju firmy, co widać po zainteresowaniu klientów nowymi usługami. Trzeba podkreślić, że gigant z Redmond robi to w bardzo przemyślany sposób, wykorzystując mocne strony swoich produktów takich jak pakiet biurowy, który jest dobrze znany klientom. Oferując im dodatkowe usługi ułatwiające codzienne zadania, Microsoft szybko jest w stanie zwiększać zyski.

Dzięki copilotom urzeczywistniamy erę sztucznej inteligencji dla ludzi i firm na całym świecie — przekonuje Satya Nadella, prezes Microsoftu cytowany w sprawozdaniu finansowym. – Szybko wprowadzamy sztuczną inteligencję w każdej warstwie stosu technologicznego i dla każdej roli i procesu biznesowego, aby zwiększyć produktywność naszych klientów.

Dziś ten ruch dla wielu osób wydaje się naturalny i oczywisty, jednak należy pamiętać, że Microsoft swoją strategię biznesową opracował już kilka lat wcześniej. Jej wynikiem była inwestycja w OpenAI. Gigant z Redmond już w 2019 roku zainwestował miliard dolarów w startup prowadzony przez Sama Altmana, a na początku 2023 roku poinformował o dofinansowaniu firmy dodatkowymi 10 miliardami dolarów w ciągu kolejnych lat.

Satya Nadela: AI zmieni sposób w jaki komunikujemy się z komputerem

Wynikiem tej współpracy jest m.in. usługa Copilot, która pozwala wykorzystać dane klientów w bardziej intuicyjny sposób dzięki uczeniu maszynowemu. Wytrenowane w ten sposób duże modele językowe pozwalają generować podpowiedzi i treści na podstawie informacji z e-maili, dokumentów tekstowych oraz prezentacji. Na tym Microsoft jednak nie poprzestaje i stara się wprowadzać innowacyjne rozwiązania w każdym miejscu swojej działalności.

W ostatnim kwartale przychody generowane m.in. przez platformę Azure wzrosły o 19% do 24,3 miliarda dolarów. Ten sukces może być także wynikiem współpracy z OpenAI, zwłaszcza po szumie medialnym, jaki pojawił się po upublicznieniu ChatuGPT.

Inwestycja Microsoftu w Open AI to najbardziej spektakularny ruch koncernu od wielu lat — podkreśla Michał Wolniak, President & Head of Advisory w VMLY&R Poland. — Wszystko wskazuje na to, że głęboko przebuduje fundamenty wielu sektorów przemysłu, ale też definiuje sposób myślenia szerokiej publiczności o technologii w najbliższym czasie. Już teraz większość zespołów budujących nowe rozwiązania określa je jako Copilot dla branży X, a pozostali giganci technologiczni starają się zredefiniować dotychczasowy PR i zaprezentować inwestorom swoje strategie jako oparte przede wszystkim na mechanizmach AI. Microsoft znalazł się zatem w awangardzie, zaczął nadawać rynkowi ton, czego nie można było powiedzieć o działaniach tej firmy np. 10 lat temu.

Według informacji, do jakich dotarł serwis Semafor, Microsoft ma otrzymywać 75% zysku generowanego przez OpenAI do czasu osiągnięcia zwrotu z inwestycji. Warto też pamiętać, że modele obliczeniowe OpenAI powstają na superkomputerach udostępnianych za pośrednictwem Azure, co jest dobrą reklamą dla innych klientów Microsoftu i może mieć pośredni wpływ na wynik finansowy platformy.